Warszawa, 26.01.2017 - PKP (PKPCARGO) miała 51,55% udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 44,1% pod względem masy po 12 miesiącach 2016 roku, podał operator, powołując się na dane GUS. W grudniu 2016 r. Grupa Cargo przewiozła o 3,6% więcej ładunków niż w grudniu 2015 roku.
"W grudniu 2016 roku udział rynkowy PKP Cargo w porównaniu do poprzedniego miesiąca w ujęciu masy towarowej zmalał z 45,33% do 44,5% (-0,83 pkt proc.), a w ujęciu pracy przewozowej zmniejszył się z 52,87% do 50,94% (-1,93 pkt proc.). W całym 2016 roku udział rynkowy grupy w ujęciu masy towarowej był o 3,7 pkt proc. niższy, a pod względem pracy przewozowej o 4,2 pkt proc. niższy r/r" - czytamy w komunikacie.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w 2015 r. udział PKP Cargo w rynku wynosił wg masy 47,48%, a wg pracy przewozowej 55,66%.
"W grudniu ub. roku grupa PKP Cargo przewiozła 8,8 mln ton towarów, o 3,6% niż w grudniu 2015 r. W całym 2016 r. grupa przetransportowała 98,2 mln ton (-8,4% r/r). Wykonana praca przewozowa w grudniu ub. roku wyniosła 2,2 mld tkm, o 1,2% mniej niż w grudniu 2015 r., a w całym 2016 r. była równa 26,1 mld tkm (-7,5% r/r)" - czytamy w komunikacie.
"W porównaniu do wyników z 2015 roku, w grudniu ub. roku grupa PKP Cargo zwiększyła przewozy m.in. kamienia, metali, kontenerów, innych artykułów chemicznych i nawozów. Większe przewozy kamienia to efekt sprzyjających warunków atmosferycznych, które umożliwiły kontynuowanie przewozów m.in. na budowę kilku obwodnic w kraju oraz na potrzeby modernizacji kilku linii kolejowych. Na wzrost przewozów metali wpłynęły m.in. zlecone PKP Cargo do przewozu przez innego przewoźnika nadwyżki masy wyrobów metalowych produkowanych w jednej z hut w kraju oraz zwiększone zapotrzebowanie na przewozy realizowane dla kilku hut w kraju i zagranicą" - czytamy dalej.
Według spółki, za większe przewozy kontenerów odpowiada m.in. wzrost przewozów do portów morskich i w odwrotnym kierunku oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód (rozwój przewozów z/do Chin), a także rosnące transporty koksu i zbóż w kontenerach. Zwiększone przewozy artykułów chemicznych to m.in. efekt wzrostu importu gazów ze Wschodu. Za większe przewozy nawozów odpowiada m.in. przyrost importu ze Wschodu (mocznik, chlorek potasu) oraz przyrost eksportu przez porty, po odzyskaniu przewozów od konkurencyjnego przewoźnika.
"Przyczyną mniejszych przewozów węgla kamiennego w grudniu 2016 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku była m.in. utrata w 2015 roku części zleceń dla największych grup energetycznych w Polsce, a także zmniejszone przewozy w eksporcie przez porty morskie" - czytamy też w komunikacie.
"W porównaniu do poprzedniego miesiąca, w grudniu ub. roku wzrosły przewozy w kilku grupach towarowych, m.in. węgla kamiennego (zwiększenie dostaw dla kilku klientów z branży energetycznej oraz dla jednej z koksowni), rud i pirytów (większy import rudy żelaza przez porty morskie oraz ze Wschodu do hut na południu kraju), kontenerów (większe przewozy z/do portów morskich m.in. kontenerów z elektroniką i AGD oraz wzrost przewozów zrębki drzewnej i koksu w kontenerach) oraz zboża (większe przewozy w kraju oraz w eksporcie przez porty morskie). Mniejsze w grudniu ub. roku w porównaniu do listopada ub. roku były przewozy kamienia, w związku z sezonowym zmniejszaniem aktywności przemysłu budowlanego" - napisano także w materiale.
PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej. Spółka jest notowana na GPW od października 2013 r.