Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Orange Polska podtrzymuje cel 3,15-3,3 mld zł skorygowanego wyniku EBITDA w br.

Udostępnij

Po wynikach za I kwartał tego roku Orange Polska podtrzymuje prognozę skorygowanego wyniku EBITDA w przedziale 3,15-3,3 mld zł w całym 2016 roku, poinformował członek zarządu ds. finansów Maciej Nowohoński.

"W I kw. osiągnęliśmy zadowalające wyniki finansowe. Korzystny wpływ na przychody z usług mobilnych miał wzrost sprzedaży sprzętu w związku z rosnącą popularnością ratalnej sprzedaży telefonów komórkowych, co odzwierciedla ogólną tendencję na rynku. W segmencie stacjonarnym, kluczowe trendy nie uległy zmianie, zaś na wysokość pozostałych przychodów wpłynął brak projektów infrastrukturalnych oraz sezonowy spadek przychodów z usług ICT.  Spadek EBITDA był niższy niż spadek przychodów. Bezpośrednie koszty sprzedaży zmniejszyły się pomimo znacznie wyższej liczby przyłączeń netto (rok-do-roku) w usługach mobilnych. Jak wcześniej sygnalizowaliśmy, bardzo duże inwestycje zrealizowane w IV kw. 2015 roku wpłynęły na wysokość wygenerowanych w I kw. środków pieniężnych. Wyniki pozostają jednak zgodne z planem, dzięki czemu możemy potwierdzić cel całoroczny w zakresie EBITDA i dźwigni finansowej" - powiedział Nowohoński, cytowany w raporcie.

Skorygowana EBITDA OPL (ORANGEPL) za I kw. 2016 roku wyniosła 868 mln zł i była niższa o 9,6% (tj. 92 mln zł) licząc rok do roku. Marża EBITDA zmniejszyła się o 1,8 pkt proc. w skali roku do poziomu 31%.

"Spadek EBITDA był niższy od erozji przychodów. Koszty całkowite do poziomu EBITDA zmniejszyły się o 30 mln zł rok do roku, gdyż wzrost kosztów bezpośrednich został z nadwyżką zrównoważony przez spadek kosztów pośrednich. Wyższe koszty bezpośrednie wynikały ze wzrostu kosztów międzyoperatorskich, odzwierciedlającego rosnący ruch komórkowy" - czytamy w raporcie.

Orange Polska podało, że pomimo znacznie większej niż przed rokiem liczby przyłączeń netto, bezpośrednie koszty sprzedaży były niższe, dzięki dużemu udziałowi umów bez telefonu (tylko z kartą SIM) w aktach sprzedaży. Koszty pośrednie zmniejszyły się, w ujęciu rocznym, o 61 mln zł w wyniku podjętych działań oszczędnościowych oraz rozwiązania rezerw w kosztach pracy (94 mln zł w I kw., wzrost o 36 mln zł r/r).

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP).

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus