Szanowni Akcjonariusze,
Wyniki finansowe za 2024 rok dowodzą, że nasz model biznesowy skoncentrowany na sprzedaży danych jest skuteczny i wysokomarżowy. Dla CLD (CLOUD) był to najlepszy rok w historii Grupy pod względem sprzedaży danych. Przychody z tej działalności w 2024 roku przekroczyły 46 mln PLN i wzrosły względem wysokiej bazy z ubiegłego roku (+4,1% r/r, a +9,5% w walucie bazowej, czyli USD). Warto też zauważyć, że sprzedaż danych odpowiada już za 99% przychodów spółki, a marża EBITDA sukcesywnie rośnie i w 2024 roku sięgnęła już blisko 60%.
Jako Grupa Cloud Technologies realizujemy strategię na lata 2023 - 2025, która wzmacnia nasz dynamiczny rozwój międzynarodowy. Zgodnie z jej założeniami, rozwijamy się przede wszystkim organicznie w obszarze sprzedaży danych, a planowane inwestycje w perspektywie 2023 - 2025 sięgną do 100 mln PLN.
Do szybszego rozwoju sprzedaży danych mają przyczynić się również międzynarodowe akwizycje - w lipcu 2024 roku nabyliśmy 100% udziałów w norweskiej spółce Nordic Data Resources. Wierzymy, że wykorzystując nasze dane i globalną sieć dystrybucji, jaką posiada NDR, uzyskamy efekt synergii, która przyczyni się do wzrostu sprzedaży danych.
Uważnie obserwujemy też trendy technologiczne i podejmujemy działania, aby Grupa była liderem na rynku rozwiązań bazujących na danych. Dlatego w marcu br. nasza spółka OnAudience wprowadziła na rynek narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które pozwala marketerom i agencjom z całego świata w zaledwie kilka sekund przygotować precyzyjne grupy odbiorców do targetowania w reklamach online. Jest to jedno z pierwszych tego typu narzędzi AI na świecie. Cieszymy się, że możemy wprowadzić tę innowację na rynek i pomóc agencjom i markom maksymalizować efektywność reklamy.
W ubiegłym roku miały miejsca dwa szczególnie istotne wydarzenia na rynku reklamy online.
W czerwcu 2024 roku firma Oracle Corporation ogłosiła zamknięcie działalności Oracle Advertising, które nastąpiło we wrześniu ubiegłego roku. Zgodnie z naszymi przewidywaniami zamknięcie Oracle Advertising spowodowało czasowy spadek przychodów ze sprzedaży danych, wynikający przede wszystkim z przesunięć w kanałach dystrybucji. Wierzę, że finalnie wpływ tego zdarzenia na nasz biznes będzie pozytywny, gdyż umożliwi nam zwiększenie udziału w rynku oraz rozwijanie bezpośrednich relacji z klientami.
W lipcu 2024 roku koncern Google, wbrew wcześniejszym deklaracjom zdecydował, że pliki 3rd party cookies nie zostaną wycofane z przeglądarki Chrome. W tym miejscu warto przypomnieć, że Grupa Cloud Technologies posiada technologię, która wspiera zarówno 3rd party cookies, jak też najnowsze rozwiązania typu cookieless.
Grupie sprzyja rosnący rynek reklamy w modelu programmatic, która do rozwoju i skuteczności potrzebuje danych. Według szacunków firmy badawczej eMarketer globalny rynek reklam odsłonowych w tym modelu wzrośnie w tym roku o prawie 50 mld USD, a programmatic będzie odpowiadać za prawie 97% nowych wydatków na tego rodzaju reklamy.
Zapraszam do zapoznania się z raportem za 2024 rok.
Piotr Prajsnar
Prezes Zarządu