Fabrity Holding to przedsiębiorstwo znajdujące się na ścieżce intensywnych przemian. Oprócz zmiany nazwy, Grupa zadecydowała także o pozbyciu się części aktywów i skupieniu się na najbardziej perspektywicznym biznesie. Na myśl o software housa’ch notowanych na polskim parkiecie, inwestorom do głowy przychodzi m. in. Spyrosoft czy Ailleron (Software Mind), a mało kto wie o takiej działalności w ramach Fabrity. Pora sprawdzić, jak spółka radzi sobie w tym obszarze, szczególnie w obliczu spowolnienia na rynku.
Dla lepszego zobrazowania działalności, w swoich sprawozdaniach i prezentacjach oprócz sprzedaży księgowej Grupa używa pozycji „przychody operacyjne”, do której należą przychody ze sprzedaży pomniejszone o koszty zakupu usług mediowych, marketingowych i licencji celem dalszej odsprzedaży a także inne koszty związane z refakturami i podnajmem oraz koszty projektowe związane z udziałem firm trzecich. Przedsiębiorstwo po prostu nie uwzględnia w tej pozycji przychodów z usług, które są następnie refakturowane do podmiotów trzecich, co lepiej oddaje efektywność biznesu. Gwoli ścisłości, refaktury dotyczą przede wszystkim segmentu marketingowego.
Zmiana nazwy firmy na FAB (FABRITY) była podyktowana chęcią wskazania na ewolucję dotychczasowego biznesu i rosnący udział gałęzi software’owej. Dobrze obrazuje to powyższy wykres. Działalność związana z tworzeniem oprogramowania od kilku lat odpowiadała za największą część wygenerowanych przychodów, a tendencja wzrostowa tego segmentu nasiliła się dodatkowo w ostatnich okresach. Przychody operacyjne segmentu software w 2 kw. 2023 r. ukształtowały się na poziomie 14,2 mln zł, co oznacza wzrost o około jedną piątą r/r. Wzrost w analizowanym okresie był napędzany przede wszystkim poprzez rozszerzenie współpracy z dotychczasowymi klientami przedsiębiorstwa, chociażby agencją Frontex. Warto przypomnieć, że historia współpracy Fabrity z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej sięga 2016 r. Przez minione lata spółka współpracowała z tym podmiotem w różnej skali, ale to ostatnie okresy przyniosły istotne rozszerzenie kooperacji. Usługi objęte umowami wykonawczymi (prace projektowe, usługi serwisowe) w ramach podpisanych pod koniec 2020 r. umów ramowych (łącznie na kwotę 50 mln EUR) mogą być świadczone nie dłużej niż do 5 kwietnia 2025 r. W 2 kw. 2023 r. spółka obserwowała utrzymujący się wciąż osłabiony popyt na usługi programistyczne, co było widoczne w szczególności za granicą. Pomimo tego, firmie udało się pozyskać kilku dużych klientów z branż takich jak motoryzacja, dystrybucja leków, telekomunikacja/media czy przemysł tytoniowy. Usługi świadczone dla tych podmiotów powinny mieć pozytywne przełożenie na wyniki kolejnych okresów.
W segmencie marketingowym w analizowanym kwartale, spółki K2 Precise i K2 Create wygenerowały 4,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, wobec 5,1 mln zł w analogicznym okresie 2022 r. (-6,8% r/r). Spółka tłumaczy spadek sprzedaży efektem wysokiej bazy z poprzedniego roku (szczególnie w K2 Create, dla której poprzedni rok był najlepszy od 5 lat) oraz ogólnym pogorszeniem sytuacji na rynku reklamy. Grupa Fabrity jest w trakcie przeglądu opcji strategicznych związanych z przyszłością tej części biznesu. Rozważanych jest kilka opcji, w tym poszukiwanie inwestorów strategicznych i sprzedaż obu podmiotów. W związku z tym, aktywa spółek K2 Precise i K2 Create są ewidencjonowane w raporcie jako grupa aktywów przeznaczona do zbycia. Zarząd zakłada, że proces przeglądu opcji strategicznych będzie trwał do końca 2023 r.
Fabrity wyróżnia w swojej działalności jeszcze jeden segment, związany z realizacją usług pomocniczych dla innych podmiotów z Grupy (SSC – Shared Services Center) i pozostałą działalnością niezwiązaną z żadnym innym biznesem przedsiębiorstwa. Segment można postrzegać jako działalność dodatkowa, a jego udział jest zdecydowanie najniższy w całej strukturze. W analizowanym okresie firma wypracowała w ramach tej części 2,2 mln zł, co przełożyło się na niewielką zniżkę przychodów (-3,4% r/r). Na wykresie, do 2 kw. 2022 r. można zaobserwować jeszcze wyniki segmentu Cloud, reprezentowanego przez spółkę Oktawave, która została sprzedana w czerwcu ubiegłego roku.