WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 2023 | 2022 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 1 484 134 | 921 420 | 61% |
Zysk brutto na sprzedaży | 55 910 | 42 786 | 31% |
Zysk z działalności operacyjnej | 30 418 | 18 135 | 68% |
Zysk brutto | 28 928 | 22 107 | 31% |
Zysk netto | 21 127 | 17 288 | 22% |
Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej | 21 032 | 16 392 | 28% |
Liczba akcji w (w sztukach) | 23 030 083 | 23 030 083 | |
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej | 137 461 | -42 599 | |
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej | 5 160 | -11 496 | |
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej | 17 407 | 8 603 | 102% |
Przepływy netto razem | 160 028 | -45 492 | |
Środki pieniężne i ich ekwiwalenty na koniec okresu | 223 555 | 63 251 | 253% |
Aktywa razem | 935 361 | 674 694 | 39% |
Aktywa trwałe | 193 382 | 199 433 | -3% |
Aktywa obrotowe | 741 979 | 475 261 | 56% |
Zobowiązania długoterminowe | 113 119 | 59 370 | 91% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 622 167 | 434 566 | 43% |
Zobowiązania razem | 735 286 | 493 926 | 49% |
Kapitał własny | 198 663 | 180 768 | 10% |
Kapitał podstawowy | 5 758 | 5 758 |
>>> Sprawdź co prognozują analitycy dla ZUE na kolejne lata <<<
Szanowni Państwo,
Z satysfakcją przedstawiam Państwu sprawozdanie Grupy ZUE za 2023 rok. Po raz kolejny potwierdziliśmy, że jesteśmy firmą o solidnych fundamentach, która skutecznie wykorzystuje pojawiające się szanse na wymagającym rynku w szeroko rozumianej branży budowlanej. Najlepiej obrazuje to fakt, że wyraźnie poprawiliśmy rok do roku wyniki finansowe, które zaraportowaliśmy w 2022 roku.
Przychody Grupy w 2023 r. zwiększyły się o 61% do poziomu blisko 1,5 mld zł (1 484,1 mln zł). To zdecydowanie najwyższa sprzedaż w naszej historii. Z kolei zysk netto wyniósł blisko 21 mln zł (+22% r/r). Spółka ZUE S.A. zwiększyła r/r przychody o 66% oraz wypracowała zysk netto w kwocie 22 mln zł, wyższy r/r o 115%. Po raz kolejny możemy też pochwalić się bezpiecznym poziomem zamówień, przekraczającym aktualnie 1,7 mld zł.
W całym 2023 r. spółki budowlane z Grupy ZUE pozyskały nowe kontrakty budowlane o łącznej wartości ok. 959 mln zł. Najważniejszym z nich była podpisała w ubiegłym roku z PKP PLK S.A. umowa o wartości wynosi 785 mln zł netto. Zadanie, którego się podjęliśmy to jedna z trzech części największej kilkuetapowej inwestycji kolejowej w województwie śląskim w ostatnich latach. Efektem inwestycji ma być m.in. lepszy dostęp do kolei, skrócenie czasu przejazdu dzięki zwiększeniu prędkości pociągów oraz poprawa komfortu pasażerów w województwie śląskim. Zwiększy się także bezpieczeństwo przewozu podróżnych oraz towarów.
Innym ważnym – biznesowo i społecznie – projektem w naszym portfelu jest zadanie, którego podjęliśmy się w Warszawie. W pierwszych miesiącach 2024 roku razem z konsorcjantem pozyskaliśmy prestiżowy kontrakt w obszarze infrastruktury tramwajowej o wartości 295 mln zł (dla ZUE 50%). Będzie to budowa podziemnej trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa na odcinku od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką. Dzięki tej inwestycji możliwy będzie dojazd tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją zbudowany zostanie podziemny przystanek tramwajowy dla pasażerów, z którego będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Będzie to bardzo duże ułatwienie dla mieszkańców Warszawy i przyjezdnych do stolicy. Niezmiernie cieszę się, że bierzemy udział w tak ważnych społecznie i gospodarczo projektach, które jednocześnie generują dla Grupy znaczne przychody.
