Największy polski producent AGD ma za sobą relatywnie dobry czwarty kwartał 2024 roku, dzięki czemu szacunkowy roczny zysk brutto wzrósł o 22% rok do roku, a wynik EBITDA istotnie zmniejszył skalę ujemnej dynamiki, prezentowanej narastająco po trzech kwartałach. Amica wciąż odczuwa słabość popytu konsumpcyjnego w Europie przy utrzymywaniu się wysokiej bazy kosztowej dla firm przemysłowych, choć jednocześnie realizacja strategii „Back to Profitability” przynosi pozytywne rezultaty.

Grupa AMC (AMICA) opublikowała wstępne, szacunkowe dane finansowe za rok 2024. Wynika z nich, że pomimo spadku przychodów o 9% rdr, do niecałych 2,6 mld zł, Amica potrafiła zwiększył rentowność EBITDA do 4,9%, osiągając 125,4 mln zł zysku na tym poziomie. Choć był to spadek o 9% rdr, to należy zaznaczyć, że była to wyraźnie lepsza dynamika niż narastająco po trzech kwartałach (-29%). Wzrosła również rentowność na poziomie brutto, dzięki czemu skonsolidowany wynik brutto zwiększył się w całym 2024 roku o 22% rdr, do 28 mln zł (tymczasem po trzech kwartałach narastająco wykazana została strata brutto). Grupa Amica szacuje również znaczący wzrost zysku netto w stosunku do poprzedniego roku, a szacowany poziom za rok 2024 ma wynieść 13,2 mln zł.
- Dokonaliśmy wielu efektywnych działań optymalizacyjnych i dostosowawczych, czego pozytywne efekty są widoczne już w naszych wynikach finansowych. Otoczenie z pewnością nas nie rozpieszczało - w roku 2024 cała europejska branża AGD doświadczała dekoniunktury, a słabszy popyt konsumencki współistniał z wysokimi kosztami surowców czy komponentów oraz wyższymi wynagrodzeniami pracowników. Niekorzystna była dla nas również blokada Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej. Mimo tych przeciwności osiągnęliśmy wyniki, z których możemy być zadowoleni i które są dobrym punktem wyjścia do realizacji założeń strategicznych – komentuje Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica ds. Finansów.
Finalne wyniki finansowe oraz szczegółowe informacje i zestawienia zostaną zawarte w raporcie rocznym Grupy Amica, którego publikacja jest zaplanowana na 11 kwietnia br.
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+.
W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowomarketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.
Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65% wobec obecnego poziomu. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.
Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu 2024 roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30MWp.