Szanowni Państwo,
rok 2024 był dla Grupy Santander Bank Polska okresem dynamicznego wzrostu. Realizowaliśmy naszą misję, wspierając klientów i pracowników w osiąganiu celów. Nasza sytuacja finansowa zarówno pod względem kapitałowym, jak i płynnościowym, pozostaje silna i stabilna, a osiągnięty zysk daje fundament do kontynuacji celów strategicznych i biznesowych Grupy.
W SPL (SANPL) wdrożyliśmy nową strategię na lata 2024-2026 „Pomagamy osiągać więcej”. Strategia opiera się na trzech filarach: Total Doświadczenie, Total Digitalizacja oraz Total Odpowiedzialność. Naszym celem jest budowanie najlepszych doświadczeń i wywoływanie pozytywnych emocji wśród klientów i pracowników. Dążymy też do przyspieszenia procesu transformacji cyfrowej. Działamy w zgodzie z naszymi wartościami, najwyższymi standardami etycznymi oraz celami zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy przekonani, że jest to najlepsza droga do maksymalizacji stopy zwrotu dla akcjonariuszy i realizacji ambicji bycia najbardziej dochodowym bankiem w Polsce. Wierzymy, że satysfakcja klientów i zaangażowanie pracowników są kluczowe dla sukcesu finansowego.
Przedstawiane Państwu wyniki są dowodem, że obrane przez nas kierunki strategiczne są właściwe. Zamierzamy kontynuować ich realizację w kolejnych latach, aby osiągać nasze ambitne cele. Już teraz możemy pochwalić się dobrymi wynikami satysfakcji klientów i pracowników, mierzonymi wskaźnikami NPS i eNPS. Skutecznie wykorzystujemy też siłę naszych kapitałów, aby wspierać wszystkich klientów, również w ich transformacji energetycznej. Przyczyniamy się w ten sposób do korzystnych zmian społecznych i gospodarczych.
W Santander Bank Polska udoskonalamy jakość obsługi oraz funkcjonalność kanałów cyfrowych. Wprowadziliśmy nowe rozwiązania, które podnoszą satysfakcję użytkowników.
To nie wszystko. Inwestycje w nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe oraz automatyzacja procesów, budują naszą pozycję lidera innowacji w sektorze finansowym. W ten sposób skutecznie reagujemy na dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku. Co ważne, nasze podejście do sztucznej inteligencji opiera się na odpowiedzialności, transparentności i bezpieczeństwie. Dzięki temu możemy stale budować i utrzymywać zaufanie naszych klientów.
Ubiegły rok uznajemy za przełomowy pod względem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Zależało nam, aby wdrażanie najwyższych standardów obejmowało wszystkich naszych interesariuszy – klientów, pracowników, akcjonariuszy oraz lokalne społeczności.
W segmencie bankowości detalicznej zwiększyliśmy wolumeny kredytów gotówkowych i hipotecznych. Przyspieszyliśmy digitalizację, notując dwucyfrowy wzrost liczby użytkowników aplikacji mobilnej i rekordową sprzedaż w kanale cyfrowym. Wprowadziliśmy nowe produkty, takie jak spersonalizowana oferta depozytowa, karta kredytowa Visa Bonus oraz prosta cyfrowa pożyczka eLoan.
Santander Bank Polska przykłada dużą wagę do utrzymywania najwyższej jakości relacji z klientami biznesowymi, korporacyjnymi oraz korzystającymi z bankowości prywatnej. Mamy ambicję być dla klientów bankiem pierwszego wyboru, z jednym z najwyższych udziałów w rynku. Już teraz, dzięki naszym działaniom relacyjnym i akwizycyjnym, osiągamy satysfakcjonujące tempo wzrostu, przekładające się na rekordowe wolumeny, które w minionym roku rosły znacznie szybciej niż rynek.
Ubiegły rok był również bardzo udany dla spółek Grupy. Santander Consumer Bank konsekwentnie realizował swoją strategię biznesową, by stać się jednym z liderów finansowania zakupów i mobilności na rynku finansów konsumenckich w Polsce. Podnosił też swoją efektywność, wdrażał nowoczesne rozwiązania istotne z perspektywy klientów, partnerów oraz pracowników. Jednocześnie implementował technologie i rozwiązania IT, które wspierają procesy transformacji cyfrowej.
Santander TFI, dzięki 25-letniemu doświadczeniu na rynku, zdobyło zaufanie blisko 243 tys. klientów. Miało to przełożenie na wzrost aktywów do ponad 24 mld zł.
Kolejna spółka z Grupy - Santander Factoring w ciągu ostatniego roku wprowadził szereg zmian biznesowych i technologicznych, które sprzyjają dalszej transformacji i umocnieniu biznesu. Natomiast Santander Leasing, który także obchodził 25-lecie swojej działalności, niezmiennie wspierał klientów nie tylko w rozwoju ich biznesów, ale i w zrównoważonej transformacji. W konsekwencji, co drugie auto elektryczne sfinansowane przez spółkę skorzystało z programu Mój elektryk, a cały portfel „zielonych aktywów” osiągnął rekordowy wynik.
Możemy pochwalić się ponadto licznymi akcjami społecznymi, takimi jak projekty edukacyjne - Finansiaki, Santander Open Academy czy inicjatywy związane z cyberbezpieczeństwem. Fundacja Santander Bank Polska wspólnie z naszymi klientami przekazała ponad 1,5 mln zł w akcji charytatywnej na rzecz onkologii dziecięcej, a także 1,5 mln zł na pomoc powodzianom na południu Polski.
Naszą pracę doceniono w wysokich ocenach badań jakościowych NPS oraz w rankingu Euromoney Global Private Banking 2024 Awards. Zdobyliśmy tytuły: Złoty Bank, Poland's Best International Private Bank, Poland's Best for Next-Gen i Poland's Best for Investment Research. Po raz czwarty z rzędu zostaliśmy również wyróżnieni tytułem Najlepszy Bank dla Firm w prestiżowym rankingu Forbes. Otrzymaliśmy też prestiżową nagrodę Najlepszy Bank dla MŚP od Euromoney.
W 2025 roku będziemy kontynuować realizację naszej strategii i misji. Aktywnie zaangażujemy się w ewolucję technologiczną, wprowadzając innowacje, które stanowią fundament rozwoju nowoczesnej bankowości. Kluczowym aspektem pozostanie też zrównoważony rozwój, w tym finansowanie transformacji gospodarki. Będziemy też stale dostosowywać swoją ofertę do rosnących oczekiwań klientów, stawiając na wygodę, bezpieczeństwo oraz doświadczenie klienta. Jestem przekonany, że dzięki tym działaniom wzmocnimy naszą rolę w kształtowaniu przyszłości bankowości w Polsce, wyznaczając najwyższe standardy rynkowe.
Dziękuję akcjonariuszom i klientom za zaufanie, a pracownikom za ich profesjonalizm i zaangażowanie.
Michał Gajewski
Prezes Zarządu Santander Bank Polska S.A.