Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy Orange Polska 2024

Udostępnij

Szanowni Akcjonariusze,

Z przyjemnością informuję, że zrealizowaliśmy nasze cele na rok 2024 i z dużym sukcesem zakończyliśmy naszą czteroletnią strategię .Grow. Jesteśmy gotowi na wyzwania kolejnej strategii.

Dobry popyt na nasze usługi telekomunikacyjne i lepsze postrzeganie przez klientów

W 2024 roku utrzymaliśmy silną dynamikę komercyjną, szczególnie na rynku konsumenckim. Baza klientów naszych kluczowych usług telekomunikacyjnych nadal zwiększała się w dobrym tempie. W obszarze konwergencji, będącej filarem naszej strategii komercyjnej dla gospodarstw domowych, wzrost ten był jeszcze szybszy niż rok wcześniej, pomimo większej liczby operatorów realizujących tę strategię. Na dojrzałym rynku telefonii komórkowej pozyskaliśmy 250 000 klientów, do czego przyczyniły się wszystkie nasze marki i obydwa rynki komercyjne. To pokazuje, że klienci doceniają nasze kompleksowe oferty i jakość naszej sieci.

W tym kontekście jestem szczególnie dumna, że nasze podejście stawiające klienta w centrum wszystkich naszych działań, zostało przez nich docenione. Poprawiliśmy poziom wskaźnika NPS (Net Promoter Score) zarówno na rynku konsumenckim jaki i biznesowym, i osiągnęliśmy pozycję lidera.

Co ważne, wzrostowi liczby klientów towarzyszył wzrost ARPO we wszystkich głównych usługach. W rezultacie przełożyło się to na ponad 5% wzrost przychodów z kluczowych usług telekomunikacyjnych, wyższy niż w 2023 roku.

Jednocześnie odnotowaliśmy niższy popyt na usługi IT i integracyjne. Spadek przychodów w tym obszarze w 2024 roku nastąpił po bardzo dobrych wynikach w 2023 roku, kiedy to znacznie wyprzedziliśmy tempo wzrostu rynku.

Rozwój sieci 5G i światłowodów

Rok 2024 był pierwszym rokiem budowy sieci 5G w nowym paśmie C, w wyniku czego jest ona już dostępna dla około 40% populacji Polski. Cieszymy się, że regulator uruchomił długo oczekiwaną aukcję na pasmo 700 MHz. Będzie ono miało kluczowe znaczenie dla zwiększenia zasięgu i poprawy jakości naszych usług na obszarach pozamiejskich.

Światłowód od Orange dociera do prawie 9 milionów gospodarstw domowych w Polsce, a w 2024 roku jego zasięg zwiększył się o kolejny milion. Było to możliwe głównie dzięki rozbudowie sieci przez spółkę Światłowód Inwestycje (której jesteśmy współwłaścicielem) oraz przejęciom lokalnych operatorów światłowodowych. W 2024 roku byliśmy szczególnie aktywni w tym ostatnim obszarze, finalizując pięć transakcji, które zwiększyły nasz zasięg w różnych częściach Polski łącznie o około 100 000 gospodarstw domowych. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy również budowę sieci światłowodowej w ramach dedykowanych programów rządowych, wspieranych przez dotacje z Unii Europejskiej. Ta inwestycja przyczyni się do rozwoju infrastruktury cyfrowej na terenach pozamiejskich, pomoże w zmniejszeniu wykluczenia cyfrowego i przyczyni się do realizacji celów naszej agendy ESG.

Rozwijając zasięg, inwestujemy także w podnoszenie jakości naszych usług światłowodowych. W naszej sieci uruchomiliśmy technologię XGS-PON, umożliwiającą osiągnięcie prędkości do 8 GB/s, która jest już dostępna dla ponad 2,5 miliona gospodarstw domowych. Z roku na rok obserwujemy rosnącą popularność wyższych prędkości, a ta oferta odpowiada na potrzeby najbardziej wymagających klientów.

Jakość naszych sieci została potwierdzona przez niezależne testy prędkości (SpeedTest.pl), w których nasze sieci 5G i FTTH zajęły pierwsze miejsce w 2024 roku.

Wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w celu zwiększenia efektywności i poprawy obsługi klienta

Transformacja cyfrowa jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym nasz wzrost, pozwalającym szybciej i skuteczniej odpowiadać na potrzeby klientów, jednocześnie powodując, że stajemy się bardziej efektywni. Systematycznie zwiększaliśmy udział sprzedaży poprzez kanały cyfrowe i z zadowoleniem informuję, że w 2024 roku udział ten osiągnął 25%, co jest zgodne z naszymi strategicznymi ambicjami. Kluczowym czynnikiem tego sukcesu jest aplikacja Mój Orange, którą stale rozwijamy, by lepiej odpowiadała na oczekiwania użytkowników. W ciągu ostatnich czterech lat potroiliśmy liczbę klientów korzystających z aplikacji.

Cieszymy się również, że nasze strategie marketingowe są w coraz większym stopniu wspierane przez opracowaną przez nas platformę zarządzania wartością klienta, opartą analizie dużych zbiorów danych. Platforma ta umożliwia nam szybsze i bardziej precyzyjne pozycjonowanie i dostosowywanie ofert dla konkretnych grup klientów, co przekłada się na zwiększoną sprzedaż, większą lojalność i wyższe przychody.

Strategia .Grow pokazuje siłę naszej podstawowej działalności

W 2024 roku pomyślnie zakończyliśmy wdrażanie naszej czteroletniej strategii .Grow, osiągając jej cele operacyjne i finansowe, pomimo znaczących wyzwań wynikających z otoczenia makroekonomicznego. Strategia .Grow koncentrowała się przede wszystkim na monetyzacji naszej podstawowej działalności i udowodniła, że wszystkie trzy silniki komercyjne - rynek masowy, biznesowy i operatorów — konsekwentnie generują wartość.

Na rynku konsumenckim kluczem do tworzenia wartości była konwergencja, wspierana przez stały wzrost naszej sieci światłowodowej. Na rynku biznesowym dostarczaliśmy firmom kompleksowe rozwiązania wspierające transformację cyfrową. W ramach strategii .Grow, rozwinęliśmy również nasze podejście do możliwości biznesowych na rynku hurtowym. Ponadto, osiągnęliśmy szereg ambitnych celów środowiskowych i społecznych.

Poprzez realizację strategii .Grow potwierdziliśmy zdolność do systematycznej poprawy naszych wyników finansowych poprzez wykorzystanie naszych aktywów, pozycji rynkowej i zwiększanie efektywności. Otoczenie zewnętrzne było naznaczone wyjątkowymi wyzwaniami, takimi jak kryzys energetyczny, dwa lata wysokiej inflacji oraz wojna w Ukrainie, które znacząco wpłynęły na nasze koszty operacyjne. Pomimo tych trudności zwiększyliśmy nasz wskaźnik EBITDAaL o ponad 500 milionów złotych, co świadczy o naszej zdolności do szybkiego dostosowywania się do zmian i osiągania założonych celów. Cieszę się, że mogliśmy powrócić do stałych wypłat dywidendy, zachowując jednocześnie solidny bilans.

Płynne przejście w nową perspektywę strategiczną

W 2025 roku wchodzimy w nowy okres strategiczny. Planujemy przedstawić szczegóły społeczności finansowej podczas specjalnego wydarzenia w marcu. Zakładamy, że nowa strategia będzie opierać się na głównych filarach strategii .Grow, wprowadzając jednocześnie kilka nowych elementów. Dostrzegamy dalszy potencjał wzrostu na rynku światłowodowym i zamierzamy rozszerzyć naszą sieć światłowodową, aby dotrzeć z naszymi usługami do jeszcze większej liczby gospodarstw domowych. Na rynku biznesowym będziemy nadal rozwijać nasze usługi ICT. Jednocześnie dostrzegamy potrzebę dalszej transformacji i zwiększania efektywności. Jesteśmy przekonani, że nowa strategia stworzy solidne podstawy do dalszego tworzenia wartości dla naszych akcjonariuszy.

Liudmila Climoc

Prezes Zarządu i CEO

Orange Polska S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus