AWT, spółka zależna PKP Cargo, nadal świadczy usługi dla niewypłacalnej OKD, jednakże w celu wykluczenia ryzyka nieterminowego regulowania frachtów, wprowadziła zasadę regulowania należności w formie przedpłat, podało PKP Cargo.
"Z uwagi na fakt, że Grupa AWT jest dostawcą usługi transportu kolejowego dla OKD, zasadnym i oczekiwanym działaniem OKD, jest zachowanie priorytetu regulowania należności wobec AWT, co ma szczególne znaczenie dla spółki wydobywczej w celu zachowania płynności łańcucha dostaw. W chwili obecnej, usługi dla OKD pozostają nadal świadczone przez AWT, niemniej, w celu wykluczenia ryzyka niewłaściwego i nieterminowego regulowania frachtów, wdrożona została między stronami zasada regulowania należności w formie przedpłat za świadczone usługi" - czytamy w komunikacie.
Istotnym jest dostrzeżenie, że niekorzystna sytuacja finansowa OKD, w znacznie mniejszym stopniu ograniczy działalność spółki AWT Rekultivace a.s, która zajmie się m. in. rewitalizacją terenów poprzemysłowych, pracami rozbiórkowymi, likwidacją wyrobisk, zarządzaniem obiektami przeznaczonymi do zagospodarowania odpadów. Środki na działalność z zakresu rekultywacji terenów powydobywczych, zgodnie z prawem czeskim, zabezpieczane są w okresie prowadzenia działalności wydobywczej, podano również.
Na początku maja OKD - spółka zależna New World Resources (NWR) - złożyła do sądu wniosek o rozpoczęcie procedury niewypłacalności.
Na początku ubiegłego tygodnia NWR poinformował, że nie osiągnął niewiążącego porozumienia z rządem Czech w wymaganym terminie, w związku z czym jego spółka OKD może być zmuszona do rozpoczęcia procedury niewypłacalności. W związku z brakiem wstępnego porozumienia z rządem, wierzyciele NWR nie zgodzili się na przedłużenie umowy standstill.
PKP (PKPCARGO) zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.