Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Baltona uruchomi format kawiarni Cavarious w maju

Udostępnij

Baltona pracuje nad rozszerzaniem skali działania o nowe lokalizacje swoich sklepów, a także zwiększaniem zaangażowanie na lotniskach, na których jest już obecna. Ponadto planuje uruchomić w maju br. pierwszą kawiarnię nowego formatu - Cavarious - na lotnisku w Katowicach, zapowiedział prezes Piotr Kazimierski.

"Po dobrym początku roku, z optymizmem patrzymy w przyszłość. W lutym b.r. podpisaliśmy kolejną umowę koncesyjną na prowadzenie działalności handlowej i gastronomicznej w terminalu Non Schengen lotniska Katowice Pyrzowice, gdzie już w połowie tego roku rozpoczniemy działalność jako jedyny operator. Na początku II kwartału 2016 roku powinien rozstrzygnąć się przetarg na obsługę portu lotniczego w Gdańsku, gdzie od kilkunastu lat prowadzimy działalność i mamy nadzieję na przedłużenie koncesji" - powiedział Kazimierski, cytowany w komunikacie.

Ze względu na dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego i rozbudowę kolejnych lotnisk, Baltona będzie nadal z uwagą obserwować sytuację panującą na rynku, zadeklarował prezes. Podkreślił, że spółka cały czas pracuje nad rozszerzaniem skali działania o nowe lokalizacje, a także zwiększaniem zaangażowanie na lotniskach, na których jest już obecna.

"Obecnie pracujemy także nad zupełnie nowym formatem gastronomicznym - kawiarnią Cavarious. Już w maju wchodzimy z nim na lotnisko w Katowicach i liczymy, że jeszcze w tym roku uda nam się go uruchomić na kolejnych lotniskach, a być może także na dworcach kolejowych" - zapowiedział Kazimierski.

Podkreślił, że marża brutto na sprzedaży w segmencie gastronomicznym kształtuje się na wyższym poziomie niż w przypadku sprzedaży detalicznej, co sprawia, że dalszy rozwój usług gastronomicznych będzie w pozytywny sposób wpływał na wyniki BAL (BALTONA).

"Bardzo dobre wyniki wypracowane w 2015 roku są najlepszym dowodem na to, że konsekwentnie realizowana strategia rozwoju zaczyna przynosić wymierne efekty, a Grupa Baltona jest na dobrej drodze do osiągania systematycznych wzrostów i poprawy wartości spółki. Dzięki optymalizacji działalności operacyjnej i stałemu rozwojowi  kluczowych segmentów biznesu udało nam się osiągnąć wysoce satysfakcjonujące wyniki - EBITDA w 2015 roku wyniosła 16,1 zł w porównaniu do 9,4 zł EBITDA w 2014 roku" - ocenił także prezes.

W 2015 roku liczba pasażerów na polskich lotniskach wzrosła do ponad 30 mln osób, co oznacza wzrost o ponad 10% r/r. Cieszy nas, dynamiczny rozwój krajowych portów lotniczych m.in. w Gdańsku (blisko 15% wzrost liczby pasażerów r/r), Katowicach (blisko 15% wzrost liczby pasażerów r/r) czy Modlinie (blisko 50% wzrost liczby pasażerów r/r), gdzie Baltona jest wiodącym najemcą powierzchni komercyjnych, dodał.

"Mimo wygaszenia działalności na lotnisku w Krakowie czy reorganizacji działalności na lotnisku w Katowicach Pyrzowicach, wzrosty sprzedaży na porównywalnej bazie portów lotniczych pozostają na bardzo dobrym poziomie, co wynika również ze wzrostu jednego z najważniejszych dla nas wskaźników tzw. SPP, czyli spending per passenger, określającego poziom wydatków przypadających na jednego pasażera. Stale pracujemy nad jak najlepszym dopasowaniem asortymentu do potrzeb naszych klientów i cieszymy się, że przynosi to oczekiwane efekty" - powiedział Kazimierski.

W 2015 r. zysk netto przypadający akcjonariuszom dominującym Baltony wyniósł 2,7 mln zł wobec 3,9 mln zł straty w 2014 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły o 21%r/r do 438,2 mln zł w 2015 roku, przy czym Baltona odnotowała dwucyfrowe wzrosty przychodów ze sprzedaży we wszystkich segmentach działalności - travel retail, food & beverage i B2B.

Wynik EBITDA wyniósł 16,1 mln zł w 2015 roku (wzrost o 71% r/r), zaś wynik EBITDA skorygowany o zdarzenia jednorazowe wyniósł w 2015 roku 17,2 mln zł wobec 10,1 mln zł w 2014 roku.

"Na koniec 2015 roku wskaźnik dług netto/skorygowana EBITDA wyniósł 1,9x, co oznacza, że pozostaje on na bezpiecznym poziomie i znacząco obniżył się wobec poziomu z końca roku 2014, gdy wyniósł 3,1x" - czytamy także w komunikacie.

Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Baltona S.A. zajmuje się sprzedażą towarów w sklepach wolnocłowych zlokalizowanych przede wszystkim w portach lotniczych oraz na przejściach granicznych. Ponadto Grupa zajmuje się m. in. zaopatrywaniem placówek dyplomatycznych, a także załóg statków i okrętów cumujących w polskich portach morskich (działalność shipchandlerska). W 2012 roku Grupa rozszerzyła swoje portfolio o działalność gastronomiczną (sprzedaż posiłków i napojów w punktach gastronomicznych i kawiarniach zlokalizowanych w pobliżu lub na terenie portów lotniczych lub dworców kolejowych) i sprzedaż towarów w kanale B2B. Spółka jest notowana na GPW od 2013 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus