Nextbike Polska prognozuje 70,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (+62% r/r) i 16,4 mln zł EBITDA (+5% r/r) w 2018 r., podała spółka.
"Emitent szacuje ponadto, że liczba rowerów dostępnych w systemach uruchomionych przez emitenta na koniec br. wyniesie 17,8 tys. sztuk [+46% r/r]" - czytamy w komunikacie.
Szacunek przychodów ze sprzedaży oraz liczby rowerów sporządzony został m.in. w oparciu o umowy zawarte przez spółkę z jednostkami samorządu terytorialnego, przewidujące uruchomienie w II półroczu 2018 roku systemów roweru publicznego oraz z uwzględnieniem przychodów od klientów komercyjnych. Prognozowany wynik EBITDA zakłada, że warunki prowadzenia działalności gospodarczej w II półroczu 2018 roku nie zmienią się w istotny sposób w stosunku do sytuacji bieżącej, wyjaśniono także.
W I połowie roku spółka miała 4,37 mln zł raportowanej EBITDA i 21,71 mln zł przychodów.
Liczba rowerów w systemach uruchomionych na dzień 30.06.2018 r. wyniosła 13,4 tys. i była o 23% wyższa r/r.
"Wzrost ten wynika z pozyskanych kontraktów oraz rozbudowy systemów rowerów miejskich w ramach już zawartych umów. Na dzień publikacji raportu za 2Q2018, czyli 14 sierpnia br., w wygranych przetargach i rozbudowach istniejących systemów o rowery miejskie i sponsorskie spółka ma zabezpieczone kolejne ok. 7,5 tys. rowerów, z czego ok. 4,4 tys. rowerów zasili flotę NXB (NEXTBIKE) w bieżącym roku. Wśród nich – uwzględniając liczbę rowerów przewidzianą do dostarczenia w sezonie 2018 – jest przetarg na System Roweru Metropolitalnego w Trójmieście za kwotę nieco ponad 40 mln zł brutto – największy system rowerowy w pełni oparty na sprzęcie z napędem wspomaganym elektrycznie – oraz Rowerowe Łódzkie – pierwszy w Polsce, regionalny system bikesharingowy, łączący dwa środki transportu: rower i pociąg – o wartości 24 mln zł brutto. Nextbike Polska wygrał tym samym dwa największe ogłoszone w tym roku w Polsce przetargi na systemy rowerowe, potwierdzając swoją wysoką skuteczność w pozyskiwaniu nowych kontraktów i zwiększając udział w rynku polskim do 84%" - czytamy w osobnym komunikacie.
Spółka poinformowała, że br. charakteryzuje się ponadprzeciętną liczbą ogłaszanych i rozstrzyganych przetargów, a Nextbike przystępuje do każdego przetargu z mądrze skalkulowaną ofertą, pozwalającą nam wykorzystać efekty skali i doświadczenie w pozyskiwaniu przychodów także ze źródeł prywatnych.
"Rok 2018 będzie dla spółki swego rodzaju okresem przejściowym. Nietypowy jest bowiem także harmonogram uruchamiania systemów. W latach poprzednich (w tym w roku 2017) większość nowych systemów uruchamiana była przed rozpoczęciem sezonu letniego. Tymczasem w bieżącym roku około 80% przyrostu floty prognozowanego do końca sezonu 2018 przypada, zgodnie z zawartymi umowami, na 2H2018. W wynikach widoczne są i będą zwiększone wydatki związane z ponownym uruchomieniem obsługiwanych dotychczas i przygotowaniem do uruchomienia nowych systemów, podniesieniem jakości usług i kontynuacją rozbudowy struktur do rozmiarów niezbędnych do jak najlepszej obsługi naszej dynamicznie rosnącej floty. Sama flota będzie natomiast pracowała na wyniki jedynie przez część trwającego sezonu. Stąd na 2018 prognozujemy nieco niższe tempo wzrostu EBITDA, niż miało to miejsce w 2017. Wysokie oczekiwania mamy jednocześnie odnośnie do 2019 roku, w którym na wyniki pracować będzie pełna liczba rowerów z pozyskanych w tym roku kontraktów. Jednocześnie spodziewamy się dalszego wzrostu udziału przychodów ze źródeł prywatnych – mamy kolejne pomysły na współpracę z partnerami biznesowymi" - skomentował prezes Robert Lech, cytowany w materiale.
Nextbike Polska jest numerem jeden na polskim rynku miejskich systemów rowerowych pod względem liczby rowerów (80% udziału w rynku). Spółka jest operatorem systemów rowerów miejskich w kilkudziesięciu miastach i miejscowościach w Polsce, m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. Spółka jest notowana na rynku NewConnect od sierpnia 2017 r.