Przewozy PKP (PKPCARGO) spadły o 16,2% r/r według masy do 7,6 mln ton i o 16% według pracy przewozowej do 2,1 mld tonokilometrów w maju br., podała spółka, powołując się na dane GUS.
Przewozy narastająco po 5 miesiącach roku wyniosły wg masy 37,2 mln ton (-11,1% r/r), a wg pracy przewozowej 10,1 mld tkm (-9,1% r/r).
Grupa PKP Cargo po pięciu miesiącach 2016 roku miała 51% udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 43,6% pod względem masy. Tym samym udział rynkowy Grupy w ujęciu masy był o 4,4 pkt proc. niższy niż przed rokiem, a pod względem pracy przewozowej zmniejszył się o 5,1 pkt proc.
"Przyczyną mniejszych przewozów krajowych w maju była słabsza dynamika m.in. na rynkach węgla kamiennego, kamienia, metali, rud żelaza, drewna oraz ropy i przetworów naftowych. Mniejsze przewozy węgla były spowodowane przede wszystkim utratą w ubiegłym roku części zleceń dla jednej z największych grup energetycznych w Polsce, a także wysokimi zapasami utrzymywanymi przez klientów. Mniejsze przewozy kamienia wynikały z niskiego stopnia realizacji inwestycji drogowych oraz kolejowych. Zmniejszone przewozy rud i metali to rezultat remontu pieca w jednym z zakładów ważnego klienta Grupy w Polsce, a mniejsze przewozy drewna były spowodowane niższym importem z Białorusi" - czytamy w komunikacie.
W porównaniu do poprzedniego miesiąca, w maju wzrosły przewozy m.in. nawozów, kamienia, metali, koksu i węgla kamiennego.
"W porównaniu do wyników sprzed roku, w maju PKP Cargo zwiększyło w Polsce przewozy m.in. kontenerów, koksu oraz artykułów chemicznych. Za rozwój segmentu intermodalnego odpowiadają większe przewozy do portów morskich i w odwrotnym kierunku, połączenia na szlaku Wschód-Zachód oraz rosnące transporty koksu w kontenerach. Konwencjonalne przewozy koksu rosły w związku ze wzrostem liczby połączeń do polskich portów oraz pozyskania nowego kontraktu eksportowego do Niemiec. Za większe przewozy wyrobów chemicznych odpowiada rosnący import z Rosji" - czytamy dalej.
PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.