Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy Grupy Eurotel 2024

Udostępnij

Szanowni Państwo,

Przekazujemy raport roczny za rok obrotowy 2024 w którym osiągnięto skonsolidowane przychody wysokości 478 103 tys. zł lepsze o 10% od ubiegłorocznych i skonsolidowany zysk netto wysokości 11 637 tys. zł, który był niższy o 30% od wyniku osiągniętego w tej kategorii w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W ramach działalności jednostkowej Eurotel SA, przychody w raportowanym okresie wyniosły 413 788 tys. zł co było poprawą wyniku w stosunku do ubiegłorocznego o 12% oraz zysk netto wysokości 14 109 tys. zł co było pogorszeniem wyniku w tej kategorii o 25% w stosunku do wyniku osiągniętego w 2023 roku.

W spółce zależnej Viamind Sp. z o.o. osiągnięto przychody wysokości 64 846 tys. zł oraz stratę netto wysokości 2 470 tys. zł wyższą prawie o 150% niż rok wcześniej, co było związane głównie z nierentowną działalnością związaną z obsługą sieci sprzedaży MiMarkt z ofertą Xiaomi, choć również w ramach segmentu Play doszło do osłabienia dynamiki wzrostu, zwłaszcza w połowie ubiegłego roku.

Niewątpliwie 2024 rok był rokiem przełomowym, którego nadejścia można się było jednak spodziewać. Uwidoczniły się większe ograniczenia lub ryzyka charakterystyczne dla branży przed jakimi stawały już wcześniej spółki Grupy, ale ze względu na rosnący potencjał rynku albo zmiany wewnątrz organizacji, udawało się im wcześniej skutecznie przeciwdziałać. Do tej pory zagrożenia te były tylko identyfikowane, a w 2024 roku stały się jednak realnym doświadczeniem.

Branża w jakiej działa ETL (EUROTEL) i jego spółki jest po pierwsze dojrzała ze wszystkim konsekwencjami takiego etapu rozwoju rynku, a dodatkowo charakteryzuje się bardzo dużą konkurencją wewnętrzną. Skutkiem tych czynników jest brak możliwość wykazania dodatniej dynamiki wzrostów oraz kurcząca się marża handlowa przy jednoczesnym wzroście kosztów.

Uzależnienie od partnerów handlowych wzrosło ze względu na zakończenie współpracy w ramach spółki zależnej z producentem Xiaomi. Likwidacja tej części prowadzonej działalności wiązała się z koniecznością pokrycia znacznych kosztów związanych z przedterminowym zakończeniem umów najmu oraz rozliczeniem współpracy z pracownikami czy wyprzedażą towaru. Unaoczniła również ryzyka związane z potencjalnie możliwą likwidacją innych sieci sprzedaży w ramach Grupy i kosztami zakończenia takiej działalności.

Dodatkowo nowa umowa z T-Mobile i zasady jakie obecnie w niej obowiązują, skutkują większym uzależnieniem od operatora oraz zwiększają ryzyko prowadzenia takiej działalności w związku ze zmianą struktury kosztów.

Sytuacja na rynku bez względu na powody jakie są tego przyczyną, powoduje, że rynek na jakim działa Emitent staje się mało perspektywiczny, a wręcz rośnie zagrożenie dla dalszego utrzymywania obecnego poziomu zysków i skali działania.

Nowe kierunki działalności testowane w ramach Grupy jak sprzedaż w kanale e-commerce nie tylko nie zapewniły uzupełnienia kurczącego się rynku w sieciach stacjonarnych, ale spowodowały konieczność poniesienia wielu kosztów na promocję i utrzymanie tego kanału, co w konsekwencji znacząco ograniczyło ekonomiczny sens inwestycji w ten kanał sprzedaży.

Sytuacja zewnętrzna, w której od jakiegoś czas przyszło funkcjonować, w ostatnim okresie nie tylko nie uległa poprawie, ale nawet się jeszcze bardziej skomplikowała i może rodzić zagrożenia dla bieżącej działalności Grupy. Kolejne ogniska zapalne na świecie, możliwe wojny celne oraz zaburzenia w preferencjach konsumenckich nie związane z samymi produktami, a raczej emocjami z nimi związanymi, mogą powodować spadki sprzedaży i ograniczenia w wielkości popytu na rynku.

Biorąc pod uwagę brak konkretnych planów rozszerzenia działalności, jak również możliwości wykazania realnych wzrostów w obecnie prowadzonych działaniach, Grupa powinna zrewidować swoją strategię dotyczącą przyszłości w szczególności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa prowadzonej działalności i zabezpieczenia się na wypadek spadków sprzedaży niezależnych od czynników wewnętrznych. Temu ma właśnie służyć ogłoszony na początku 2025 roku przegląd opcji strategicznych.

Tylko wprowadzenie zmian w dotychczasowej działalności może spowodować, że przyszłość spółek Grupy nie będzie zagrożona, co jednak wiązać się będzie ze zmianami dotychczasowej polityki m.in. w zakresie gospodarowania posiadanym kapitałem. Oparcie działalności tylko na kilku partnerach czy finansowaniu zewnętrznemu nie jest w obecnej sytuacji bezpieczną strategią.

Dziękujemy Państwu szczególnie za ten trudny rok, który dostarczył nam wielu doświadczeń, przydatnych w planowaniu miejsca Spółki na rynku w przyszłości. Mamy nadzieję, że wykorzystamy je dobrze z pożytkiem dla wszystkich akcjonariuszy i osiągniemy cel jakim jest zapewnienie stabilności działania Grupy w dłuższej perspektywie czasu.

W imieniu Zarządu Eurotel SA

Prezes Zarządu

Krzysztof Stepokura

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus