Grupa Kapitałowa ZM „ROPCZYCE” zamknęła rok 2024 z przychodami ze sprzedaży na poziomie 429,8 mln zł oraz 6,8 mln zł zysku operacyjnego, wykazując odporność na trudne warunki rynkowe. Grupa skutecznie realizowała strategię dywersyfikacji sprzedaży i ekspansji na nowe rynki mimo globalnej dekoniunktury i rosnącej presji konkurencji.
Rok 2024 był czasem wyjątkowych wyzwań dla RPC (ROPCZYCE). Globalne spowolnienie gospodarcze, trudności w sektorze hutnictwa żelaza i stali oraz rosnąca konkurencja ze strony azjatyckich producentów miały znaczący wpływ na rynek materiałów ogniotrwałych. Dodatkowym wyzwaniem w 2024 roku były wysokie stopy procentowe oraz znaczne wahania kursów walutowych. Umocnienie złotego względem dolara i euro ograniczyło konkurencyjność polskiego eksportu, a rosnące ceny surowców i energii wywierały presję na rentowność przedsiębiorstw. Mimo to Spółka utrzymała wysoką aktywność handlową, zarówno na rynkach europejskich, jak i pozaeuropejskich, kierując swoją ofertę między innymi do klientów w Afryce oraz obu Amerykach.
Hutnictwo Żelaza i Stali to kluczowy sektor dla Spółki, który wygenerował blisko 215 mln zł obrotu (+2,7% r/r). Rozwój na rynku krajowym wspierało przejęcie w 2024 roku obsługi serwisowej w jednej z dużych krajowych hut. Eksport natomiast pozostawał pod presją niekorzystnych zmian kursów walut. W segmencie Hutnictwa Metali Nieżelaznych sprzedaż wyniosła blisko 103 mln zł, notując spadek w stosunku do roku 2023, głównie ze względu na przesunięcia realizacji dużych projektów inwestycyjnych oraz zmiany w kanałach dystrybucji. Obroty w segmencie Przemysłu Cementowo-Wapienniczego wyniosły około 67 mln zł, czyli poniżej poziomu rekordowego 2023 roku. Spółka intensyfikowała jednak działania na rynkach Ameryki Północnej i Bliskiego Wschodu, budując fundamenty pod rozwój w kolejnych latach. W segmencie „pozostałe branże” na uwagę zasługuje finalizacja dużego kontraktu inwestycyjnego realizowanego na rzecz włoskiej firmy inżynierskiej, specjalizującej się w technologiach dla przemysłu szklarskiego.
Mimo spadku wartości sprzedaży, uzyskane wyniki oceniam pozytywnie, zważywszy na skalę wyzwań gospodarczych z jakimi mierzy się branża materiałów ogniotrwałych. W obliczu nasilającej się konkurencji oraz globalnej dekoniunktury, naszym priorytetem pozostaje elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku oraz dalsza optymalizacja oferty. Szeroko zakrojone działania handlowe i techniczne dają nam solidne podstawy do stabilnego rozwoju w kolejnych okresach. Wierzę, że konsekwentnie budowana pozycja na rynkach zagranicznych będzie kluczowym elementem stabilnego rozwoju Spółki w kolejnych latach – powiedział Józef Siwiec, prezes zarządu ZM Ropczyce.
W grudniu 2024 roku Rada Nadzorcza Spółki zatwierdziła cele rozwojowe na 2025 rok, podtrzymując główne kierunki strategiczne obowiązujące od 2017 roku. Obejmują one m.in. dalszą transformację Spółki w kierunku grupy inżynieringowo-produkcyjnej oferującej rozwiązania „pod klucz”, dywersyfikację działalności oraz rozwój oferty dostosowanej do indywidualnych potrzeb klientów. Ważnym elementem strategii pozostaje również zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego oraz wdrażanie rozwiązań z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego i ograniczania śladu węglowego.
Warto dodać, że Spółka niedawno zawarła wieloletnią umowę z KGHM Polska Miedź S.A. na dostawy wyrobów ogniotrwałych i usługi inżynieringowe o łącznej wartości ok. 86,5 mln USD w latach 2025–2031.
– Konsekwentnie realizujemy strategię, która opiera się na elastycznym reagowaniu na potrzeby rynku, rozwoju usług inżynieringowych oraz dalszej dywersyfikacji działalności – zarówno pod względem produktów, jak i rynków zbytu. W 2025 roku kontynuujemy kierunki wyznaczone jeszcze w 2017 roku, ale równolegle pracujemy już nad nową strategią na lata 2026–2030, która uwzględni transformację energetyczną, automatyzację procesów produkcyjnych oraz rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju – mówi Józef Siwiec, prezes zarządu Zakładów Magnezytowych „ROPCZYCE” S.A.