Wyjątkowo niekorzystne otoczenie gospodarcze i rynkowe sprawiło, że producent materiałów ogniotrwałych odnotował zmniejszenie przychodów i zysków. Zarząd spółki wierzy jednak, że pozyskanie nowych kontraktów, budowane relacje z kolejnymi podmiotami inżynieringowymi, a także reorganizacja i optymalizacja kosztowa oferty rynkowej pozwolą możliwie szybko wrócić na wzrostową ścieżkę.
W okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 roku skonsolidowane przychody RPC (ROPCZYCE) wyniosły 351,5 mln zł (-6,9 proc. r/r), z czego 65 proc. pochodziło z eksportu. EBITDA ukształtowała się na poziomie 41,2 mln zł (-25,3 proc.), EBIT nieznacznie przekroczył 30 mln zł (-33,9 proc.), a zysk netto wyniósł 15,8 mln zł (-56,1 proc.). W samym trzecim kwartale przychody sięgnęły nieco ponad 84 mln zł, a wynik operacyjny i wynik netto wyniosły odpowiednio -6,8 mln zł i -5,4 mln zł. Należy przy tym pamiętać również o wysokiej bazie porównawczej w postaci rekordowego 2022 roku.
- W III kwartale br. branża producentów materiałów ogniotrwałych mierzyła się z bardzo trudnym otoczeniem. Duże spadki produkcji hutniczej w Europie w połączeniu ze słabą kondycją hutnictwa żelaza i stali wyraźnie odbiły się na spadku zapotrzebowania na materiały ogniotrwałe. Europejscy producenci dodatkowo odczuli wzmożoną aktywność producentów oraz dystrybutorów z Azji, w kontekście spadającej chłonności na materiały ogniotrwałe na rynku chińskim. Mieliśmy także do czynienia ze spadkiem cen wyrobów gotowych, sięgającym w skali kilku miesięcy nawet kilkudziesięciu procent. Negatywny wpływ na nasze wyniki w trzecim kwartale br. miało również nałożenie sankcji gospodarczych praktycznie z dnia na dzień na naszego ważnego klienta na rynku białoruskim, co obok utraty kontrahenta uniemożliwiło realizację rozpoczętych już kontraktów. Istotny wpływ na poziom kosztów w okresie trzech kwartałów 2023 miała również wysoka baza surowcowa spółki, będąca wynikiem problemów logistycznych, które z dużym nasileniem wystąpiły w 2022 roku. Ponadto różnice kursowe związane z umocnieniem złotego względem euro oraz dolara wpłynęły także na nasze wyniki.
Funkcjonując na niełatwym rynku intensyfikujemy działania w zakresie sprzedażowym, logistycznym oraz technologicznym, których celem jest minimalizacja negatywnego wpływu czynników makroekonomicznych i globalnych na nasze wyniki. Pozyskane kontakty z nieobsługiwanymi dotychczas konsumentami wyrobów ogniotrwałych, budowane relacje z kolejnymi podmiotami inżynieringowymi oraz optymalizacja kosztowa oferty rynkowej powinny przyczynić się do możliwie szybkiego powrotu Spółki do wzrostowych trendów sprzedażowych – komentuje Józef Siwiec, prezes zarządu ZM Ropczyce.
Grupa nadal najwięcej sprzedaje w obszarze hutnictwa żelaza i stali. W okresie styczeń – wrzesień 2023 roku przychody w tym segmencie wyniosły 168,2 mln zł (-14 proc. r/r). O spadku przesądziło ograniczenie sprzedaży na rynku czeskim i węgierskim, co wynikało bezpośrednio ze znacznej redukcji produkcji stali w tych krajach. Częściowo zostało to zrekompensowane przez wyższą sprzedaż na rzecz odbiorców w takich krajach jak Niemcy, Austria, Ukraina czy Francja.
Hutnictwo metali nieżelaznych jest drugim pod względem wartości sprzedaży segmentem obsługiwanym przez spółkę. Sprzedaż na rzecz klientów w tym segmencie uległa zwiększeniu w okresie 9 miesięcy 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 7-proc. (wzrost do poziomu ponad 88,4 mln zł).
- Równolegle z realizowaną w ciągły sposób sprzedażą do krajowych hut metali nieżelaznych, finalizowaliśmy kolejne dostawy projektowe m.in. do Niemiec, Kazachstanu oraz Belgii. Prowadziliśmy również intensywne prace nad rozwiązaniami materiałowo – konstrukcyjnymi, które powinny zapewnić dobrą pozycję konkurencyjną na jeszcze nieobsługiwanych przez nas rynkach – dodaje Józef Siwiec.
Słabszy trzeci kwartał przesądził, że narastająco po trzech kwartałach br. sprzedaż do sektora cementowo- wapienniczego zmniejszyła się o około 19 proc. do 58,6 mln zł. Główną przyczyną tego było niższe od planowanego zapotrzebowanie na remonty branżowych urządzeń cieplnych u klientów w Europie oraz w Ameryce Północnej. Jednocześnie miały miejsce również okresowe braki sprzedaży na rynkach Afryki i Bliskiego Wschodu, wynikające z trudności finansowych obsługiwanych tam producentów cementu. Spółka prowadziła intensywne działania w zakresie optymalizacji kosztowej oferowanych rozwiązań w tym segmencie.
Po trzech kwartałach br. w branży odlewniczej wypracowano przychody na poziomie 5,3 mln zł, o 2,2 mln mniej niż przed rokiem. Sprzedaż do pozostałych branż obsługiwanych przez ZM Ropczyce wyniosła 11,8 mln zł. W ujęciu r/r wzrosła o 3,4 mln zł, w dużej mierze dzięki współpracy z hutami szkła.
W III kwartale br. ZM Ropczyce wypłaciły dywidendę z ubiegłorocznego zysku. Było to 1,5 zł na akcję, a łącznie z zaliczką na poczet dywidendy (wypłaconą w grudniu 2022 r.) przeznaczono na ten cel 2,5 zł. ZM Ropczyce regularnie dzielą się zyskami z akcjonariuszami. Wcześniej od 2013 roku dywidenda mieściła się w przedziale 0,35-1,6 zł.
Spółka inwestuje też w rozwój, stawiając m.in. na ekologię. W II kwartale br. uruchomiła farmę fotowoltaiczną o mocy 1,7 MW. Wyprodukowana energia w całości jest zużywana na własne potrzeby produkcyjne. Spółka planuje kolejne inwestycje w OZE. Rozpoczęta została również realizacja programu inwestycyjnego, którego celem jest dalsza modernizacja i zwiększenie mocy produkcyjnych spółki. Wartość kosztów kwalifikowanych tych inwestycji wynosi łącznie 74,8 mln zł, a ich zakończenie jest planowane na koniec I półrocza 2027 roku. Na realizację tego programu spółka uzyskała od Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK Mielec zarządzanej przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. wsparcie w postaci prawa do zwolnienia od podatku dochodowego w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych.