PKP (PKPCARGO) podpisało z Pesą Bydgoszcz umowę na wykonanie napraw 38 lokomotyw spalinowych serii ST44 w okresie od stycznia 2019 r. do września 2020 r., poinformowała spółka. Szacunkowa wartość umowy wynosi ok. 176,3 mln zł netto.
"Przedmiot umowy obejmuje: i) naprawę na piątym poziomie utrzymania wraz z wymianą silnika spalinowego na nowy 38 lokomotyw serii ST44. W ramach naprawy zostaną przeprowadzone istotne modyfikacje lokomotywy, w szczególności zostanie dokonana wymiana przestarzałego, dwusuwowego silnika spalinowego na silnik czterosuwowy nowej generacji typu 12CzN26/26, spełniający normy emisji spalin UICIIIA, gwarantujący obniżenie zużycie oleju napędowego i oleju silnikowego. Lokomotywy zostaną również wyposażone w nową ergonomiczną kabinę maszynisty, ii) dostawę oprogramowania oraz licencji niezbędnych do obsługi lokomotywy, iii) dostawę zestawu narzędzi specjalistycznych do wykonywania czynności przeglądowo-naprawczych silnika spalinowego. Lokomotywy w wyniku naprawy i modernizacji będą miały zagwarantowany wysoki współczynnik niezawodności. Harmonogram realizacji umowy zakłada wykonanie łącznie 38 napraw w tym: i) w 2019 roku – 20 szt.; ii) w 2020 roku - 18 szt" - czytamy w komunikacie.
Umowa obowiązuje w okresie od daty zawarcia do momentu zakończenia gwarancji jakości na ostatnią naprawioną lokomotywę, podano również.
"Zawarcie przedmiotowej umowy jest elementem realizacji strategii spółki konsekwentnego zwiększania udziału w rynku, budowy przewag konkurencyjnych oraz stanowi istotny element budowania silnej i stabilnej pozycji PKP Cargo. Naprawione i zmodernizowane lokomotywy serii ST44 będą wykorzystywane do prowadzenia pociągów z paliwami stałymi i kruszywami na niezelektryfikowanych trasach objazdowych w okresie realizowanych na szeroką skalę inwestycji infrastrukturalnych. Zastosowanie nowoczesnego silnika spalinowego pozwoli na istotne zmniejszenie zużycia paliwa i oleju silnikowego oraz poprawi wskaźnik dostępności pojazdów. Nie bez znaczenia jest również korzystny wpływ modernizacji lokomotyw na środowisko naturalne dzięki dokonywanej wymianie przestarzałych silników spalinowych" - czytamy dalej.
PESA Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (44,8% udziału w rynku według masy i 51,6% według pracy przewozowej w 2017 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.