Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy LPP 2024

Udostępnij

Szanowni Akcjonariusze,

Przeszło 20-procentowa dynamika sprzedaży (w walutach stałych) Grupy LPP w 2024 roku, intensywny rozwój marki Sinsay, ponad 600 nowych sklepów w ciągu zaledwie 12 miesięcy i 50-procentowy wzrost powierzchni magazynowej to obietnice jakie składałem Wam przed rokiem, a dziś z dumą mogę ogłosić jako skutecznie zrealizowane.

Rok 2024 był ambitny, pracowity i pełen zapału, choć niepozbawiony wyzwań. W połowie marca ub. r. miał miejsce bezprecedensowy w skali polskiego rynku kapitałowego atak na Grupę LPP, kiedy amerykańska wywiadownia Hindenburg Research opublikowała na nasz temat raport pełen nieprawdziwych tez. Otwarta komunikacja, zaufanie rynku do LPP, na które pracowaliśmy przez lata, a przede wszystkim fakty pozwoliły szybko i skutecznie wrócić cenie naszych akcji na właściwe tory, a dziś, jak po każdej burzy, wychodzimy z niej mocniejsi. Przed nami kolejny ekscytujący rozdział, który zapoczątkowuje nowy etap w działalności Grupy z silnym i unikatowym konceptem „Design&Value” na rynku detalicznym.

Sukces Sinsay, jego spektakularna dynamika przychodów w 2024 roku, która wyniosła blisko +47% w walutach  stałych była dla nas wyraźnym impulsem do oparcia dalszego rozwoju LPP na tej formule sprzedażowej,  która na nowo definiuje handel w mniejszych miejscowościach i stanowić będzie o przewadze konkurencyjnej Grupy w kolejnych latach. Dlatego 2024 rok wykorzystaliśmy na budowanie kluczowych zasobów i dokładną analizę konceptu Sinsay, aby od 2025 roku przyspieszyć wykładniczo rozwój LPP.

Minione 12 miesięcy wykorzystaliśmy także na pracę nad dynamiczną rozbudową naszej sieci sprzedaży, w ramach której najwięcej powierzchni handlowej przybyło w marce Sinsay gdzie otworzyliśmy ponad 570 salonów.

Rozwój skoncentrowaliśmy głównie w regionie Europy Centralnej oraz Południowej, wykorzystując niewielkie nasycenie sieciami sklepów w mniejszych miejscowościach tej części kontynentu. Przy tym, nie zapominaliśmy o drugiej ważnej odnodze modelu omnichannel – o kanale online, w którym istotnie poszerzyliśmy ofertę asortymentową naszych marek i podobnie jak w roku 2023, dalej rozwijaliśmy aplikacje mobilne. Dziś już wszystkie nasze brandy wyposażone są w to narzędzie, a jego zasięg systematycznie rozbudowujemy o kolejne kraje Europy.

Dynamiczny rozwój w obu kanałach sprzedaży oraz poprawa marży brutto ponownie przełożyły się na rekordowe wyniki – w 2024 roku przychody Grupy przekroczyły 20 mld PLN, zysk operacyjny wyniósł 2,4 mld PLN, a zysk netto zamknął się kwotą 1,7 mld PLN.

Równolegle inwestowaliśmy w rozwój naszej sieci dystrybucji, którą w minionym roku powiększyliśmy o ponad 50%. W styczniu uruchomiliśmy nasze pierwsze zagraniczne centrum dystrybucyjne w Rumunii, a już w kilka miesięcy później rozbudowaliśmy je o kolejne ponad 40 tys. m². Wzmocniliśmy również potencjał magazynów e-commerce, wzbogacając naszą sieć o dwa kolejne obiekty – jeden w Polsce, drugi w Rumunii. Rozpoczęliśmy też rozbudowę centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim o 85 tys. m². To nasza odpowiedź na historyczny rozwój marki Sinsay, który kontynuować będziemy przez kilka kolejnych lat.

Konsekwencją tego był wzrost wydatków inwestycyjnych w 2024 roku do najwyższego jak dotąd poziomu 1,8 mld PLN, z których większość (1,2 mld PLN) przeznaczyliśmy na rozbudowę sieci stacjonarnej. Ale równie historyczna była wysokość dywidendy (610 PLN/akcję) jaką w ubiegłym roku wypłaciliśmy naszym akcjonariuszom. Chcemy dzielić się sukcesem LPP tym bardziej, że nasze fundamenty finansowe nawet przy tak ambitnym planie rozwojowym wciąż pozostają mocne i stabilne.

Przed nami największy w naszej historii plan rozbudowy potencjału Grupy, do którego przygotowywaliśmy się od wielu miesięcy, inwestując w kluczowe zasoby w każdym obszarze organizacji. W efekcie, w ciągu bieżącego roku podwoimy sieć naszej najmłodszej marki otwierając 1500 nowych sklepów Sinsay, a przy tym około 100 salonów pozostałych brandów z naszego portfolio tak, by na koniec 2025 roku dysponować siecią sprzedaży liczącą około 4400 salonów.

Podobnie jak w ubiegłym roku oprzemy nasz rozwój na trzech filarach – oprócz rozbudowy potencjału sieci sprzedaży stacjonarnej, wzmacniać będziemy siłę kanału online naszych marek, głównie przez wzrost zasięgu geograficznego aplikacji mobilnych i poszerzanie ich funkcjonalności. Proces ten wspierać będziemy dalszym zwiększaniem potencjału naszej logistyki nie tylko poprzez rozbudowę powierzchni magazynowej, która już w tym roku przekroczy 700 tys. m², ale też przez podnoszenie jej efektywności operacyjnej. W tym celu postawiliśmy na implementację innowacyjnych rozwiązań automatycznych i już na początku 2025 roku zakończyliśmy pierwszy etap robotyzacji naszego największego magazynu e-commerce w kraju. Docelowo będzie to jeden z najbardziej zrobotyzowanych obiektów magazynowych w naszym sektorze w Europie, z flotą ponad 1400 robotów.

Przed nami kolejne wyzwania na nowych rynkach. W bieżącym roku otworzymy pierwsze sklepy w Kosowie oraz Albanii. To odpowiedź na szczególną popularność marek LPP na Półwyspie Bałkańskim. Na nasz ambitny program rozwojowy w tym roku przeznaczymy rekordową kwotę 3,5 mld PLN, z tego 2,3 mld PLN na rozbudowę sieci stacjonarnej. Niezależnie od skali wydatków inwestycyjnych, chcemy pozostać spółką dywidendową, tym bardziej że przed nami bardzo dobre perspektywy podparte mocnym fundamentem finansowym. Już w styczniu br. ogłosiliśmy wypłatę zaliczki na poczet dywidendy, której wysokość za 2024 rok Zarząd LPP rekomenduje na poziomie 660 PLN/akcję.

Wierzę, że 2025 rok będzie ważnym okresem dla LPP i mocnym akceleratorem rozwoju naszej Grupy. Dwucyfrowa dynamika sprzedaży internetowej, pozytywne wyniki w sklepach porównywalnych, przychody ze sprzedaży w zakresie 25-26 mld PLN i marża brutto na poziomie 53-54% to rezultaty z jakimi planujemy zakończyć bieżący rok. Jestem przekonany, że nasz wyjątkowy koncept sprzedażowy sprawdzający się niezależnie od regionu Europy, ambitny plan rozwojowy, mocna baza finansowa Grupy oraz zwinny i doświadczony zespół to silne podstawy dla przyszłości LPP i dobry prognostyk dla roku, który przed nami.

Marek Piechocki
Prezes Zarządu LPP

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus