Wspólnie z zespołem ZAB (ZABKA) przekazuję w Państwa ręce nowy raport roczny. W naszej działalności codziennie rozwijamy ekosystemem rozwiązań convenience, którego celem jest upraszczanie życia. Uwalniamy czas naszych klientów zaspokajając ich potrzeby w momencie i miejscu, które są dla nich wygodne.
Rdzeń naszej działalności stanowi sieć detaliczna, która licząc ponad 11 000 sklepów jest największą siecią convenience w Europie. Ten potencjał pozwolił nam w minionym roku na postawienie kolejnego kroku milowego, jakim jest ekspansja na rynek rumuński. Jestem dumny z tego, że obok skutecznej integracji z Grupą przejętej spółki dystrybucyjnej DRIM, w ciągu kilku miesięcy uruchomiliśmy kilkadziesiąt sklepów. W roku 2025 będziemy dalej rozwijali sieć pod dedykowaną rynkowi rumuńskiemu marką Froo. Co ważne, z powodzeniem dostosowujemy format znany z Żabki do potrzeb klientów rumuńskich. Drugim krokiem milowym dla Grupy Żabka w ubiegłym roku był nasz debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Jestem przekonany, że wypracowane przez lata wysokie standardy prowadzonej działalności oraz jasno komunikowane cele strategiczne będą budowały zaufanie inwestorów i naszą pozycję na rynku kapitałowym. To dla nas dodatkowa motywacja do stawiania sobie ambitnych celów i ich realizacji. Naszym celem średnioterminowym jest podwojenie wartości sprzedaży do klienta końcowego do roku 2028, który będziemy realizować poprzez kontynuację otwarć nowych sklepów, wzrost sprzedaży w istniejących już lokalizacjach oraz dalszy rozwój w obszarze Digital Consumer Offering (DCO). W 2024 r. zrealizowaliśmy wszystkie kluczowe cele, które stawialiśmy sobie jako organizacja, co przybliżyło nas do realizacji celu średnioterminowego. W ubiegłym roku otworzyliśmy 1 166 sklepów w Polsce i w Rumunii, osiągnęliśmy LFL na poziomie 8,3%, co wynikało zarówno ze wzrostu wolumenu sprzedaży na sklep, jak i pozytywnego wpływu inflacji. Jednocześnie rozszerzyliśmy ofertę w naszych sklepach, rozwijając istotnie kategorie dań gotowych (street food), która na koniec grudnia 2024 r. dostępna była w ponad 70% sklepów naszej sieci.
Realizacja ambitnych planów w dynamicznym otoczeniu rynkowym wymaga dywersyfikacji silników rozwojowych i szczególnej uwagi wobec kanałów i narzędzi cyfrowych. Dlatego w obszarze Digital Consumer Offering (DCO) stawiamy sobie za cel w tym samym 2028 r. 5-krotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego. W minionym roku kontynuowaliśmy inwestycje w ten obszar. Jesteśmy liderem rozwiązań łączących funkcjonalność sklepów stacjonarnych i platform cyfrowych, czego przykładem są bezobsługowe sklepy pod marką Żabka Nano. Rozwijamy ofertę w wielu segmentach cyfrowych. Przykładem są marki działające na rynku cateringu dietetycznego, jak Maczfit, który jest wiodącym elementem obszaru DCO i powstał z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza posiłki restauracyjnej jakości prosto do domu klienta. Platforma Dietly to z kolei wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush i delio. Innym przykładem jest rozwój usług w aplikacji konsumenckiej Zappka czy inwestycje w rozwiązania technologiczne w całym łańcuchu wartości. W 2024 r., zgodnie z założeniami, całość obszaru DCO zaczęła generować pozytywny wskaźnik EBITDA, co potwierdza długoterminową wartość naszej działalności w kanałach cyfrowych.
