Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Skorygowany zysk netto Grupy Żabka wzrósł w 2024 r. do 714 mln zł

Udostępnij

Grupa Żabka w 2024 r. kontynuowała wzrost sprzedaży, wspierany zarówno przez wyższą o 8,3% sprzedaż porównywalną (LFL), jak i dalszą ekspansję sieci sklepów. W minionym roku Grupa otworzyła 1166 nowych placówek i jednocześnie dynamicznie rozwijała ofertę cyfrową. W efekcie sprzedaż do klientów końcowych osiągnęła poziom 27,3 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 20% rok do roku.

Skorygowany wynik EBITDA Grupy w 2024 r. wyniósł 3,5 mld zł, co oznacza wzrost o 23,7% w porównaniu do roku poprzedniego. Był on efektem zwiększenia skali działalności oraz poprawy marż. Dzięki poprawie efektywności kosztowej oraz spadkowi cen energii w 2024 roku marża skorygowanego wyniku EBITDA osiągnęła poziom 12,8%, rosnąc rok do roku o 0,4 p.p. Skorygowany zysk netto wzrósł o 66% rok do roku, osiągając poziom 714 mln zł. Grupa w 2024 r. wygenerowała 1,5 mld zł wolnych przepływów pieniężnych, a jej wskaźnik zadłużenia dług netto/ skorygowanej EBITDA poprawił się z 2,3x do 1,5x. Grupa zrealizowała również kluczowe cele w obszarze ESG.

Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka, komentuje:

W 2024 roku Grupa Żabka osiągnęła dynamiczny wzrost przychodów we wszystkich kluczowych segmentach działalności, co potwierdza skuteczną realizację strategii przedstawionej inwestorom podczas IPO. Kontynuowana ekspansja sieci przełożyła się na ponad 1 100 nowych otwarć, co pozwoliło zakończyć rok z liczbą ponad 11 000 placówek. Tym samym umacniamy naszą pozycję jednej z największych sieci modern convenience w tym regionie Europy, zwiększając skalę i efektywność operacyjną. W minionym roku nasza firma z powodzeniem zrealizowała dwa kluczowe etapy rozwoju: wejście na rynek rumuński oraz debiut giełdowy. Zrealizowaliśmy również nasze kluczowe cele niefinansowe w obszarze ESG.

W 2025 roku priorytetem pozostaje dalszy wzrost wartości dla akcjonariuszy poprzez umacnianie pozycji rynkowej Grupy. Zamierzamy konsekwentnie rozwijać sieć sprzedaży, wzmacniać naszą obecność w kanałach cyfrowych oraz optymalizować ofertę ekosystemu convenience, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostowy Grupy.

Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer, powiedział:

Wykorzystanie megatrendów konsumenckich oraz silne przewagi konkurencyjne pozwalają nam kontynuować rozwój ekosystemu convenience, którego celem jest upraszczanie życia konsumentów. Ważnym krokiem milowym w 2024 roku było wejście na rynek rumuński, poprzez przejęcie spółki DRIM Daniel Distributie, i otwarcie w ciągu kilku miesięcy kilkudziesięciu sklepów pod marką Froo. Naszym średnioterminowym celem jest podwojenie wartości sprzedaży do klienta końcowego pomiędzy 2023 a 2028 rokiem, realizowane poprzez dalsze otwieranie ponad 1000 sklepów rocznie oraz wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach (LFL) i kanałach cyfrowych. W obszarze Digital Consumer Offering (DCO) stawiamy sobie za cel 5-krotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego do 2028 roku.

Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka, dodaje:

W 2024 roku Grupa ZAB (ZABKA) uzyskała bardzo dobre wyniki finansowe i operacyjne, osiągając wszystkie cele deklarowane podczas IPO. Skorygowana marża EBITDA zwiększyła się do 12,8%, zbliżając się do górnej granicy zakładanego przedziału 12-13%. Wzrost ten był efektem dynamicznego wzrostu sprzedaży na sklep oszczędności kosztowych, optymalizacji procesów (m.in. logistycznych) oraz wzrostu skali i rentowności biznesów cyfrowych Grupy (DCO), które w 2024 roku osiągnęły próg rentowności na poziomie EBITDA. Bardzo dobre wyniki operacyjne przyczyniły się do silnego generowania wolnych przepływów pieniężnych oraz dalszej redukcji zadłużenia. Nasza rentowność opiera się na doskonałości operacyjnej, którą stale rozwijamy. Dzięki nowym technologiom i dostępowi do precyzyjnych danych skróciliśmy okres zwrotu z nowo otwieranych sklepów z 20 miesięcy, w przypadku sklepów otwieranych w 2017 roku, do 12 miesięcy w przypadku tych otwartych w 2023 roku. Zgodnie z oczekiwaniami sprecyzowanymi podczas IPO, planujemy osiągnąć stabilną skorygowaną marżę EBITDA na poziomie zbliżonym do górnej granicy przedziału 12-13% w krótkim i średnim terminie oraz wzrost sprzedaży LfL w 2025 roku na poziomie od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych. Oczekujemy również dalszego wzrostu zysku netto.

Kluczowe informacje nt. wyników Grupy Żabka po 2024 roku:

  • Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 23,7% rok do roku, osiągając poziom 3 505 mln zł, dzięki zwiększeniu skali działalności, wyższej sprzedaży LfL, efektywnemu zarządzaniu kosztami oraz osiągnięciu rentowności EBITDA w biznesach cyfrowych (DCO). W samym 4. kwartale 2024 r. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 987 mln zł (+18% rdr).
  • Sprzedaż do klientów końcowych w 2024 r. wyniosła 27 277 mln zł, co oznacza wzrost o 19,8% w porównaniu do roku poprzedniego. W ostatnich trzech miesiącach minionego roku sprzedaż do klientów końcowych sięgnęła 6 885 mln zł, rosnąc rok do roku o 18%.
  • Przychody w 2024 r. wyniosły 23 797 mln zł (+20,2% rdr). Tylko w 4. kwartale 2024 r. zwiększyły się o 20,8% do 6,1 mld zł.
  • Wzrost wyników sprzedażowych był efektem zarówno wzrostu sprzedaży porównywalnej (LfL), jak i ekspansji sieci sklepów.
  • Na koniec 2024 r. sieć sklepów Grupy Żabka – będąca największą siecią convenience w Europie – liczyła 11 069 lokalizacji, dzięki otwarciu 1166 nowych placówek.  W 2024 r. Grupa weszła na rynek rumuński, otwierając tam do końca ubiegłego roku 60 placówek. W 2025 r. Grupa rozwija sieć pod dedykowaną rynkowi rumuńskiemu marką Froo, dostosowując format znany z Żabki do potrzeb klientów rumuńskich. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach.
  • W 2024 r. sprzedaż LFL wzrosła o 8,3%, co było efektem zarówno wyższego wolumenu sprzedaży na sklep, jak i korzystnego wpływu inflacji. Istotnym czynnikiem wspierającym ten wzrost była także rosnąca oferta street food, dostępna na koniec grudnia 2024 r. w ponad 75% sklepów sieci w Polsce.
  • Szybki organiczny wzrost wspierany transformacją aplikacji Żappka przyczynił się do zwiększenia przychodów w kanale online (DCO) o 32% w 2024 r. Grupa zbliżyła się znacznie do realizacji założeń z IPO o pięciokrotnym zwiększeniu przychodów w segmencie DCO do 2028 r.
  • W porównaniu do 2023 r. skorygowana marża EBITDA zwiększyła się o 0,4 p.p. do 12,8% dzięki efektywności kosztowej i spadkowi cen energii. W 4. kwartale, tak jak przed rokiem, skorygowana marża EBITDA była na poziomie 14,3%.
  • Skorygowany zysk netto wyniósł 714 mln zł, wobec 433 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o blisko 65%. W samym 4. kwartale skorygowany zysk netto wyniósł 294 mln zł (wobec 229 mln zł rok wcześniej, wzrost o 28,4%). Raportowany zysk netto za 2024 r. zamknął się na poziomie 593 mln zł, rosnąc rok do roku o 66,4%. Tylko w 4. kwartale zysk netto wyniósł 216 mln zł (+4% rdr). Wzrost wyniku netto był rezultatem dźwigni operacyjnej, niższych kosztów finansowych i spadku stawki podatkowej, częściowo zniwelowanych przez jednorazowe koszty IPO.  
  • Marża skorygowanego zysku netto w 2024 roku wzrosła do 2,6% z 1,9% rok wcześniej. W samym 4. kwartale zwiększyła się ona do 4,3%, z 3,9% w 4. kwartale 2023 r.
  • Wolne przepływy pieniężne (FCF) osiągnęły poziom 1 531 mln zł w 2024 r., w porównaniu do 460,8 mln zł rok wcześniej. Było to możliwe dzięki wysokiej rentowności EBITDA po uwzględnieniu kosztów najmu oraz efektywnemu zarządzaniu kapitałem obrotowym.
  • Silne przepływy pieniężne pozwoliły sfinansować nakłady inwestycyjne (CAPEX) na poziomie 1 675 mln zł w 2024 r. (+24% rdr), z czego 623 mln zł wydanych zostało w 4. kwartale (+35% rdr). Znaczna część nakładów inwestycyjnych została przeznaczona na otwarcie nowych sklepów, modernizację istniejących placówek oraz rozwój konceptu Żabka Café 2.0.
  • Dzięki wysokiemu poziomowi generowanej gotówki Grupa skutecznie realizowała strategię redukcji zadłużenia, zmniejszając wskaźnik długu do skorygowanego wyniku EBITDA do 1,5x z poziomu 2,3x w 2023 r.

