Unimot przedstawił skonsolidowane wyniki finansowe i operacyjne za II kwartał 2024 r. Skonsolidowana EBITDA skorygowana wyniosła w tym okresie 80 mln zł, a skonsolidowany zysk netto osiągnął poziom 39 mln zł.
Przychody ogółem Grupy UNT (UNIMOT) za II kwartał 2024 r. wyniosły 3 483 mln zł. Skonsolidowana EBITDA skorygowana (z uwzględnieniem szacunkowej wyceny zapasu obowiązkowego paliw płynnych i gazowych, przesunięć w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzeń jednorazowych) wyniosła 80 mln zł, w porównaniu do 63 mln zł w analogicznym okresie 2023 r. Zysk netto za raportowany okres wyniósł 39 mln zł.
– Wyniki wypracowane w II kwartale tego roku potwierdzają skuteczność naszej strategii dywersyfikacji. W tym okresie kontynuowaliśmy pozyskiwanie nowych źródeł przychodów, m.in. rozpoczęliśmy fizyczne dostawy paliw żeglugowych, rozwijaliśmy sprzedaż paliwa HVO oraz otworzyliśmy naszą pierwszą automatyczną stację AVIA Truck. Nieustannie zwiększamy również elastyczność łańcucha dostaw poprzez m.in. wynajęcie terminala LPG w Wilhelmshaven – mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot S.A.
W nowej strategii biznesowej na lata 2024-2028 Grupa Unimot podzieliła swoje segmenty działalności na trzy kluczowe obszary. Zgodnie z tym podziałem, w II kwartale 2024 r. w „głównych obszarach działalności”, do których zaliczono paliwa, biopaliwa, gaz LPG, bitumen, paliwa lotnicze oraz paliwa stałe, Grupa Unimot wypracowała 50 mln zł EBITDA skorygowanej. Obszar „logistyka”, który obejmuje terminale paliwowe, stacje paliw oraz logistykę kolejową, osiągnął wynik 21,3 mln zł. Z kolei obszar „przejściowy i transformacyjny”, obejmujący gaz ziemny, energię elektryczną, ciepło oraz odnawialne źródła energii, wypracował wynik 9,1 mln zł.
Na wyniki Grupy Unimot w II kwartale 2024 r. pozytywny wpływ miała działalność segmentu bitumen, który osiągnął wynik EBITDA skorygowanej na poziomie 44,6 mln zł. Maksymalizacja wolumenów sprzedaży tego segmentu była związana z sezonem budowy i remontów dróg, który w tym okresie osiągnął swoje apogeum.
Segment infrastruktury i logistyki również znacząco przyczynił się do wyników finansowych, osiągając EBITDA skorygowaną na poziomie 23,9 mln zł. Ten segment obejmuje działalność związaną z magazynowaniem paliw, która generuje stabilne wyniki, oraz usługi transportu kolejowego. Warto jednak zaznaczyć, że na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce od początku roku obserwuje się tendencję spadkową.
Obszar paliw ciekłych wypracował w II kwartale 2024 r. wynik EBITDA skorygowanej na poziomie 7,6 mln zł. Utrzymujący się poziom premii lądowej ograniczał możliwości generowania wyższych marż. Niemniej jednak, Unimot konsekwentnie kontynuuje dywersyfikację portfela produktowego, koncentrując się na wprowadzaniu i zwiększaniu udziału produktów o wyższej marżowości.
– Przeprowadzona w Grupie UNIMOT analiza kosztów przyniosła konkretne rezultaty. Spodziewamy się rocznych oszczędności na poziomie 15 mln zł, począwszy od drugiego półrocza 2024 roku. Ponadto, z satysfakcją zauważam, że efektywnie postępuje optymalizacja operacyjna, obejmująca wszystkie podmioty z Grupy UNIMOT, w tym również spółki przejęte w 2023 roku. Proces ten bez wątpienia wzmacnia naszą pozycję na rynku. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, mając solidne fundamenty do dalszego intensywnego rozwoju – dodaje Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot S.A.
W II kwartale 2024 r. wolumen sprzedaży paliw ciekłych wyniósł 518 tys. m³ (wzrost o 0,3 proc. r/r), sprzedaż gazu LPG osiągnęła poziom 70 tys. ton (wzrost o 2 proc. r/r), natomiast sprzedaż gazu ziemnego wyniosła 394 GWh (wzrost o 204 proc. r/r).