Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy ZUE 2024

Udostępnij

Szanowni Państwo,

Z dumą podsumowuję kolejny rok naszej działalności i składam na Państwa ręce najnowszy raport. Ponownie udowodniliśmy, że jesteśmy elastycznie działającą organizacją, która dostosowuje się do zmiennych warunków rynkowych. Dzięki solidnym fundamentom oraz wieloletniemu doświadczeniu potrafiliśmy wypracować bardzo solidne wyniki. Przychody ze sprzedaży Grupy ZUE w 2024 r. wyniosły 1 219,4 mln zł, z kolei zysk netto był na poziomie 10,8 mln zł. Cieszy nas także wypracowana marża brutto na sprzedaży sięgająca 4,1%.

To drugi rok z rzędu, kiedy Grupa ZUE przekroczyła barierę ponad miliarda złotych przychodów. Ten wynik cieszy nas szczególnie dlatego, że minione 12 miesięcy były czasem licznych wyzwań dla branży, m.in. miały miejsce opóźnienia w ogłaszaniu przetargów w sektorze budowlanym, co przełożyło się na wymagające warunki działalności. Pomimo tego, dzięki naszej przemyślanej strategii działania, efektywnemu zarządzaniu oraz zaangażowaniu naszych pracowników, w zakończonym roku osiągnęliśmy satysfakcjonujące rezultaty.

Grupa ZUE utrzymuje stabilny i bezpieczny poziom portfela zamówień, który obecnie wynosi ok. 1,1 mld zł. Tak solidna baza kontraktów nie tylko zapewnia nam przewidywalność przychodów i stabilność finansową, ale także stanowi solidny fundament dalszego rozwoju oraz umacniania pozycji na bardzo konkurencyjnym rynku.

Obecnie w Grupie koncentrujemy się na dalszej rozbudowie portfela zamówień. Jesteśmy obecni w większości dużych postępowań przetargowych ogłaszanych przez PKP PLK i miasta. Aktualnie posiadamy najlepsze oferty złożone w dwóch przetargach kolejowych w Polsce i jednym w Rumunii, w których na ZUE przypada łącznie ponad 850 mln zł netto. Mamy również trzy najlepsze oferty w mniejszych miejskich przetargach.

W naszym backlogu posiadamy także – wcześniej pozyskane – projekty o dużym znaczeniu społecznym i biznesowym, w tym jedną z największych inwestycji kolejowych w województwie śląskim (umowa z PKP PLK warta prawie miliard zł), której celem jest m.in. poprawa dostępności kolei, skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie bezpieczeństwa transportu pasażerskiego i towarowego. Równocześnie w Warszawie prowadzimy budowę podziemnej trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa, która usprawni komunikację miejską i ułatwi pasażerom dostęp do stacji Warszawa Zachodnia. Jesteśmy dumni, że uczestniczymy w realizacji tych strategicznych inwestycji, które nie tylko wspierają rozwój infrastruktury, ale także przyczyniają się do dynamicznego wzrostu Grupy ZUE.

Konsekwentnie realizujemy też strategię zagranicznej dywersyfikacji działalności, prowadząc projekty zarówno w Polsce, jak i w Rumunii. Aktywnie uczestniczymy w przetargach na tym rynku. W związku z planami dalszego rozwoju, założyliśmy w Rumunii nową spółkę, która docelowo zastąpi nasz oddział. Dążymy również do wejścia na inne rynki europejskie. Zarejestrowaliśmy niemiecką spółkę ZUE Bahnbau GmbH, która uzyskała certyfikację do świadczenia usług budowy sieci trakcyjnej na rynku niemieckim, i jest w trakcie procesu prekwalifikacji na budowę nawierzchni torowej w zakresie torów i zwrotnic. Ciągle szukamy kolejnych zagranicznych szans, otwierając się na nowe rynki, dzięki czemu możemy rosnąć, a także w coraz większym stopniu uniezależniać się od sytuacji na krajowym rynku.

Oczekujemy, że 2025 rok będzie dobry dla naszej branży. Obserwujemy ożywienie w zakresie ogłaszania przetargów na rynku kolejowym, co stwarza szansę na dalszy rozwój i efektywne rozbudowanie naszego portfela zamówień. Przede wszystkim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w tym roku planują ogłosić postępowania przetargowe na łączną kwotę ok. 16 mld zł. Warto też przypomnieć, że trwa wieloletni plan modernizacyjny polskiej kolei. Krajowy Program Kolejowy do 2030 roku o łącznej wartości ok. 80 mld PLN w zakresie perspektywy 2021-2027 i 11 mld zł w zakresie KPO (Krajowy Plan Odbudowy), który jest kontynuacją poprzedniego KPK do 2023 r. Krajowy Program Kolejowy będzie realizowany przy znacznym wsparciu środkami Unii Europejskiej.

Na rynku tramwajowym także oczekujemy ożywienia. Częścią Krajowego Planu Odbudowy jest program Zielona Transformacja Miast. Obecnie w Polsce systemy tramwajowe posiada 15 ośrodków miejskich. Łączna długość tras tramwajowych to ok. 900 km i praktycznie wszystkie ośrodki rozwijają lub planują rozwijać swoje systemy poprzez modernizacją tras i budowę nowych. W tym obszarze również oczekujemy zwiększenia liczby zamówień.

Co ważne, mniejsze spółki z Grupy: drogowy Energopol i handlowa Railway wypracowały w 2024 roku dodatnie wyniki. W 2025 roku do Grupy dołączyła firma NTB Systemy. Zakup tego podmiotu wniesie dodatkowy know-how w zakresie związanym z budową, modernizacją, remontami torowisk tramwajowych w szczególności opartych na konstrukcjach wykorzystujących w swoim składzie materiały chemiczne.

W 2025 roku zamierzamy nie tylko wykorzystać szanse związane z zapowiadanym uruchomieniem programów inwestycyjnych, lecz także planujemy kontynuować dalszą ekspansję na rynkach zagranicznych. Wierzymy, że nasza strategia działania pozwoli nam umocnić pozycję rynkową Grupy ZUE oraz wypracować satysfakcjonujące wyniki operacyjne i finansowe. Spoglądamy w przyszłość z nadzieją i nową energią, m.in. stale rozbudowując kadrę zarządzającą. Wzmocnienie naszego Zarządu przez Magdalenę Nowak, pełniącą funkcję Wiceprezesa Zarządu i Zastępcy Dyrektora Generalnego, jest istotnym krokiem w tym kierunku.

Dziękuję wszystkim naszym Pracownikom, Klientom, Partnerom oraz Akcjonariuszom za zaufanie i współpracę. Wiemy, że znajdujemy się na właściwych torach i podążamy w odpowiednim kierunku – w stronę dalszego rozwoju w kolejnych latach.

Z wyrazami szacunku,

Wiesław Nowak

Prezes Zarządu ZUE S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus