Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Stabilne wyniki Ferro w niestabilnym otoczeniu

Udostępnij
  • EBITDA Grupy w 1Q 2024 wyższa o 5% r/r: 30,5 mln zł, zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej na porównywalnym poziomie r/r w wysokości 16,7 mln zł (wobec 17,5 mln zł w 1Q roku 2023) i przychody na poziomie 199,4 mln zł (wobec 207,4 mln zł przed rokiem) - efekt stałej koncentracji na rentowności biznesu
  • wysoki cash flow operacyjny +29,5 mln zł, niskie zadłużenie finansowe netto/EBITDA na poziomie 0,49x
  • utrzymująca się równowaga pomiędzy sprzedażą krajową i zagraniczną (eksport na poziomie ponad 56%) oraz równoważąca się sprzedaż w poszczególnych segmentach działalności dzięki strategicznej dywersyfikacji geograficznej i produktowej oraz sprawności organizacyjnej
  • rekomendacja wypłaty dywidendy z zysku za rok 2023 w łącznej wysokości 67,1 mln zł, tj. 3,16 zł na akcję

Grupa FRO (FERRO), wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wypracowała w 1Q 2024 r. zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w wysokości 16,7 mln zł (wobec 17,5 mln zł przed rokiem). EBITDA w 1Q 2024 wyniosła 30,5 mln zł i była wyższa w ujęciu r/r o 5% (28,9 mln zł w 1Q 2023), a skonsolidowane przychody sięgnęły 199,4 mln zł wobec 207,4 mln zł rok wcześniej.

W wynikach 1Q 2024, przy stabilnym w ujęciu kwartał do kwartału poziomie sprzedaży, widoczny był pozytywny wpływ niższych kosztów działalności, wynikający z efektywności stale prowadzonych w Spółce działań optymalizacyjnych w połączeniu ze stabilizacją cen surowców i transportu.

Wartość sprzedaży zagranicznej Grupy w 1Q 2024 przekroczyła 112 mln zł (udział ponad 56% w przychodach ogółem; widoczny negatywny wpływ przeliczenia walut lokalnych na PLN). Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 87,3 mln zł. Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej sięgnęła w 1Q 2024 roku 99,0 mln zł i była na porównywalnym poziomie r/r/. Sprzedaż segmentu armatury instalacyjnej wyniosła 60,6 mln zł (wobec 70,3 mln zł rok wcześniej), a segmentu źródeł ciepła 36,9 mln zł (wobec 34,6 mln zł przed rokiem).

- Wyniki pierwszego kwartału br. określamy jako dobre, chociaż nasze ambicje w odniesieniu do poziomu sprzedaży są większe. Mieliśmy do czynienia z podobną sytuacją popytową, jak w końcówce 2023 roku, a dzięki naszej stałej pracy nad optymalizacją biznesu i relatywnie stabilnym kosztom surowców i transportu utrzymaliśmy dobre wskaźniki efektywności. Oczywiście, z uwagi na otoczenie geopolityczne w obszarze kosztowym trudno mówić o jakiejkolwiek stabilizacji w dłuższym horyzoncie czasowym – już na początku roku ceny surowców i frachtu zaczęły rosnąć, co zapewne nie pozostanie bez wpływu na nasze wyniki
w kolejnych miesiącach. Z drugiej strony, w związku m.in. z rosnącą liczbą rozpoczynanych budów, kontynuowaną ekspansją geograficzną w regionie i rozwojem sprzedaży źródeł ciepła na rynkach zagranicznych, liczymy na stopniowy wzrost popytu na nasze produkty w średnim i długim terminie. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie Klientów sukcesywnie wprowadzamy od oferty nowe produkty – w szczególności w obszarze techniki grzewczej. Warto podkreślić, że w niestabilnym otoczeniu Grupa FERRO zachowuje silną pozycję rynkową w regionie dzięki strategicznej dywersyfikacji geograficznej, a wahania sprzedaży w poszczególnych segmentach operacyjnych równoważą się wzajemnie. Nasza sytuacja finansowa jest bezpieczna i silna, co stanowi mocny fundament do dalszego zwiększania skali naszej działalności w miarę poprawy koniunktury w regionie. Dobre przygotowanie od strony operacyjnej i finansowej pozwala nam także na kontynuację realizacji polityki dywidendowej -
mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus