„Z pewnością przyszłość” – nowa strategia Grupy PZU na lata 2025-2027 umocni pozycję lidera zarządzania ryzykiem o wielkiej skali i partnera, który daje pewność w czasach zagrożeń.
- Strategia zakłada uproszczenie struktury Grupy (w tym aktywów bankowych), koncentrację na biznesie ubezpieczeniowym, cyfryzację i ekspansję w sektorze zdrowotnym, w który chce zainwestować do 1 mld złotych.
- W efekcie, największa polska firma ubezpieczeniowa dostarczy klientom kluczowe wartości: numer 1 w rekomendacjach klientów (NPS) na rynku w produktach i obsłudze, nowoczesny cyfrowy ekosystem mojePZU z ofertą Grupy, a także serwis mający wpływ na dobrostan fizyczny i psychiczny dzieci oraz dorosłych poprzez działania edukacyjne i prewencję.
- W strategii zaplanowano zmianę w strukturze właścicielskiej banków w Grupie PZU: sprzedaż udziałów Alior Banku SA do Banku Pekao SA, zgodnie z listem intencyjnym podpisanym 2 grudnia br.
- Najważniejsze cele finansowe w perspektywie roku 2027:
- zysk wyższy o blisko 2 mld złotych niż w poprzednim horyzoncie strategii (z 4,3 mld zł do 6,2 mld zł),
- ROE (rentowność) z działalności podstawowej wzrośnie powyżej 19 proc.,
- Grupa utrzyma 20 proc. marży operacyjnej w ubezpieczeniach na życie i zwiększy przychody brutto z ubezpieczeń o 7,5 mld złotych do 36,2 mld złotych,
- COR (tzw. współczynnik mieszany) w ubezpieczeniach majątkowych spadnie poniżej 90 proc.,
- Grupa zapewni uzyskanie atrakcyjnej dywidendy, co oznacza jej wzrost na 1 akcję do poziomu 4,5 złotego.
– W horyzoncie trzyletnim koncentrujemy się na rentowności w głównym biznesie. Nasz biznes bankowy będzie transparentny dla inwestorów, dzięki uproszczeniu aktywów bankowych w naszej Grupie. Poprawi to zarządzanie nimi, a uwolniony w ten sposób kapitał przeznaczymy na inwestycje. Wypracujemy dodatkowe oszczędności w Grupie PZU jako efekt synergii w ramach Grupy oraz zapewnimy wzrost rentowności. Zwiększymy poziom dywidendy i będziemy mniej zależni od zmian poziomu stóp procentowych – mówi Artur Olech, prezes PZU SA.
Nowa strategia Grupy PZU na lata 2025-2027 jest osadzona na 4 filarach biznesowych. Zakładają one uproszczenie struktury, w tym konsolidację aktywów bankowych, koncentrację na rozwoju podstawowej działalności ubezpieczeniowej, rozwój poprzez modernizację w obszarze cyfrowym i inwestycje w sektor zdrowotny oraz zaangażowanie w budowę odporności społecznej dzięki działaniom prewencyjnym i edukacyjnym.
– To bardzo ambitna strategia, w której przygotowanie zaangażowani byli kluczowi pracownicy Grupy. Już rozpoczęliśmy proces przejścia na model operacyjny zbudowany wokół business unitów, czyli obszarach skoncentrowanych na danych grupach klientów i częściach biznesu – dodaje Artur Olech i podkreśla – Chcemy być jeszcze bardziej zwinni biznesowo. Dlatego zmieniamy model organizacyjny. Będziemy jeszcze aktywniejsi w sektorze ubezpieczeniowym, oferując nowe produkty i nowy model współpracy z klientami z wykorzystaniem cyfrowych udogodnień. Zainwestujemy w obszar zdrowia, bo widzimy potencjał do aktywnego wspierania Polaków w dbaniu o zdrowie fizyczne i psychiczne. Chcemy mocno edukować naszych klientów, żeby ubezpieczenia pozytywnie kojarzyły się z bezpieczeństwem, stabilnością i wygodą.
- Filar biznesowy nr 1: Prostota
Oprócz modelu business unitów, PZU upraszcza też strukturę aktywów grupy kapitałowej. I dlatego 2 grudnia ubezpieczyciel podpisał list intencyjny z Pekao SA, dotyczący zbycia udziałów w Alior
Banku SA do Banku Pekao SA. Planowana sprzedaż ma na celu konsolidację aktywów bankowych pod parasolem Banku Pekao SA. Po tej transakcji PZU dalej utrzyma kontrolę nad aktywami bankowymi, ale w innym modelu.
Celem transakcji jest zwiększenie wartości dla Grupy PZU, dzięki zapewnieniu przejrzystej struktury dla akcjonariuszy i możliwość wypracowania większej wartości.
Kapitał z uwolnionych aktywów bankowych będzie przeznaczony na rozwój biznesu PZU i udział Grupy w zachodzących procesach transformacji polskiej gospodarki. Uproszczenie struktury Grupy
i zwiększenie jej sprawności zakłada zbudowanie w organizacji nowego modelu operacyjnego, czyli 8 dywizji biznesowych – tzw. business unitów. Przełoży się to na efektywne dostarczanie wartości dla klientów, zwiększenie decyzyjności i szybsze reagowanie na potrzeby i trendy rynkowe. Odpowiedzialność menadżerów za wyniki stanie się bardziej klarowna. Efekt synergii z uproszczenia struktury aktywów oraz struktury organizacyjnej to 400 mln złotych dodatkowych oszczędności.
- Filar biznesowy nr 2: Koncentracja
Grupa PZU w nowym horyzoncie strategicznym skupi się biznesowo na tym, co robi najlepiej. Chce jeszcze mocniej zwiększyć rentowność biznesu ubezpieczeniowego przy utrzymaniu wiodącej pozycji rynkowej.
– W ubezpieczeniach na życie wzmocnimy pozycję lidera. Mamy świadomość trendów demograficznych w naszym społeczeństwie, zwłaszcza w kontekście pokolenia silver i osób z wyżu demograficznego. Jako zaufany partner chcemy zaadresować wszystkie wyzwania, jakie z tymi zmianami się wiążą. Dlatego będziemy rozwijali nowe produkty życiowe, zdrowotne, ale także sportowe i benefitowe – podkreśla Jarosław Mastalerz, prezes PZU Życie SA.
W polisach na życie ubezpieczyciel wzmocni pozycję lidera na rynku dzięki, m.in. koncentracji działań wokół pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia silver. Chce także utrzymać portfel klientów i zdynamizować rentowność w ubezpieczeniach grupowych. PZU zrobi to dzięki wprowadzeniu dodatkowych produktów – życiowych, zdrowotnych i benefitowych. Da to impuls do wzrostu wartości nowego biznesu o ponad 35 proc. i osiągnięcie marży operacyjnej powyżej 20 proc.
W ubezpieczeniach majątkowych masowych na polskim rynku dostrzegalna jest luka ubezpieczeniowa. Ponad 60 proc. nieruchomości Polaków nie ma wystarczającego pokrycia ubezpieczeniowego w przypadku wystąpienia realnych szkód. Dzięki m.in. powszechności we wszystkich kanałach dystrybucji i rozwoju know-how, Grupa osiągnie ponad 30 proc. wzrost przychodów z tych ubezpieczeń i poprawi wskaźnik COR (combined ratio – tzw. współczynnik mieszany) do poziomu poniżej 90 proc.
W obszarze bancassurance, Grupa PZU chce zanotować wzrost liczby ubezpieczonych klientów w bankach z Grupy Kapitałowej PZU o ponad 50 proc.
W segmencie ubezpieczeń majątkowych korporacyjnych Grupa w perspektywie strategii wypracuje progres powyżej 25 proc. przychodów z ubezpieczeń, m.in przez udział w największych inwestycjach, w tym w zielonej transformacji KPO.
Efektem wszystkich działań w obszarze biznesu ubezpieczeniowego będzie 7,5 mld złotych dodatkowych przychodów do 2027 roku.
- Filar biznesowy nr 3: Rozwój
W obszarze biznesowym zdrowotnym Grupa celuje we wzrost przychodów o ponad 60 proc., powyżej 3 mld złotych. Grupa PZU konsekwentnie będzie budować pozycję lidera, przede wszystkim poprzez efektywny model biznesowo-operacyjny, zapewniający wysoką rentowność i infrastrukturę technologiczną wyznaczającą najlepsze standardy rynkowe oraz rozbudowaną sieć placówek własnych z komplementarną siecią placówek partnerskich. Grupa osiągnie cele w tym segmencie biznesu inwestując do 1 mld złotych.
Istotnym elementem budującym biznes będzie skoncentrowanie relacji z klientami w cyfrowej platformie mojePZU. Dzięki umocnieniu roli mojePZU jako centralnego kanału dla klientów, Grupa osiągnie wzrost użytkowników do 8 mln osób, z 4,9 mln obecnie (szacunek na koniec roku 2024).
Na rynkach międzynarodowych, Grupa – już obecna w 5 krajach – chce dalej rozwijać ten segment działalności, testując rynki w „lekkim” modelu ekspansji przez partnerskie kanały dystrybucji i reasekurację.
- Filar biznesowy nr 4: Zaangażowanie
PZU chce także wzmacniać w społeczeństwie zaufanie i upowszechniać wizerunek marki zaangażowanej społecznie. To popularyzacja zdrowego i aktywnego trybu życia, zaangażowanie w wydarzenia ważne społecznie, akcje edukacyjne budujące odporność społeczną i wspieranie społeczeństwa obywatelskiego oraz transformacji cyfrowej. Te cele będą także filarem działań sponsorskich i prewencyjnych realizowanych zarówno przez PZU, jak i Fundację PZU.
Priorytetem – istotnym z punktu widzenia realizacji strategii – jest rozwijanie środowiska pracy,
w którym premiuje się przywództwo, odpowiedzialność za wyniki, a także wspieranie autonomii i innowacyjności pracowników.
W efekcie realizacji strategii, Grupa PZU dostarczy klientom kluczowe wartości:
- #1 NPS na rynku w produktach i obsłudze,
- nowoczesny cyfrowy ekosystem mojePZU z produktami i usługami,
- powszechne akcje edukacyjne i prewencyjne, mające pozytywny wpływ na dobrostan fizyczny i psychiczny dzieci oraz dorosłych.
Celem jest również zwiększanie świadomości i korzystania z ubezpieczeń wśród Polaków oraz budowanie pozytywnej percepcji branży ubezpieczeniowej.