Warto też podkreślić, że choć w 2023 r. niezmiennie naszymi głównymi obszarami działalności były rynki kolejowy i tramwajowy, to w zakończonym roku mocno rozwijaliśmy najmłodszą w Grupie spółkę jaką jest Energopol. Uważamy, że doświadczenie i zakres kompetencji, którym charakteryzuje się Energopol, stanowią komplementarne uzupełnienie dla dotychczasowej działalności ZUE, m.in. w obszarze robót drogowych, budowy obiektów mostowo-drogowych i szeregu innych robót specjalistycznych. W 2023 r. Energopol pozyskał nowe 3 kontrakty budowlane o łącznej wartości ok. 65 mln zł. Co ważne, składamy kolejne oferty na tym perspektywicznym rynku, który charakteryzuje się m.in. stabilną podażą nowych inwestycji. Chcę też podkreślić, że na rozwój Energopolu patrzymy szeroko i kompleksowo, dlatego zwiększamy potencjał wykonawczy Spółki poprzez m.in. rozbudowę bazy sprzętowej i poprawę efektywności.
Pomimo tego, że rok 2023 upłynął nam przede wszystkim na podpisywaniu kontraktów na rynku krajowym, to nie można zapominać, że jesteśmy mocno obecni również na zagranicznych rynkach. Warto przypomnieć o naszej dużej aktywności w Rumunii. Wspólnie z naszym rumuńskim partnerem powołaliśmy konsorcjum, które realizuje umowy pozyskane w kwocie ok. 0,9 mld zł, z czego 50% przypada na ZUE. Oceniamy, że ten rynek ma nadal bardzo dobre perspektywy i zamierzamy tam konsekwentnie rozwijać i wzmacniać naszą pozycję. Nadal szukamy też swoich szans biznesowych poza granicami kraju (m.in. na Łotwie) i przygotowujemy się do ofertowania na innych rynkach europejskich.
Po udanym 2023 r. czekamy na ożywienie krajowego rynku inwestycji infrastrukturalnych w 2024 r. Grupa jest przygotowana na ożywienie w zakresie realizacji zamierzeń inwestycyjnych głównych zamawiających, które jest spodziewane przez branżę w związku z potencjalnym napływem środków unijnych. Zwłaszcza, że PKP PLK szacuje łączne potrzeby inwestycyjne w infrastrukturę kolejową na ok. 300 mld zł. Znaczna część nakładów ma zostać poniesiona do 2030 roku. W ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) trwają obecnie prace budowlane w wcześniej rozpoczętych inwestycjach, a kolejna pula nowych inwestycji w ramach KPK będzie finansowana ze środków unijnych, m.in. z KPO. Dodatkowo nie możemy zapominać o pozytywnym wpływie na naszą branżę ewentualnych inwestycji związanych z tzw. komponentem kolejowym w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Istotne jest, aby rynek przetargów inwestycyjnych ruszył jak najszybciej.
Jeśli chodzi o krajowy rynek tramwajowy to cały czas przygotowujemy nowe oferty przetargowe na zadania infrastrukturalne, chcąc odgrywać znaczącą rolę w modernizacji miejskiego transportu szynowego, do którego należy przyszłość, m.in. ze względu na jego ekologiczny i jednocześnie efektywny charakter. Co ważne, budowę lub modernizację nowych linii planują praktycznie wszystkie aglomeracje posiadające sieci tramwajowe. W tym obszarze także liczymy na pozytywny wpływ środków unijnych,m.in. rynek tramwajowy wspiera projekt programu „FEnIKS” (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) na lata 2021-2027, w którym przewidziano znaczne środki na rozwój transportu miejskiego w polskich aglomeracjach, w tym na rozbudowę i modernizację infrastruktury (głównie tramwajowej).
W związku ze spodziewanym ożywieniem na rynku – prawdopodobnie w drugiej połowie roku – nieustannie staramy się rozwijać i m.in. inwestujemy w nowy, specjalistyczny sprzęt. Z większych zakupów warto wymienić np. podbijarkę uniwersalną, czy też wymianę lokomotyw starego typu na nowe - efektywniejsze operacyjnie i eksploatacyjnie oraz bardziej ekologiczne. W planach Grupy na 2024 r. są też kolejne inwestycje. Rozbudowany park maszynowy pozwoli nam na jeszcze sprawniejsze wykonywanie zleceń i zapewni stabilne funkcjonowanie na kolejne lata.
Reasumując, jesteśmy usatysfakcjonowani tym co wydarzyło się w 2023 r. – zarówno pod względem operacyjnym, jak i finansowym. W 2024 roku zamierzamy wykorzystać szanse związane z zapowiadanym uruchomieniem programów inwestycyjnych ze środków unijnych oraz dalej umacniać pozycję rynkową Grupy i wypracowywać satysfakcjonujące wyniki finansowe.
Z wyrazami szacunku,
Wiesław Nowak
Prezes Zarządu
ZUE S.A.