Łączny backlog VTL (VISTAL) osiągnął wartość 476,2 mln zł na koniec marca 2017 r., co oznacza wzrost wartości portfela zleceń o 26,4% r/r, poinformował prezes Ryszard Matyka. Drugie tyle grupa ma w negocjacjach. Prezes ocenił, że od II półrocza presja na zadłużenie będzie wyraźnie maleć, a kolejne lata przyniosą bardzo dobre perspektywy rozwoju.
„Umowy o wartości 320 mln zł (67% backlogu) zostaną zrealizowane w 2017 roku. Jest to poziom aktualnie porównywalny r/r, ale jesteśmy w akcji kontraktowania jeszcze na ten rok, a jednocześnie już 134 mln zł mamy zakontraktowane na 2018 i jest to dobry początek. Grupa negocjuje kontrakty o łącznej wartości 487,3 mln zł i nie uwzględnia to przetargów publicznych, o które się staramy, a których ożywienie w Polsce jest widoczne od II kwartału" – powiedział Matyka na spotkaniu z dziennikarzami.
Prezes Vistalu podkreślił, że grupa stopniowo zwiększa aktywność w projektach realizowanych w ramach generalnego wykonawstwa. Nie będą one angażowały mocy wytwórczych grupy, które są w pełni wykorzystywane na realizację umów zagranicznych, przede wszystkim dla infrastruktury portowej.
Zarząd wskazał, że grupa jest w okresie przejściowym transformacji przychodów w kierunku segmentu infrastruktury portowej. Jak zaznaczyły władze Vistalu, są to zlecenie wielomiesięczne i obarczone znacznie gorszymi przepływami pieniężnymi. Stąd większe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i wysoki poziom długu netto/EBITDA na poziomie ok. 8x.
„Jesteśmy aktualnie zaangażowani na wiele projektów, nasze aktywa pracują na wysokich obrotach. Dostawy dźwigów, które teraz produkujemy odbędą się w II półroczu i wtedy te kontrakty będą rozliczane i otrzymamy pieniądze. Działamy, aby podnieść rentowność i ograniczyć dług. Jest to szczególnie zmiana struktury sprzedaży. Generalne wykonawstwo i dobre perspektywy w infrastrukturze będą poprawiać wskaźniki z kolejnymi kwartałami, przy ograniczeniu działalności w segmencie gas&oil. Są rezerwy i możliwości, aby zadłużenie na koniec roku ograniczyć" – powiedział dyrektor finansowy Bogdan Malc.
Wśród tendencji rynkowych na polskim rynku, grupa wskazuje na ożywienie od II kw. na rynku przetargów publicznych w ramach funduszy strukturalnych UE na lata 2014-2020. Zarząd oczekuje pozytywnych skutków ożywienia na backlogu szczególnie od 2018 r. Vistal oczekuje istotnego wzrostu wolumenu produkcji budowlano-montażowej od 2018 r. i wskazuje na utrzymującą się wysoką konkurencję w przetargach publicznych w infrastrukturze drogowej oraz kolejowej i związaną z tym presję na marże.
Tendencje na rynkach zagranicznych to utrzymująca się dobra koniunktura w segmencie infrastruktura w krajach skandynawskich w ramach programów inwestycyjnych z perspektywa 2029, umacnianie się pozycji grupy w segmencie infrastruktury portowej, wzrost pozyskanych zleceń w segmencie budownictwa kubaturowego i brak nowych zamówień na rynku offshore gas&oil.
„Perspektywy są bardzo dobre i taka tendencja będzie się utrzymywała. Rozwijają się porty, inwestują w infrastrukturę, a my produkujemy dla nich dźwigi. Przetargi na duże umowy w Skandynawii szykują się w segmencie konstrukcji specjalnych i konstrukcji ze stali nierdzewnej" – wskazali przedstawiciele spółki.
W ich ocenie, Vistal ma przewagę konkurencyjną w postaci własnego nadbrzeża i możliwości zaoferowania niższych kosztów wytworzenia z potencjalnie wysoką marżą.
„Zakładamy utrzymywanie wysokiego udziału sprzedaży zagranicznej (obecnie ok. 70%), ale zależy to od sukcesów w przetargach w kraju. Aktualne wysokie zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i wysoki dług to wymóg rynkowy. Generalne wykonawstwo to zmieni, a umowy ruszają od II półrocza. Liczymy, że po dość chudym 2016 r., sytuacja powinna zmieniać się na lepsze. Rok 2018 i dalej powinny być ciekawymi okresami dla nas. Naszym celem jest budowa wartości firmy i potencjał do wypłaty dywidendy" – podsumował prezes Vistal.
Vistal Gdynia - spółka dominująca grupy Vistal - to producent konstrukcji stalowych, realizujący kontrakty dla klientów w kraju i na rynkach zagranicznych. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w styczniu 2014 r. Grupa działa w segmentach offshore, infrastrukturalnym, marine, infrastruktury portowej, budownictwa kubaturowego i energetyki.