MRC (MERCATOR) ocenia, że ze względu na silny wzrost cen lateksu w I kwartale br. i fluktuacje w II kw. br. powtórzenie wyników z 2016 r. w bieżącym roku będzie dużym wyzwaniem, poinformował prezes Wiesław Żyznowski podczas czatu inwestorskiego, organizowanego przez ISBnews. Spółka oczekuje polepszenia warunków rynkowych dla producentów lateksu w II połowie roku.
"Rok 2016 oceniamy pozytywnie, przychody wzrosły o 16%, EBITDA o 13%, a zysk netto o 44%. Patrząc na zawirowania rynkowe z I kw. 2017 r., powtórzenie wyników z 2016 r. będzie dużym wyzwaniem. Natomiast warto zwrócić uwagę na rosnącą skalę biznesu Grupy Mercator. Nawet w trudnym I kw. 2017 r. szacunkowo przychody wzrosły o około 24%, co pokazuje dynamikę rozwoju naszego biznesu" - powiedział Żyznowski podczas czatu.
Prezes poinformował, że kurs lateksu wzrósł o ponad 100% r/r w I kw. 2017 r. Od lutego - tj. szczytu - cena lateksu naturalnego spadła już o około 26%, w ślad za odbudowującą się podażą lateksu syntetycznego. To jednak był zbyt krótki okres na dostosowanie cen rynkowych rękawic.
"Faktem jest spadek ceny rynkowej lateksu naturalnego od szczytu z lutego już o 26%, choć jest to wciąż 40% więcej niż w trzech kwartałach 2016. Sytuacja w II kw. wydaje się już zatem bardziej komfortowa dla producentów rękawic niż w pierwszym, mimo, że widać presję na cenę rękawic. Oczekujemy dalszego polepszenia warunków rynkowych dla producentów lateksu w II połowie roku" - powiedział Żyznowski.
Mercator Medical buduje obecnie w Tajlandii zakład produkcji rękawic nitrylowych, w którym surowcem jest lateks syntetyczny. W ten sposób w dużym stopniu spółka uniezależni się od wahań cen lateksu naturalnego. Ponadto, rękawice nitrylowe cechują się też wyższą rentownością i jest to najszybciej rosnący segment rynku.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii o wydajności około 110 mln rękawic miesięcznie. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka debiutowała na GPW.