Podsumowanie wyników finansowych i operacyjnych za 4Q2024 i 2024 rok

(wszystkie marże obliczone na podstawie sprzedaży do klienta końcowego)

 Kluczowe dane finansowe
(w mln PLN)

2024

2023

4Q 2024

4Q 2023

Skonsolidowana sprzedaż do klienta końcowego, w mln PLN* w tym:

      Żabka Polska (w mln PLN)

      Nowe Silniki Rozwoju (w mln PLN)

 

27 277

26 167

1 109

 

22 775

22 305
 470

 

6 885

6 564

321

 

5 833

5 712

121

Przychody

23 797

19 806

6 072

5 034

EBITDA

3 363

2 740

891

804

Skorygowana EBITDA**

3 505

2 834

987

836

Skorygowana marża EBITDA**

12,8%

12,4%

14,3%

14.3%

EBIT

1 659

1 380

420

418

Zysk netto

593

356

216

209

Marża zysku netto

2,2%

1,6%

3,1%

3,6%

Skorygowany zysk netto***

714

430

294

229

Marża skorygowanego zysku netto***

2,6%

1,9%

4.3%

3.9%

 

Wybrane KPI

2024

2023

4Q 2024

4Q 2023

Wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL)

8,3%

10,8%

7,1%

10,6%

Nowo uruchomione sklepy

1 166

1 100

163

107

Liczba sklepów na koniec okresu

w tym Rumunia

11 069

60

10 014
-

   

*Sprzedaż realizowana przez sklepy działające pod szyldem Żabka, a także przez tzw. Nowe Silniki Rozwoju. Wielkość ta nie jest tożsama z przychodami ze sprzedaży Spółki. 

** Skorygowany wynik EBITDA obliczony jako EBITDA przed uwzględnieniem czynszów z tytułu najmu i marż obliczonych na podstawie sprzedaży do klienta końcowego

*** Skorygowany zysk netto obejmuje zysk netto powiększony o korekty EBITDA (głównie koszty IPO w 2024 r.) po uwzględnieniu efektu podatkowego

Raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju

Raport roczny Grupy Żabka za 2024 rok po raz pierwszy zawiera skonsolidowane sprawozdanie dotyczące zrównoważonego rozwoju. Grupa Żabka przygotowała je z myślą o wymogach dyrektywy Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) i sporządziła je zgodnie z europejskimi standardami sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS), a także według unijnej Taksonomii działalności zrównoważonych środowiskowo. Raport podsumowuje między innymi kompleksową analizę podwójnej istotności przeprowadzoną przez Grupę na potrzeby określenia zakresu sprawozdawczości, a także szereg szczegółowych informacji dotyczących wpływu środowiskowego, społecznego oraz informacji z zakresu ładu korporacyjnego (ESG) Grupy.

Nowe wymogi zostały zastosowane przez Grupę dobrowolnie. To kolejny krok w dalszym rozwoju obszaru raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju i wzmocnienie transparentnej komunikacji w tym obszarze do różnych grup interesariuszy, w tym inwestorów. W publikacji uwzględniono też wybrane wskaźniki zaczerpnięte z najnowszej wersji standardów Global Reporting Initiative (GRI), opracowanych przez Globalną Radę Standardów Zrównoważonego Rozwoju (ang. Global Sustainability Standards Board), a także zalecenia wydane przez Radę Standardów Rachunkowości Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainability Accounting Standards Board – SASB) dla sektora handlu detalicznego i dystrybucji żywności.

W sprawozdaniu przedstawiono kompleksowe podsumowanie realizacji ambicji i działań w obszarze zrównoważonego rozwoju ujętych w Ramowej Polityce ESG i Strategii Odpowiedzialności.

W 2024 r. wartość sprzedaży produktów marek własnych promujących zrównoważony styl życia osiągnęła wartość 1,8 mld zł. Dzięki bliskiej współpracy z dostawcami już 82% z nich zapoznało się z kodeksem postępowania. Wskaźnik zaangażowania naszych pracowników wyniósł aż 4,54 p., czyli wzrósł o 0,13 p. względem 2023 r.  Tym samym osiągnęliśmy cel uzyskania wyniku plasującego nas wśród 25% najbardziej zaangażowanych organizacji na świecie (83. percentyl). Kontynuowano działania minimalizujące ślad środowiskowy, m.in. zmniejszono udział plastiku pierwotnego w masie opakowań produktów marek własnych do 33,5% oraz ograniczono emisję gazów cieplarnianych (GHG) w operacjach własnych aż o 31,2% a wynik redukcji intensywność emisji w sklepach w zakresie 3 wyniósł aż 64,4% (w obu wypadkach w odniesieniu do roku bazowego - 2020). Wysiłki Żabki w obszarze ESG zostały docenione przez agencję ratingową EcoVadis, która przyznała firmie po raz 3. platynowy medal plasując ją wśród top 1% ocenianych.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus