ALR (ALIOR) zakończył 2024 r. z najwyższym zyskiem netto w swojej historii, wynoszącym 2,4 mld zł, co oznacza wzrost o 20 proc. rok do roku. W tym okresie przychody banku urosły o 8 proc., osiągając 6,06 mld zł. Aktywa zwiększyły się o 4 proc. względem 2023 r., sięgając 93,3 mld zł. Jednocześnie znacząco spadły koszty ryzyka - o 35 proc. w skali roku, co dodatkowo potwierdza doskonałą kondycję finansową banku.
W samym IV kw. 2024 r. zysk netto Alior Banku wyniósł 615 mln zł, oznacza to wzrost o 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. W całym ub. roku bank wypracował zysk netto na poziomie 2,4 mld zł. Przychody ogółem w omawianym czasie wyniosły 6,06 mld zł, a w samym IV kwartale sięgnęły 1,545 mld zł.
– 2024 okazał się kolejnym udanym rokiem w historii Alior Banku. Wypracowaliśmy zysk netto na poziomie 2,4 mld zł, aż o 20 proc. wyższym niż rok wcześniej. Wysoka nadwyżka kapitałowa oraz solidne wyniki finansowe pozwalają nam myśleć o dalszym rozwoju i, mamy nadzieję, podzieleniu się wypracowanym zyskiem z akcjonariuszami. Wiemy, że stać nas na więcej, mamy większe ambicje i potencjał, który zamierzamy w pełni wykorzystać. Już wkrótce, pod koniec marca, przedstawimy naszą nową strategię – mówi Piotr Żabski, prezes zarządu Alior Banku.
Alior Bank systematycznie zwiększa skalę działania. Poziom aktywów banku wzrósł o 4 proc. rok do roku, osiągając 93,3 mld zł wobec 90,1 mld zł na koniec 2023 r. Wolumen kredytów pracujących zwiększył się o 3 proc. do 61,4 mld zł.
– Pomimo niższego niż w 2023 r. poziomu rynkowych stóp procentowych, wynik odsetkowy banku wzrósł w 2024 r. o 9 proc. rok do roku. Było to możliwe głównie dzięki spadkowi kosztów finansowania oraz niższym kosztom transakcji zabezpieczających ryzyko stóp procentowych. Pomimo trwającej presji inflacyjnej, która spowodowała wzrost kosztów działania w 2024 r. o 7 proc. rok do roku, bank obniżył kluczowy miernik efektywności kosztowej, tj. wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) do 34,9 proc., co oznacza poprawę o 0,2 pp. rok do roku. Cieszy również utrzymanie bardzo wysokiego poziomu wskaźnika zwrotu na kapitale (ROE), który w 2024 r. wyniósł 23,9 proc. Wysoka rentowność potwierdza atrakcyjność Alior Banku dla jego akcjonariuszy – mówi Zdzisław Wojtera, wiceprezes zarządu Alior Banku.
Klienci indywidualni
Alior Bank konsekwentnie umacnia relacje z klientami indywidualnymi. Liczba klientów z regularnymi wpływami i regularnie dokonujących transakcji wzrosła o 7 proc., coraz więcej klientów korzysta także z aplikacji mobilnej. Obecnie bank ma już ponad 1,2 mln użytkowników Alior Mobile, co oznacza wzrost o 17 proc. w porównaniu z końcem grudnia 2023 r.
W minionym roku oferta dla klientów indywidualnych została poszerzona o rozwiązania dla najmłodszych – Konto Jakże Osobiste z aplikacją Alior Kids, przeznaczoną dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat. Dzięki niej najmłodsi mogą bezpiecznie stawiać pierwsze kroki w świecie finansów pod pełną kontrolą rodziców, którzy zarządzają limitem transakcji w panelu rodzica aplikacji Alior Mobile. W ostatnim kwartale 2024 r. bank nawiązał też współpracę z firmą Shoper. Klienci platformy zakupowej mają możliwość skorzystania z płatności ratalnych – Alior Raty. Partnerstwo to pozwala na dotarcie z ofertą kredytu ratalnego do tysięcy potencjalnych sklepów internetowych.
W 2024 wartość kredytów (konsumpcyjnych i na nieruchomości) brutto udzielonych klientom detalicznym wyniosła 41,1 mld zł, co oznacza wzrost o 3 proc. rok do roku. Sprzedaż kredytów konsumpcyjnych wyniosła w omawianym okresie 12,3 mld zł, co oznacza wzrost o 8 proc. rok do roku. Na koniec ub. roku łączna wartość kredytów konsumpcyjnych osiągnęła poziom 20,6 mld zł. Dynamicznie rozwija się także sprzedaż cyfrowa – udział pożyczek gotówkowych udzielanych online wyniósł 31 proc. na koniec 2024 r., zwiększając się o 5 proc. w skali roku. Konsekwentnie rośnie też portfel kredytów hipotecznych, osiągając wartość 20,5 mld zł, czyli o 11 proc. więcej niż w 2023 r. Udział kredytów hipotecznych brutto w portfelu banku wyniósł 31,2 proc.
Klienci biznesowi
Pomimo niesprzyjających warunków rynkowych bank utrzymuje stabilne udziały rynkowe w sprzedaży, które w ostatnim kwartale wyniosły 4 proc., a w całym 2024 r. 4,3 proc. W segmencie jednoosobowych działalności gospodarczych udział ten osiągnął 9 proc., a w sektorze mikroprzedsiębiorstw sprzedaż wzrosła o 18 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Klienci biznesowi coraz chętniej korzystają z kanałów zdalnych. Wśród małych, średnich i dużych przedsiębiorstw osiągnięto rekordowy poziom transakcji realizowanych online – ponad 90 proc., co oznacza wzrost o 23 pp. względem 2023 r. W segmencie mikroprzedsiębiorstw udział rachunków zakładanych online zwiększył się aż o 19 pp. rok do roku. Bank odnotował również znaczącą poprawę jakości portfela kredytowego – wolumen kredytów niepracujących zmniejszył się o 14 proc. w skali roku.
