Przewozy PKP Cargo spadły o 14,6% r/r według masy do 7,8 mln ton i o 9,8% według pracy przewozowej do 2,2 mld tonokilometrów w marcu br., podała spółka, powołując się na dane GUS.
Przewozy narastająco po trzech miesiącach roku wyniosły wg masy 22,1 mln ton (-8,2% r/r), a wg pracy przewozowej 5,9 mld tkm (-6,1% r/r).
Narastająco po trzech miesiącach udział rynkowy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy był o 3,7 pkt proc. niższy niż przed rokiem, a pod względem pracy przewozowej zmniejszył się o 3,8 pkt proc. W samym marcu udział wyniósł 43,7% pod względem masy (-5 pkt proc. r/r) i 52,4% pod względem pracy (-5 pkt proc. r/r).
"Za mniejsze przewozy w Polsce w marcu w ujęciu rocznym odpowiada słabsza dynamika na rynkach m.in. kamienia, węgla kamiennego, koksu, metali i rud żelaza. Na rynek przewozów kamienia wpływają opóźnienia w realizacji inwestycji infrastrukturalnych oraz mniejsza skala prowadzonych prac w porównaniu do ubiegłego roku. Według danych GUS, produkcja budowlano-montażowa w marcu tego roku była niższa o 15,8% niż przed rokiem, a w jednostkach specjalizujących się we wznoszeniu obiektów inżynierii lądowej i wodnej zmalała o blisko 22%. Niższe przewozy rud to pochodna spadku produkcji stali, a za mniejsze przewozy węgla kamiennego i koksu odpowiada m.in. niższe zapotrzebowanie na te surowce" - czytamy w komunikacie.
W marcu w porównaniu do lutego wzrosły przewozy m.in. kamienia, drewna, rud oraz cementu. Wzrost w segmentach kamienia i cementu to efekt wchodzenia w sezon budowlany. Za wzrost przewozów drewna odpowiada obsługa zwiększonego importu ze Wschodu, a wzrosty przewozów rud to pochodna realizacji większych wolumenów z polskich portów morskich do Czech oraz zwiększenie produkcji jednego z zakładów w kraju. W porównaniu do wyników sprzed roku, w marcu PKP Cargo wyraźnie zwiększyło w Polsce przewozy m.in. ropy naftowej i przetworów naftowych,co jest efektem realizacji zleceń dla nowych klientów oraz obsługi nowych relacji przewozowych, podano również.
"W pierwszym kwartale 2016 roku w porównaniu do ubiegłego roku wyraźnie wzrosły przewozy PKP Cargo za granicą - zarówno pod względem masy, jak i pracy przewozowej. Za wzrosty odpowiadają przede wszystkim większe przewozy węgla i wzrost segmentu intermodalnego. Znaczące wzrosty przewozów pod względem masy i pracy przewozowej notuje także AWT, drugi pod względem wielkości kolejowy przewoźnik towarowy w Czechach" - czytamy dalej.
PKP (PKPCARGO) zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.