Wzrost skali rozumiany jako utrzymanie pozycji lidera consumer finance oraz zwiększenie o 30 proc. bazy aktywnych klientów i wolumenów, wysoka odporność, czyli 15-proc. wzrost przychodów pomimo spodziewanego spadku stóp procentowych, wzrost wyniku z prowizji i opłat (w tym ubezpieczeń) jako efekt stabilizujący, a także doskonałość operacyjna, której efektem ma być utrzymanie wskaźnika C/I na poziomie 35 proc. pomimo inflacji kosztowej i przywrócenia składek BFG, wynoszący maks. 4,9 proc. wskaźnik NPL, pozwalający na bezpieczny wzrost biznesu. Tak w najnowszej strategii opisano najważniejsze cele Alior Banku, które ma zrealizować do końca 2027 r.
Bank stawia na bankowość relacyjną, czyli bycie blisko klientów i partnerów z ofertą dostępną w preferowany przez nich sposób, chce oferować korzystanie z usług bankowych na prostych zasadach – jako cały bank i tylko bank w nowoczesnym, cyfrowym wydaniu. Celem ALR (ALIOR) jest również pozostanie spółką dywidendową a dla akcjonariuszy źródłem stabilnego dochodu.
– Doskonale znamy nasze mocne strony: pozycję lidera w consumer finance, wyrazistą markę, nowoczesne technologie, zwinny model dystrybucji, zarządzanie ryzykiem oraz przynależność do stabilnej grupy PZU. To solidna baza, na której możemy planować przyszłość – mówi Piotr Żabski, prezes zarządu Alior Banku.
Fundament strategii Alior Bank. Albo nic stanowią trzy filary: wzrost skali, wysoka odporność oraz doskonałość operacyjna.
WZROST SKALI
Pierwszy z filarów strategii, czyli wzrost skali bank planuje wypracować m.in. w obszarze consumer finance poprzez wejście z ofertą ratalną w nowe branże i wzmocnienie pozycji w e-commerce, a także zwiększenie konwersji klientów ratalnych na ROR. Klientom relacyjnym bank zaproponuje konkurencyjną ofertę produktów podstawowych z atrakcyjnymi cenami. Relacjom z klientami ma sprzyjać także odświeżenie marki. Priorytetem w najnowszej strategii ma być nowoczesna, intuicyjna aplikacja mobilna, która dla klientów ma stać się centrum relacji z bankiem. Bank planuje, że do końca 2027 r. ponad 75 proc. klientów relacyjnych i ratalnych stanie się użytkownikami aplikacji mobilnej.
– Budowaniu bankowości relacyjnej, niezbędnej do osiągnięcia skali, sprzyjać ma m.in. konkurencyjna oferta produktów, a także dbałość o doświadczanie klienta, czyli nowa aplikacja mobilna oraz zintegrowane z nią kanały dostępu – mówi Jacek Iljin, wiceprezes Alior Banku odpowiedzialny za obszar klienta indywidualnego.
Klientom biznesowym Alior Bank zaproponuje bankowość cyfrową nowej generacji, która umożliwi integrację kanału cyfrowego i mobilnego z kluczowymi systemami informatycznymi klientów.
– Zdefiniujemy nowy paradygmat bankowości cyfrowej dla przedsiębiorców. Zaproponujemy im nowoczesną bankowość, która pozwoli na szybką i sprawną integrację z systemami klienta oraz zewnętrznymi ekosystemami informatycznymi. Odchodzimy od idei VAS-ów, czyli różnego rodzaju usług dodatkowych na rzecz integracji systemowej. Będą to wiodące rozwiązania dla klientów z segmentu mikro i MŚP – zapowiada Wojciech Przybył, wiceprezes zarządu Alior Banku, odpowiedzialny za obszar klienta biznesowego.
Wzrostowi skali działalności ma sprzyjać także oferta online dla klientów mikro i MŚP, dzięki której bank planuje pozyskiwać nowych klientów i aktywizować obecnych.
WYSOKA ODPORNOŚĆ
Drugi filar strategii to wysoka odporność, którą pomimo spodziewanego spadku stóp procentowych, Alior Bank chce wypracować dzięki stabilnemu wzrostowi przychodów prowizyjnych. W relacjach z klientami indywidualnymi bank będzie stosował nowoczesny CRM, czyli narzędzia nakierowane na cross-sell pożyczki gotówkowej, również integrację z aplikacją mobilną dla klientów ratalnych. W ramach prac nad zintegrowanymi kanałami bank planuje przeprowadzenie przeglądu sieci, odświeżenie formatu oraz procesów w oddziałach. We współpracy z Grupą PZU będzie rozwijał ofertę bancassurance, szczególnie produktów niepowiązanych i emerytalnych. Ważnym elementem strategii jest kredytowanie szerokiego wachlarza klientów i nieruchomości, dlatego bank zaproponuje ofertę hipoteczną wspartą cyfrowymi procesami i wzmocni kompetencje sprzedaży w tym zakresie.
Klientom biznesowym bank zaproponuje atrakcyjną ofertę wiodących rozwiązań bankowości cyfrowej. Z myślą o rozwoju produktów dla mikroprzedsiębiorców i MŚP bank będzie wykorzystywał narzędzia CRM nakierowane na dostosowanie oferty do wymagających klientów biznesowych, cross-sell i całościowe zarządzanie relacją. Stawia także na rozwój specjalistycznej oferty produktowej w tym kredytów ESG, leasingu i faktoringu.
DOSKONAŁOŚĆ OPERACYJNA
Trzeci filar, czyli doskonałość operacyjną ma zapewnić przebudowa modelu operacyjnego, będącego wsparciem dla realizacji celów biznesowych. Obejmie ona takie obszary jak: ludzie, operacje i technologie, ryzyko i finanse a zostanie wzmocniona inicjatywami z zakresu ESG.
LUDZIE
Ambicją Alior Banku jest stworzenie najlepszego miejsca do pracy, dzięki zaangażowaniu w transformację agile, której efektem ma być zwinny model pracy oparty na nowoczesnych narzędziach i silnej współpracy. Kolejne inicjatywy z tego obszaru to stworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi opartego na jasnych ścieżkach budowania kompetencji oraz zbudowanie przestrzeni pracy, w której troska o różnorodność i dobrostan jest standardem. Wszystkie te inicjatywy mają się przyczynić do utrzymania wskaźnika zaangażowania pracowników na poziomie nie mniejszym niż 60 proc. na koniec 2027 r.OPERACJE I TECHNOLOGIA
W zakresie technologii i operacji bank stawia na innowacje, automatyzację, dane i (cyber)bezpieczeństwo. Będzie dążyć do zwiększenia poziomu usług realizowanych w modelu self-service poprzez dalszą automatyzację operacji z wykorzystaniem (Gen)AI. Wprowadzi technologie na wyższy poziom: wykorzysta sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe do budowy zaawansowanych modeli analitycznych w obszarze CRM i ryzyka kredytowego, rozwój aplikacji bankowych oprze na rozwiązaniach chmurowych, aby w ten sposób odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową i przestrzeń. Zgodnie z założeniami strategii systemy banku będą rozwijane w technologii low-code/no-code a dane przetwarzane na nowoczesnej platformie danych wdrożonej w modelu data lakehouse. Bank podkreśla, że we wszystkich tych działaniach kluczowe jest i będzie bezpieczeństwo klientów.RYZYKO I FINANSE
W zakresie ryzyka i finansów do doskonałości operacyjnej Alior Bank będzie dążył poprzez automatyzację, proces kredytowy oparty o modele AI/ML, a także optymalizację polityki płynnościowej i kapitałowej.
Inicjatywy te mają się przyczynić do osiągnięcia w 2027 r. wskaźnika NPL niższego niż 4,9 proc.
ESG.
Swoje ambicje w zakresie doskonałości operacyjnej Alior Bank chce również osiągnąć dzięki wzmocnieniu pozytywnego oddziaływania na otoczenie poprzez inicjatywy ESG.
W ramach „E”, czyli dbałości o środowisko, bank zapowiada finansowanie zrównoważonej transformacji klientów biznesowych, utrzymanie w perspektywie 10 lat maksymalnego limitu ekspozycji kredytowych kwalifikowanych jako ekspozycje z wysokim ryzykiem ESG na poziomie do 1 proc., a także obniżenie swojej emisyjności. Jednocześnie Alior Bank deklaruje, że do 2050 r. osiągnie neutralność klimatyczną. W zakresie „S”, czyli odpowiedzialności za kwestie społeczne bank deklaruje różnorodność w organizacji, w szczególności wsparcie rozwoju kobiet, a także wrażliwość na człowieka realizowaną poprzez program wolontariatu pracowniczego i jednocześnie zaangażowanie w lokalne społeczności.
Z kolei pod szyldem „G”, czyli ładu korporacyjnego bank chce angażować się w edukację finansową oraz zwiększanie świadomości pracowników i klientów w zakresie cyberbezpieczeństwa. Zapowiada odpowiedzialne procesy zarządcze i zakupowe, a także uwzględnienie celów ESG w systemie motywacyjnym kadry menedżerskiej banku.
Cele ESG, które bank chce osiągnąć do 2027 r. to ponad 10-proc. udział produktów zrównoważonej transformacji w nowej sprzedaży produktów dla klientów biznesowych a wewnętrznie w Alior Banku skorygowana luka płacowa ma wynieść 2,5 proc.
Główne cele Alior Banku na koniec 2027 r.:
- przychód – ok. 7 mld zł
- zysk netto – ok. 2,6 mld zł
- ROE – powyżej 18%
- C/I – ok. 35%
- dywidenda (% zysku netto) – powyżej 50%
- poziom NPL (kredyty niepracujące) – poniżej 4,9%
- nr 1 – utrzymanie pozycji lidera na rynku kredytów ratalnych
- wzrost przychodów w segmencie KI – o ponad 14%
- wzrost przychodów w segmencie KB – o ponad 21%
- utrzymanie wskaźnika zaangażowania pracowników – powyżej 60%