Zarządzanie ryzykiem kredytowym
Dzięki skutecznej transformacji strategii zarządzania ryzykiem kredytowym bank znacząco zwiększył odporność portfela kredytowego. W rezultacie, uwzględniając pozytywne zdarzenia o charakterze niecyklicznym, koszty ryzyka za cały 2024 r. wyniosły 0,62 proc.
Do kluczowych zdarzeń tego rodzaju, które miały wpływ na wyniki w 2024 r., bank zalicza znaczący zysk ze sprzedaży portfela niepracujących kredytów (NPL) oraz korzystne efekty zakończenia procesów restrukturyzacyjnych i windykacyjnych dla kilku kluczowych klientów z segmentu biznesowego. Wskaźnik kosztów ryzyka bez tych jednorazowych zdarzeń kształtowałby się na poziomie 0,8 proc.
Dodatkowo, w IV kwartale 2024 r. bank dokonał aktualizacji parametrów wyceny portfela kredytowego, co przełożyło się na jednorazowe efekty w postaci rozwiązania części odpisów w segmencie klientów indywidualnych oraz dodatkowe odpisy w segmencie klientów biznesowych.
Bank utrzymał także bezpieczną pozycję kapitałową. Na koniec 2024 r. współczynniki TCR i Tier1 wyniosły 18,27 proc., czyli zdecydowanie powyżej regulacyjnych minimów. Jednocześnie bank konsekwentnie redukuje udział portfela NPL, który na koniec 2024 r. osiągnął poziom 6,8 proc., mimo reklasyfikacji od III kwartału 2024 r. istotnego klienta biznesowego do kategorii „default”.
– Koszty ryzyka banku sukcesywnie spadają, a obecnie nie dostrzegamy zagrożeń, które mogłyby istotnie wpłynąć na poziom wskaźnika CoR. Przy stabilnym otoczeniu makroekonomicznym spodziewamy się, że koszty ryzyka Grupy Alior Banku pozostaną na poziomie nieprzekraczającym 0,8 proc. – mówi Marcin Ciszewski, wiceprezes zarządu Alior Banku.
Nagrody dla Alior Banku
Organiczny rozwój Alior Banku został dostrzeżony przez zewnętrznych interesariuszy. W rankingu Digital Banking Maturity firmy Deloitte bank został wyróżniony za najszybszy wzrost cyfrowej dojrzałości w Polsce.
Alior Bank został także uhonorowany tytułem „World’s Best Financial Innovation Labs 2024” za osiągnięcia w dziedzinie innowacji finansowych oraz wkład w rozwój nowych technologii wspierających bankowość. W pierwszym w historii rankingu Banków dla Klienta Zamożnego magazynu Forbes zajął 4. miejsce, a w zestawieniu Bank Przyjazny Firmie uplasował się na 5. pozycji. Eksperci docenili wysoką jakość usług oraz indywidualne podejście do potrzeb zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
Wśród wyróżnień znajdują się także nagrody potwierdzające pozycję banku jako dobrego pracodawcy. Jednym z kluczowych tytułów w tym obszarze jest Top Employer, przyznawany firmom na całym świecie na podstawie wyników audytu HR Best Practices Survey.
Za nowoczesne podejście do polityki personalnej oraz troskę o rozwój pracowników Alior Bank otrzymał także wyróżnienie Friendly Workplace od redakcji Marka Pracodawcy, Employer Branding. Nagroda ta jest przyznawana organizacjom, które tworzą inspirujące i sprzyjające rozwojowi środowisko pracy, wspierające otwartość, satysfakcję i integrację zespołu.
Alior Bank dla społeczności
Alior Bank, jak co roku, wsparł potrzebujących w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Akcja „Podaruj Prezent” pozwoliła pracownikom spełnić marzenia ponad 220 dzieci oraz seniorów z całej Polski, obejmując podopiecznych Domu dla Dzieci i Młodzieży „Promyk” oraz osoby poszkodowane przez powódź w Bystrzycy Kłodzkiej.
Bank zaangażował się także w inicjatywę na rzecz dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji medycznej. Ponad 150 pracowników banku wraz z rodzinami stworzyło wyjątkowe przytulanki z materiałów pochodzących z recyklingu, które trafiły do małych pacjentów dzięki Fundacji Dr Clown.
Ponadto z okazji Międzynarodowego Dnia Wolontariusza bank zorganizował charytatywno-świąteczne wydarzenie, podczas którego zebrano 14 tys. zł na rzecz beneficjentów Szlachetnej Paczki oraz Fundacji Senior w Koronie.
Kluczowe wskaźniki finansowe Grupy Alior Banku w 2024 roku:
• Przychody: 6,06 mld zł.
• Zysk netto: 2 445 mln zł.
• Bezpieczna pozycja kapitałowa: Wskaźnik Tier1 oraz TCR na koniec 2024 r. przekraczają minima regulacyjne, odpowiednio o: 9,76 pp. (5,0 mld zł) oraz 7,76 pp. (4,0 mld zł).
• NPL (wskaźnik kredytów niepracujących): 6,81 proc.
• NIM (marża odsetkowa netto): 5,98 proc.
• ROE (rentowność kapitału własnego): 23,9 proc.
• C/I (koszty do dochodów): 34,9 proc.