Dowodem na skuteczność naszej strategii jest także to, że Grupa Żabka od lat odnotowuje nieprzerwany, dynamiczny wzrost przychodów we wszystkich kluczowych obszarach działalności. W okresie 2000–2024 skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) sprzedaży do klienta końcowego Grupy wyniósł 23%, co w znacznej mierze było wynikiem szybkiej ekspansji stacjonarnej sieci sprzedaży oraz dobrych wyników już istniejących sklepów. Skorygowana marża EBITDA Grupy w 2024 r. ukształtowała się na poziomie 12,8%, tj. była wyższa niż w 2023 r., m.in. dzięki stabilizacji cen energii oraz osiągniętym efektom skali. W związku z tym podtrzymujemy wcześniejszą prognozę, zakładającą wzrost marży do poziomu zbliżonego do górnego pułapu docelowego przedziału 12–13% w perspektywie średnioterminowej.
Grupa Żabka posiada wszelkie atuty niezbędne do zapewnienia firmie dalszego wzrostu. Zgodnie z przyjętą strategią, u której podstaw leży zróżnicowany zestaw przewag konkurencyjnych, w 2025 r. kontynuujemy rozwój opartego na zaawansowanych technologiach ekosystemu convenience. Strategia firmy opiera się na trzech filarach: rozwoju stacjonarnej sieci sprzedaży, wzroście sprzedaży LfL poprzez zwiększenie częstotliwości wizyt klientów i wartości koszyka oraz dalszym wzroście sprzedaży oferty w kanałach cyfrowych. Dlatego też koncentrujemy się na dalszym zwiększaniu udziału Grupy w rynku, wzroście wartości sprzedaży do klienta końcowego oraz rentowności, a także zapewnieniu wysokich przepływów pieniężnych. Satysfakcja klientów i inwestorów są najważniejszymi miarami naszego sukcesu.
Od października 2024 r. akcje Spółki notowane są na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Jesteśmy przekonani, że wejście na giełdę przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom Grupy Żabka, w tym zwiększy jej wartość dla akcjonariuszy i zapewni dalsze możliwości rozwoju pracownikom. Jednocześnie pozytywnie wpłynie na rozwój przedsiębiorczości w lokalnych społecznościach, ponieważ pozwoli nam jeszcze skuteczniej wspierać franczyzobiorców, dostarczając im narzędzia i wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej działalności.
W następstwie wejścia do grona spółek publicznych podnieśliśmy także obowiązujące w Grupie standardy ładu korporacyjnego, który stanowi jeden z czynników sukcesu naszej firmy. Oparte na solidnych podstawach ramy ładu korporacyjnego wyraźne określają poszczególne zakresy obowiązków oraz ustanawiają jasne zasady odpowiedzialności, co pozwala kierownictwu Grupy koncentrować się na realizacji celów długoterminowych. W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym dobre praktyki w zakresie ładu organizacyjnego są niezbędne, aby umożliwić zrozumienie i skutecznie minimalizowanie czynników ryzyka, a także dostosowywanie strategii firmy do uwarunkowań działalności operacyjnej.
Status spółki publicznej wiąże się także z koniecznością zachowania szczególnej transparentności, w tym usystematyzowanego przekazywania najważniejszych informacji biznesowych. Grupa Żabka przestrzega najwyższe standardy w tym zakresie, wdrażając kompleksowy system compliance, kodeks etyczny i politykę przeciwdziałania korupcji. Dodatkowo wprowadziliśmy należycie ustrukturyzowane mechanizmy zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego, które wspierają nasze działania w tym obszarze. Monistyczny model organów Jednostki Dominującej, obejmujący Radę Dyrektorów (ang. Board of Directors) i wyłaniany przez nią Komitet Zarządzający (ang. Management Committee), ułatwia zarówno nadzór strategiczny, jak i prowadzenie bieżącej działalności.
W przyszłości Grupa Żabka skoncentruje się na realizacji decyzji o powiązaniu systemu wynagrodzeń członków kierownictwa z celami ESG, która została podjęta wraz z wprowadzeniem Długoterminowego Planu Motywacyjnego (LTIP), co pozwoli na trwałe wpisanie ładu korporacyjnego w realizowane przez Grupę inicjatywy strategiczne.
Cieszymy się, że możemy zrobić kolejny krok na drodze rozwoju Grupy Żabka, tym bardziej że jest on następstwem sukcesu naszych franczyzobiorców, wytężonej pracy i zaangażowania naszych pracowników oraz wielu lat stabilnego i rentownego wzrostu.
Tomasz Suchański Group Chief Executive Officer
Olga Grygier-Siddons Independent Non-Executive Director, Audit Committee Chairperson