Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Neuca notuje dwucyfrowy wzrost zysków

Udostępnij
  • W I kwartale 2024 roku wartość rynku hurtu aptecznego zwiększyła się rok do roku o ponad 8%, przekraczając 11,5 mld PLN. Na dynamikę wartości rynku hurtowego wpływ miał zarówno wzrost wolumenu, jak i cen opakowań.
  • Przychody ze sprzedaży Grupy NEUCA w okresie styczeń-marzec br. ukształtowały się na poziomie 3,2 mld zł (+5,3% rok do roku). Udziały rynkowe Grupy wyniosły 29,4%, a w strategicznym segmencie aptek niezależnych osiągnęły 37,2%.
  • Wartość wskaźnika polecalności Net Promoter Score osiągnęła rekordowy poziom 70 pkt. W rankingu satysfakcji klienta, NEU (NEUCA) osiągnęła we wszystkich kategoriach najwyższe oceny w historii badania.
  • Wysoki poziom zaufania do Grupy wpływa na dołączenie kolejnych aptek do najbardziej zaawansowanych programów partnerskich Świat Zdrowia i Partner. Na koniec I kwartału br. uczestniczyły w nich 1844 apteki, czyli 94 więcej niż rok wcześniej.
  • I kwartał 2024 roku to okres znaczących wzrostów wyników finansowych Grupy NEUCA. Zyski EBITDA i netto wyniosły odpowiednio 115,0 mln zł (+17,7% rok do roku) i 59,6 mln zł (+14,5%, a wobec skorygowanego zysku netto z I kwartału 2023 roku dynamika wyniosła 32,9%).

- Pierwszy kwartał był okresem wytężonej pracy. Dostarczyliśmy do aptek blisko 146 milionów opakowań farmaceutyków i poprzez Operatora Medycznego Świat Zdrowia zapewniliśmy opiekę medyczną i farmaceutyczną dla ponad 780 tysięcy pacjentów. W tym roku nic tej pracy nie zakłócało. Nie było zmian prawa, nowych wymagań regulacyjnych, czy innych niespodziewanych wydarzeń, co pozwoliło nam skupić się na obsłudze klientów i pacjentów - mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA S.A.

Jak podkreśla Prezes, Grupa zbudowała szereg strategii (aptek niezależnych, partnerstwa z producentami, pacjencką, aptek sieciowych, odpowiedzialnego biznesu, strategię Synoptis Pharma, czy badań klinicznych). Każda zawiera szczegółowo określone cele, działania i mierniki ich realizacji. Dzięki konsekwentnej realizacji i doskonaleniu tych strategii, NEUCA wygrywa w każdym z ww. obszarów. Już dzisiaj jest liderem na rynku dystrybucji, liderem satysfakcji, liderem relacji z producentami.

- Nasze ambicje są jednak większe. Chcemy być liderem rynku zdrowia. By osiągnąć ten cel nie wystarczy perfekcyjna realizacja  strategii obszarowych. Dlatego rozpoczęliśmy  pracę nad budowaniem synergii naszych strategii - podsumowuje Prezes Zarządu.

Podstawowe wyniki finansowe NEUCA przedstawia poniższa tabela:

(mln zł)

1Q 2024

1Q 2023

zmiana
% r/r

Przychody ze sprzedaży

3162,1

3002,0

+5%

Zysk brutto ze sprzedaży

362,9

330,2

+10%

Rentowność brutto

11,5%

11,0%

+0,5 pp.

EBITDA

115,0

97,7

+18%

EBIT

85,9

70,5

+22%

Wynik netto

59,6

52,1

+14%

Podstawowe wyniki finansowe NEUCA (bez zdarzeń jednorazowych):

(mln zł)

1Q 2024 skoryg

1Q 2023 skoryg

zmiana % r/r

Przychody ze sprzedaży

3162,1

3002,0

+5%

Zysk brutto ze sprzedaży

362,9

330,2

+10%

Rentowność brutto

11,5%

11,0%

+0,5 pp.

EBITDA

115,0

97,7

+18%

EBIT

85,9

70,5

+22%

Wynik netto

59,6

44,8

+33%

Segment produkcji farmaceutyków stale zwiększa skalę działalności. W I kwartale 2024 roku sprzedaż produktów Synoptis Pharma zrealizowana przez segment hurtowej dystrybucji leków to niemal 100 mln zł (98,0 mln zł, tj. +16,1% rok do roku). Wynik EBITDA segmentu wzrósł ponad dwukrotnie (+128%) do 33,1 mln zł.

Przychody ze sprzedaży obszarów pacjenckich w okresie styczeń-marzec br. istotnie przekroczyły 150 mln zł (+40,7% rok do roku) przy wzroście zysku EBITDA do 4,8 mln zł (wobec 3 mln zł przed rokiem). Segment badań klinicznych w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku wygenerował zbliżone w ujęciu rocznym przychody w wysokości 104,4 mln zł (wobec 107,8 mln zł w I kwartale 2023 roku). Backlog obszarów SMO i CRO segmentu badań klinicznych na 31 marca 2024 roku wyniósł ponad 1,1 mld zł, a wartość pozyskanych kontraktów netto 140 mln zł.

- Wyniki kwartału są bardzo dobre. Wzrost naszych kompetencji strategicznych poparty dowodami skuteczności wprowadzanych rozwiązań upewniają nas o słuszności wytyczonej drogi, którą konsekwentnie zmierzamy do postawionego celu - dodaje Piotr Sucharski.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus