Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Grupa Polsat Plus i ZE PAK wybudują kolejnych 5 stacji tankowania wodoru

Udostępnij

Spółki PAK-PCE Biopaliwa i Wodór oraz PAK-PCE Stacje H2 z Grupy CPS (CYFRPLSAT) podpisały umowę grantową z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA – The European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) na realizację projektu w obszarze wodoru. Obejmuje ona budowę 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) oraz instalacji do produkcji zielonego wodoru o łącznej mocy 5 MW. Dofinansowanie wynosi ok. 64 mln PLN i zostało przyznane w ramach programu CEF Transport – Alternative Fuels Infrastructure Facility.

Nowe ogólnodostępne stacje tankowania wodoru NESO umożliwią tankowanie autobusów, samochodów osobowych i ciężarówek wodorowych. Sieć stacji tankowania wodoru NESO systematycznie się rozwija – działające już stacje zlokalizowane są w Warszawie, Gdańsku i Rybniku, a wkrótce zostaną uruchomione także w Gdyni, Wrocławiu i Lublinie. Te pierwsze inwestycje są realizowane przez Grupę Polsat Plus i ZEP (ZEPAK) przy wsparciu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Inwestycje w kolejne stacje tankowania wodoru ułatwią tankowanie ekologicznych pojazdów oraz przyczynią się do poprawy jakości powietrza. Zielony wodór to czyste i zeroemisyjne paliwo. Samochody i autobusy jeżdżące na wodór emitują z rury wydechowej jedynie „destylowaną” parę wodną. Nie emitują spalin i trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5 – a dodatkowo oczyszczają powietrze.

Grupa Polsat Plus konsekwentnie realizuje strategię mającą na celu budowę zero- i niskoemisyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej oraz pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej. Zieloną energię z sukcesem produkuje m.in. ze słońca i wiatru, a posłuży ona także do produkcji zielonego wodoru. Budowa stacji tankowania wodoru to kolejne ogniwo łańcucha wodorowego, który ma na celu upowszechnienie tego paliwa zarówno wśród odbiorców instytucjonalnych, takich jak miejskie zakłady transportu publicznego, jak również wśród klientów indywidualnych, którym zależy na poprawie jakości powietrza i kondycji środowiska naturalnego.

Dofinansowanie zostało udzielone w ramach programu CEF Transport – Alternative Fuel Infrastructure Facility, który ma na celu wspieranie rozwoju infrastruktury dostaw paliw alternatywnych, przyczyniając się do dekarbonizacji transportu wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Sieć stacji tankowania wodoru Grupy Polsat Plus i ZE PAK jest budowana pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Stacje NESO są obecnie jednymi z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Stacje są w dużym stopniu samowystarczalne energetycznie. Zainstalowane panele słoneczne o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.

Stacja NESO jest w pełni samoobsługowa. Samochód osobowy tankuje się wodorem ok. 3-4 minuty i zapewnia to zasięg ok. 650 km. Tankowanie autobusu zajmuje kilkanaście minut, a zasięg wynosi ok. 450 km. Korzystanie ze stacji NESO jest zbliżone do tego, jakie znamy z tradycyjnych stacji. Do tankowania zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do samochodu lub autobusu, naciska przycisk i rozpoczyna się napełnianie baku.

Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK produkują także autobusy wodorowe NesoBus we własnej fabryce w Świdniku oraz realizują projekt budowy elektrolizerni produkującej wodór z wykorzystaniem elektrolizerów alkalicznych oraz typu PEM. Ultraekologiczne i niezwykle nowoczesne autobusy NesoBus jeżdżą już w Rybniku oraz Gdańsku, zamówienie na 26 sztuk pojazdów dla Chełma jest w trakcie realizacji, a testowo mogli z nich korzystać mieszkańcy wielu innych miast.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus