GRV (GORENJE) zakłada 1 315,3 mln euro skonsolidowanych przychodów w 2017 r., czyli o 4,6% więcej niż w 2016 r., za który szacuje 1 257,2 mln euro sprzedaży, podała spółka. Zysk netto w tym roku ma wynieść 13,1 mln euro wobec 8 mln euro szacowanych na 2016 r., czyli wzrosnąć o 62,3% r/r.
W 2017 r. EBITDA ma się ukształtować na poziomie 97,1 mln euro wobec szacowanych 87 mln euro w 2016 r. (+11,6%), a EBIT 39,7 mln euro (wobec 38,7 mln euro, +2,6%). Wskaźnik dług netto/EBITDA ma spaść do 3,5x wobec 3,9x na koniec 2016 r.
Cel spółki na 2016 r. zakładał 1 201 mln euro przychodów i 7,6 mln euro zysku netto.
"Grupa Gorenje od samego początku roku poprawiała swoje wyniki działalności, osiągając w roku 2016 szacunkowych 1,257 mld euro przychodów ze sprzedaży (2,6% więcej niż w roku 2015) i 38,7 mln euro zysku z działalności oraz 8 mln euro czystego zysku. Rok upłynął pod znakiem sukcesu w podstawowej dziedzinie działalności urządzeń gospodarstwa domowego, co osiągnięte zostało poprzez wzrost sprzedaży oraz poprawę jej struktury geograficznej i produktowej - zgodnie ze strategią wzmocniona została sprzedaż produktów premium i innowacyjnych, jak również małych urządzeń gospodarstwa domowego. Dzięki dobremu zarządzaniu finansowemu obniżone zostało zadłużenie względne Grupy Gorenje. Wzrost przychodów i rentowności przewidziany jest również w roku 2017" - czytamy w komunikacie.
"W drugim roku nowego okresu strategicznego w Grupie Gorenje [2017] planuje się dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży o 4,6%. Na obszarze Dom planowany 5-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży opierać się będzie na zwiększeniu sprzedaży produktów klasy premium ze znakiem towarowym Asko oraz na wzroście sprzedaży w krajach takich jak Rosja, Ukraina i we Wschodniej Europie oraz na rynkach Beneluxu, w Niemczech i Skandynawii, na Bliskim i Środkowym Wschodzie, w Azji, Ameryce i Australii. Wraz z poprawą struktury sprzedaży planuje się o 4% wyższe przeciętne ceny sprzedaży w sprzedaży dużych urządzeń gospodarstwa domowego" - czytamy dalej.
Aby wesprzeć poprawę rentowności, zapewnione zostaną odpowiednie nakłady w marketing i rozwój oraz ulepszana będzie efektywność kosztowa na obszarze surowców i materiałów, logistyki i kosztów pracy. Nadal tworzony będzie dodatni przepływ pieniężny, optymalizowany kapitał obrotowy netto oraz zmniejszona kompleksowość na wszystkich poziomach. Zgodnie ze strategią, w drugim roku jej urzeczywistniania dodatkowo obniżane będzie względne zadłużenie netto, a stosunek pomiędzy zadłużeniem finansowym netto a EBITDA zmniejszony zostanie do 3,5x. Planowane jest wypracowanie o ponad 11% wyższego zysku z działalności przed amortyzacją. Zysk netto planowany jest w wysokości ponad 13 mln euro, podano również.
Grupa Gorenje jest czołowym europejskim producentem sprzętu AGD. Ok. 92% jej przychodów generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo- Wschodnia. Akcje Gorenje notowane są na głównym rynku giełd w Warszawie i w Lublanie.