Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Łączny backlog Grupy Vistal Gdynia osiągnął wartość 476,2 mln zł na koniec marca

Udostępnij

Łączny backlog VTL (VISTAL) osiągnął wartość 476,2 mln zł na koniec marca 2017 r., co oznacza wzrost wartości portfela zleceń o 26,4% r/r, poinformował prezes Ryszard Matyka. Drugie tyle grupa ma w negocjacjach. Prezes ocenił, że od II półrocza presja na zadłużenie będzie wyraźnie maleć, a kolejne lata przyniosą bardzo dobre perspektywy rozwoju.

„Umowy o wartości 320 mln zł (67% backlogu) zostaną zrealizowane w 2017 roku. Jest to poziom aktualnie porównywalny r/r, ale jesteśmy w akcji kontraktowania jeszcze na ten rok, a jednocześnie już 134 mln zł mamy zakontraktowane na 2018 i jest to dobry początek. Grupa negocjuje kontrakty o łącznej wartości 487,3 mln zł i nie uwzględnia to przetargów publicznych, o które się staramy, a których ożywienie w Polsce jest widoczne od II kwartału" – powiedział Matyka na spotkaniu z dziennikarzami.

Prezes Vistalu podkreślił, że grupa stopniowo zwiększa aktywność w projektach realizowanych w ramach generalnego wykonawstwa. Nie będą one angażowały mocy wytwórczych grupy, które są w pełni wykorzystywane na realizację umów zagranicznych, przede wszystkim dla infrastruktury portowej. 

Zarząd wskazał, że grupa jest w okresie przejściowym transformacji przychodów w kierunku segmentu infrastruktury portowej. Jak zaznaczyły władze Vistalu, są to zlecenie wielomiesięczne i obarczone znacznie gorszymi przepływami pieniężnymi. Stąd większe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i wysoki poziom długu netto/EBITDA na poziomie ok. 8x.  

„Jesteśmy aktualnie zaangażowani na wiele projektów, nasze aktywa pracują na wysokich obrotach. Dostawy dźwigów, które teraz produkujemy odbędą się w II półroczu i wtedy te kontrakty będą rozliczane i otrzymamy pieniądze. Działamy, aby podnieść rentowność i ograniczyć dług. Jest to szczególnie zmiana struktury sprzedaży. Generalne wykonawstwo i dobre perspektywy w infrastrukturze będą poprawiać wskaźniki z kolejnymi kwartałami, przy ograniczeniu działalności w segmencie gas&oil. Są rezerwy i możliwości, aby zadłużenie na koniec roku ograniczyć" – powiedział dyrektor finansowy Bogdan Malc.

Wśród tendencji rynkowych na polskim rynku, grupa wskazuje na ożywienie od II kw. na rynku przetargów publicznych w ramach funduszy strukturalnych UE na lata 2014-2020. Zarząd oczekuje pozytywnych skutków ożywienia na backlogu szczególnie od 2018 r. Vistal oczekuje istotnego wzrostu wolumenu produkcji budowlano-montażowej od 2018 r. i wskazuje na utrzymującą się wysoką konkurencję w przetargach publicznych w infrastrukturze drogowej oraz kolejowej i związaną z tym presję na marże. 

Tendencje na rynkach zagranicznych to utrzymująca się dobra koniunktura w segmencie infrastruktura w krajach skandynawskich w ramach programów inwestycyjnych z perspektywa 2029, umacnianie się pozycji grupy w segmencie infrastruktury portowej, wzrost pozyskanych zleceń w segmencie budownictwa kubaturowego i brak nowych zamówień na rynku offshore gas&oil.

„Perspektywy są bardzo dobre i taka tendencja będzie się utrzymywała. Rozwijają się porty, inwestują w infrastrukturę, a my produkujemy dla nich dźwigi. Przetargi na duże umowy w Skandynawii szykują się w segmencie konstrukcji specjalnych i konstrukcji ze stali nierdzewnej" – wskazali przedstawiciele spółki.

W ich ocenie, Vistal ma przewagę konkurencyjną w postaci własnego nadbrzeża i możliwości zaoferowania niższych kosztów wytworzenia z potencjalnie wysoką marżą.

„Zakładamy utrzymywanie wysokiego udziału sprzedaży zagranicznej (obecnie ok. 70%), ale zależy to od sukcesów w przetargach w kraju. Aktualne wysokie zapotrzebowanie na kapitał obrotowy i wysoki dług to wymóg rynkowy. Generalne wykonawstwo to zmieni, a umowy ruszają od II półrocza. Liczymy, że po dość chudym 2016 r., sytuacja powinna zmieniać się na lepsze. Rok 2018 i dalej powinny być ciekawymi okresami dla nas. Naszym celem jest budowa wartości firmy i potencjał do wypłaty dywidendy" – podsumował prezes Vistal. 

Vistal Gdynia - spółka dominująca grupy Vistal - to producent konstrukcji stalowych, realizujący kontrakty dla klientów w kraju i na rynkach zagranicznych. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w styczniu 2014 r. Grupa działa w segmentach offshore, infrastrukturalnym, marine, infrastruktury portowej, budownictwa kubaturowego i energetyki.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus