Po kilku miesiącach bez modyfikacji składu portfela, zespół BNP Paribas BM postawił na większe zmiany. Z końcem listopada zarządzający pożegnali się z trzema spółkami, w tym po blisko dwóch latach z akcjami Auto Partner. A to oznacza dokładnie trzy nowe inwestycje.
Gruntowna przebudowa portfela, bo w przypadku dziesięciu składników, zmiana trzech już o taką zakrawa, nie wynika bynajmniej z jego słabych wyników. Listopad był bowiem dla portfolio BNP Paribas BM najlepszym miesiącem (+2%) od czerwca (+3,3%), co jest szczególnie dobrym rezultatem biorąc pod uwagę spadki wszystkich głównych indeksów warszawskiej giełdy i blisko -4,5% szerokiego rynku w tym okresie.
Dokładne stopy zwrotu, ich historię i inne szczegółowe parametry dotyczące wyników portfela BNP Paribas BM są dostępne dla abonentów BR Premium po wejściu w panel Twoje zyski z innej strony dostępnego na stronie portfela BNP Paribas BM.
I na spadającym rynku dobra elekcja daje jak widać efekty, a BFT (BENEFIT), CPS (CYFRPLSAT) czy CBF (CYBERFLKS) zanotowały w minionym miesiącu dwucyfrowe stopy zwrotu. Nieco gorzej radziły sobie trzy spółki, które z końcem listopada opuściły portfel BNP Paribas BM. Choć decyzje analityków trudno wiązać jedynie z zachowaniem notowań w ostatnim czasie, nie znamy dokładnych przyczyn tych pożegnań. Niemniej, poza wspominanym APR (AUTOPARTN), który mógł pochwalić się jednym z najdłuższych staży w zestawieniu (dołączył z końcem 2022 r.), były to także MRB (MIRBUD) oraz PEO (PEKAO). Kto zajął ich miejsce? Trzech starych znajomych.
Po kilkumiesięcznej przerwie do portfela wrócił TOR (TORPOL). Wówczas koniec inwestycji był związany z mocnymi wzrostami (notowania spółki wzrosły w marcu 2024 r. o 33%), co z perspektywy czasu łatwo ocenić jako idealny moment. Dziś specjaliści odkupili bowiem akcje Torpolu po niższej cenie.
Natomiast w komentarzu czytamy:
„Obecnie backlog przekracza 4,0 mld PLN, co przy uruchomieniu wyczekiwanych przetargów z nowej perspektywy oraz finansowanych z KPO, stanowi komfort w polityce cenowej. Dodatkowo prawdopodobna budowa infrastruktury związanej z CPK będą wspierały inwestycje infrastrukturalne w kolejnych latach, w szczególności na kolei. Z drugiej strony, stabilne koszty budowy (materiałów, podwykonawców) pozostają wsparciem dla rentowności w najbliższych kwartałach. Obecnie inwestorzy z niecierpliwością wyczekują strategii na lata 2024-2027” – wyjaśniają
W podobnym czasie jak Torpol, portfel BNP Paribas DM opuściły także akcje DOM (DOMDEV), które z początkiem grudnia również do niego wracają. Tu ponowny zakup odbył się już po znacznie wyższej cenie, ale i sytuacja spółki jest w ocenie specjalistów bardziej klarowna:
„Po słabszym okresie pod względem rynkowego popytu, przełom 3Q24 oraz 4Q24 przyniósł istotny wzrost wolumenów sprzedanych lokali (+22% m/m w październiku dla TOP6 największych miast). (…) Dom Development wyróżnia się na tle konkurencji m.in. wysoką ekspozycją na klientów gotówkowych oraz w dużych miastach, przeważającym udziałem projektów premium, jakością inwestycji oraz renomą. Powyższe finalnie przekłada się na stabilność wyników oraz relatywnie wysokie marże. Potwierdzeniem powyższego jest mocna sprzedaż w 3Q24 (1156 lokali, + 7% r/r oaz +23 kw/kw), mimo niekorzystnego otoczenia popytowego na szerokim rynku. Kluczowe dla wyników całorocznych pozostają rezultaty 4Q24 (oczekiwany rekordowy kwartał na poziomie zysku netto)” – czytamy w uzasadnieniu
Natomiast po najdłużej, bo trwającej przeszło rok przerwie, analitycy zdecydowali dać drugą szansę XTB. I to mimo, jak oceniają neutralnych wyników za trzeci kwartał. Pozytywnie oceniają natomiast nowe założenia zarządu odnośnie wzrostu bazy klientów.
„Na uwagę zasługuje wciąż wysoka dynamika pozyskiwania klientów, która w 3Q24 wyniosła 108,1 tys. Dla przypomnienia, celem zarządu na 2024 r. jest pozyskiwanie średnio 65-90 tys. nowych klientów kwartalnie (vs 40-60 tys. w 2023 r). Na koniec września łączna liczba klientów grupy XTB przekroczyła 1,2 miliona. Akwizycja klientów pozostaje priorytetem zarządu, a pomóc w tym mają nowe produkty” – dodają
Komentarze BNP Paribas BM odnośnie pozostałych składników grudniowego portfela znajdują się w poniższej tabeli:
Komentarz | Zmiana |
---|---|
CPS (CYFRPLSAT) | → |
Grupa Cyfrowy Polsat jest największym dostawcą zintegrowanych usług multimedialnych w Polsce. Jest liderem na rynku płatnej telewizji oraz jednym z wiodących operatorów telekomunikacyjnych w kraju. Zajmuje także czołową pozycję na rynku prywatnych nadawców telewizyjnych pod względem oglądalności i udziału w rynku reklamy. Wyniki za 3Q24 okazały się pozytywnym zaskoczeniem, zarówno na przychodach jak i niższych poziomach RZiS, w tym na skorygowanej EBITDA (13% r/r oraz +3,5% vs konsensus). Był to trzeci z rzędu kwartał, gdy wspomniany wskaźnik uzyskał dodatnią dynamikę w ujęciu r/r, co może sugerować tworzenie się dołka wynikowego. Dodatkowym wsparciem w kolejnych kwartałach powinny być sezonowe przychody z dwóch projektów energetycznych już w 4Q24. Ryzyka dokładają doniesienia o potencjalnym konflikcie w rodzinie głównego akcjonariusza, jednak ciężko obecnie ocenić skalę i wpływ konfliktu na biznes. |
|
DOM (DOMDEV) | ↑ |
Po słabszym okresie pod względem rynkowego popytu, przełom 3Q24 oraz 4Q24 przyniósł istotny wzrost wolumenów sprzedanych lokali (+22% m/m w październiku dla TOP6 największych miast). Wsparciem dla popytu pozostaje dobra sytuacja na rynku pracy, oczekiwania na obniżki stóp procentowych w pierwszej połowie 2025 r., odbudowa oferty deweloperów a także malejące szanse na wdrożenie kolejnych programów rządowych wspierających zakup pierwszego mieszkania (odłożone zakupy). Z drugiej strony niska presja ze strony kosztów budowy powinna wspierać przyszłe rezultaty deweloperów. Dom Development wyróżnia się na tle konkurencji m.in. wysoką ekspozycją na klientów gotówkowych oraz w dużych miastach, przeważającym udziałem projektów premium, jakością inwestycji oraz renomą. Powyższe finalnie przekłada się na stabilność wyników oraz relatywnie wysokie marże. Potwierdzeniem powyższego jest mocna sprzedaż w 3Q24 (1156 lokali, + 7% r/r oaz +23 kw/kw), mimo niekorzystnego otoczenia popytowego na szerokim rynku. Kluczowe dla wyników całorocznych pozostają rezultaty 4Q24 (oczekiwany rekordowy kwartał na poziomie zysku netto). |
|
BFT (BENEFIT) | → |
Mocne wyniki 3Q24 potwierdziły pozytywny outlook na rok 2024, przedstawiany przez zarząd po 2Q24. Rynek mógł w ostatnim czasie dyskontować spowolnienie tempa wzrostu (silne odbicie po COVID-19 już zrealizowane), natomiast naszym zdaniem biznes spółki ma dobre długoterminowe perspektywy do utrzymania stabilnego tempa wzrostu. Przy okazji wyników 3Q24 zarząd podał prognozy dla nowych kart na 2025 r. na poziomie 130 tys. kart w PL oraz 150 tys. zagranicą ( w tym 50 tys. w Turcji), co jest wartościami wyższymi od prognoz rynkowych. Spółka nadal widzi duży potencjał do dalszego rozwoju (nowe kluby jak i przejęcia) i optymalizacji działalności klubów sportowych. Zgodnie z planami postępuje także rozwój nowego rynku w Turcji. Z kolei wysoka generacja przepływów pieniężnych i mocna sytuacja bilansowa pozwoliła zarządowi rekomendować wypłatę 135 zł dywidendy na akcję (DY = 4,5%), co było powyżej oczekiwań rynkowych. |
|
TOR (TORPOL) | ↑ |
Torpol w ostatnich kwartałach zaskakiwał wynikami, w szczególności pod względem rentowności, co wynikało z rozliczania większych kontraktów z poprzedniej perspektywy. O ile oczekujemy erozji ponadprzeciętnej rentowności w najbliższych kwartałach, obserwowana odbudowa portfela zleceń powinna zneutralizować ten negatywny efekt. Obecnie backlog przekracza 4,0 mld PLN, co przy uruchomieniu wyczekiwanych przetargów z nowej perspektywy oraz finansowanych z KPO, stanowi komfort w polityce cenowej. Dodatkowo prawdopodobna budowa infrastruktury związanej z CPK będą wspierały inwestycje infrastrukturalne w kolejnych latach, w szczególności na kolei. Z drugiej strony, stabilne koszty budowy (materiałów, podwykonawców) pozostają wsparciem dla rentowności w najbliższych kwartałach. Obecnie inwestorzy z niecierpliwością wyczekują strategii na lata 2024-2027. |
|
RBW (RAINBOW) | → |
Wyniki spółki wspierane są zarówno przez silny popyt na wyjazdy turystyczne, co umożliwiło podnoszenie cen, umocnienie złotego względem USD i EUR (koszty paliwa lotniczego i hoteli) oraz wzrost udziały sprzedaży w kanałach własnych. Dzięki powyższemu w 3Q24 utrzymano dynamikę wzrosty przychodów powyżej 20% r/r. Zysk EBITDA wzrósł o 47% a zysk netto o 43% r/r. Zwracamy także uwagę na dobre dane sprzedażowe za III kwartał (+25% r/r), a także na pokazane w raporcie za rosnące przedpłaty od klientów (+40% r/r) na poczet zakupu przyszłych wyjazdów. Uważamy, że obecna wycena spółki nadal nie dyskontuje dalszej poprawy wyników i utrzymania pozytywnej koniunktury konsumenckiej w najbliższych kwartałach, co powinno wspierać sektor turystyczny. |
|
KRU (KRUK) | → |
W ciągu trzech kwartałów 2024 r. grupa wypracowała 959 mln zł zysku netto, więcej o 27% r/r. Spłaty z portfeli nabytych wyniosły 2,6 mld zł i były wyższe o 14% r/r. Spółka kontynuuje także transformacje technologiczną. Prezes spodziewa się, że za 5 lat Kruk będzie firmą, która ma ponad 30 mld zł inwestycji w portfele wierzytelności i około 20 mln klientów. Dzisiaj grupa ma ich około 12,5 mln. Na przełomie roku Kruk ma ogłosić nową strategię. Pozytywnie oceniamy długoterminowe perspektywy jak i fundamenty Kruka (dobra kondycja finansowa na tle konkurencji) i widzimy potencjał do wzrostu notowań. |
|
CBF (CYBERFLKS) | → |
Spółka zaraportowała mocne wyniki za 3Q24, które przewyższały wyraźnie konsensusu rynkowy (przychody +54% r/r, Ebitda +27% r/r). Pozytywnym zaskoczeniem okazał się dalszy wzrost w segmencie hostignowym (+14% r/r) oraz CPaaS (+71% r/r). Przy okazji wyników, Spółka podtrzymywała że aktywnie poszukuje celów do przejęcia. Powyższe finalnie przełożyło się na ogłoszenie pod koniec listopada nabycia 49,9% udziałów w Shoper (do finalizacji niezbędna zgoda UOKiK). Podstawą oferty Shopera jest platforma e-commerce w modelu SaaS umożliwiająca tworzenie i obsługę sklepów internetowych. Transakcje odbieramy pozytywnie, gdyż po atrakcyjnej cenie Cyber_folks przejmuje potencjalnego konkurenta. Dodatkowo można założyć synergie w postaci powiązania klientów CBF z platformą Shoper. Ponadto w najbliższych kwartałach chce w całości przejąć kontrolę w Sellintegro. |
|
SNT (SYNEKTIK) | → |
Wyniki 3Q24, okazały się być wyższe od prognoz rynkowych odpowiednio o 3,6% oraz 15,5% na poziomie przychodów oraz zysku netto. Przychody w radiofarmacji wzrosły o 26% r/r do 12,7 mln PLN. Z kolei segment dystrybucji sprzętu medycznego wzrósł o 3,0% r/r do 129,1 mln PLN. W samym 3Q24 spółka zawarła 7 umów na dostawy robotów da Vinci, co jest również pozytywnym zaskoczeniem (wcześniej zarząd sugerował zakres 4-6). Zarząd szacuje, że do 2026 roku na rynku jest miejsce na ponad 100 podobnych urządzeń. W styczniu spółka otrzymała patent od Japońskiego Urzędu Patentowego dla kardioznacznika na okres 20 lat. W marcu FDA zarejestrowało piątą generację robotów chirurgicznych daVinci. SNT podpisało w kwietniu umowę na dystrybucję programu Qure.ai do diagnostyki zdjęć rentgenowskich, co jest dalszym poszerzeniem świadczonych usług. Wartość aktywnych ofert po 3Q24 wynosi ponad 140 mln PLN (+15,5% r/r). |
|
XTB | ↑ |
Spółka wypracowała w 3Q24 zysk netto na poziomie 204 mln zł, w porównaniu z 121 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Wsparciem dla wyników była wysoka zmienność na rynkach finansowych, a także stale rosnące grono klientów. Wyniki oceniamy jednak neutralnie, biorąc pod uwagę, że konsensus rynkowy wskazywał na 212 mln zł. Na uwagę zasługuje wciąż wysoka dynamika pozyskiwania klientów, która w 3Q24 wyniosła 108,1 tys. Dla przypomnienia, celem zarządu na 2024 r. jest pozyskiwanie średnio 65-90 tys. nowych klientów kwartalnie (vs 40-60 tys. w 2023 r). Na koniec września łączna liczba klientów grupy XTB przekroczyła 1,2 miliona. Akwizycja klientów pozostaje priorytetem zarządu, a pomóc w tym mają nowe produkty. XTB w październiku uruchomił dla swoich klientów rachunki IKE. W promocji oferty XTB pomaga nowy ambasador, którym został Zlatan Ibrahimović. Nowe założenia wzrostu bazy klientowskiej pozytywnie wpływają na perspektywy wynikowe, szczególnie jeśli rynkowa zmienność będzie podwyższona. |
|
VOX (VOXEL) | → |
Spółka działa w obszarze diagnostyki obrazowej w Polsce i oferuje kompleksowy zakres usług i produktów związanych z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technologicznych w medycynie. W ramach grupy Voxel działają trzy podmioty gospodarcze: Voxel S.A., CDO Jelenia Góra oraz Alteris S.A. Spółka dostarczyła solidne wyniki za 3Q24, które okazały się być bliskie konsensusu rynkowego. Kolejny rekordowy kwartał pod względem przychodów (134,5 mln PLN, 5,0% wyższe y/y), przy czym kluczowy segment diagnostyki wzrósł w tym okresie o 14% r/r. EBITDA wzrosła o 7,0% r/r, a zysk netto 10,0% r/r. Zarząd zapowiada dalszy wzrost wolumenów sprzedaży (wzrost liczby refundowanych badań, wzrost wykorzystania sprzętu, oraz dodatkowe środki na doposażenie w zakresie urządzeń spółki), a z drugiej strony sugeruje utrzymanie dyscypliny kosztowej. Sytuacja spółki powinna być wspierana wzrostem cen regulowanych, a także solidny backlog w Alteris (100 mln PLN vs. 80 mln PLN rok wcześniej). |