Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: Alumetal – konferencja z zarządem po wynikach za 1Q23

Udostępnij

AML (ALUMETAL) podał wyraźnie słabsze wyniki zarówno w ujęciu r/r, jak i q/q. Wolumen sprzedaży w 1Q23 spadł o 5% r/r, a przychody o 9,5% r/r. W efekcie EBITDA wyniosła 55,6 mln PLN, co jest wartością niższą niż odnotowywane w poprzednich 5 kwartałach i stanowi spadek o 18,5% r/r. Spółka jest też znacznie mniej optymistyczna w ocenie perspektyw na kolejne kwartały, w porównaniu do ocen przedstawianych jeszcze na początku roku. Jest to w dużej mierze pochodną gasnącego odbicia w przemyśle motoryzacyjnym, jako najważniejszego odbiorcy stopów aluminiowych, wyraźnej dekoniunktury w budownictwie i znacznie mniejszych zakupów aluminium ze strony branży AGD. Co prawda w 1Q23 liczba nowych rejestracji samochodów w Europie wzrosła o 17%, jednak nadal są to ilości znacznie mniejsze niż odnotowywane przed pandemią i problemami z łańcuchami dostaw. Dostawcy do koncernów samochodowych obawiają się w największym stopniu sytuacji jaka może wystąpić w 4Q23, gdyż jeszcze w 2Q23 realizują wcześniejsze zamówienia, a 3Q jest cyklicznie w branży okresem przestojów remontowych. Natomiast spółka już teraz sygnalizuje zaostrzenie walki konkurencyjnej na rynku. Odnośnie tematu wezwań do sprzedaży akcji spółki Zarząd odmówił komentarzy i ustosunkowania się do nich. Odmówił również odniesienia się do możliwych synergii z podmiotami wzywającymi i ich porównania.Główne dane dotyczące wyników za 1Q23 prezentujemy w zamieszczonej poniżej tabeli.

Najważniejsze pozostałe informacje przedstawione podczas konferencji:

  • Marża benchmarkowa (stop 226 wg Metal Bulletin) wyniosła w 1Q23 średnio 525 EUR/t, co oznacza spadek o 16% r/r. W ostatnich tygodniach marża ta ustabilizowała się nieznacznie poniżej 500 EUR/t, co oznacza poziom wyższy od wieloletniej średniej (ok. 400 EUR/t).
  • Organizacja European Aluminium, skupiająca największych producentów tego metalu w Europie, lobbuje za jego objęciem statusem surowca krytycznego. Mogłoby to pozwolić na zwiększenie ochrony europejskich producentów przed nieuczciwą konkurencją spoza kontynentu. W czerwcu ma pojawić się stanowisko EU w tej sprawie.
  • Włoscy i hiszpańscy producenci stopów aluminiowych, którzy nastawieni są na rynki azjatyckie, mają w ocenie spółki problem ze zbytem na tamtejszych rynkach, co zaostrza walkę konkurencyjną w Europie.
  • Informacje pochodzące od klientów Alumetalu z segmentu budowlanego wskazują, że odbiorcy końcowi zmniejszyli w 1Q23 zakupy o 50-70% r/r. Według spółki mimo znacznych wyłączeń mocy produkcyjnych w Europie w roku ubiegłym, wciąż na rynku obserwowana jest ich nadwyżka. Dotyka to szczególnie wytwórców aluminium pierwotnego, którzy starają się znaleźć klientów na rynkach właściwych dla Alumetalu w segmencie stopów odlewniczych.
  • Elemental Holding, który zgłosił do UOKiK zamiar przejęcia kontroli nad Alumetalem, nie kontaktował się z zarządem spółki.