WYBRANE DANE FINANSOWE | 2022 | 2021 | dynamika |
---|---|---|---|
tys. PLN | |||
Przychody ze sprzedaży | 1 613 780 | 1 194 456 | 35% |
Zysk operacyjny | 132 418 | 133 132 | -1% |
Zysk przed opodatkowaniem | 110 172 | 118 452 | -7% |
Skonsolidowany zysk netto | 101 889 | 95 620 | 7% |
Zysk netto przypisany właścicielom | 101 889 | 95 620 | 7% |
Średnia ważona liczba akcji (podstawowa i rozwodniona) | 11 346 935 | 11 346 936 | |
Zysk na jedną akcję | 8,98 | 8,43 | 7% |
Całkowite dochody ogółem | 103 015 | 101 877 | 1% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 147 857 | 140 154 | 5% |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -184 395 | -200 953 | -8% |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | 38 697 | 47 312 | -18% |
Razem zmiana stanu środków pieniężnych i ekwiwalentów środków pieniężnych, netto | 2 158 | -13 487 | |
Aktywa trwałe razem | 915 524 | 769 965 | 19% |
Aktywa obrotowe razem | 422 576 | 278 651 | 52% |
Suma aktywów | 1 338 100 | 1 048 616 | 28% |
Zobowiązania krótkoterminowe razem | 507 980 | 281 006 | 81% |
Zobowiązania długoterminowe razem | 368 503 | 385 675 | -4% |
Kapitał własny razem | 461 617 | 381 935 | 21% |
Wyemitowany kapitał akcyjny | 11 347 | 11 347 |
Szanowni Państwo!
Przekazuję Państwu raport roczny Spółki oraz Grupy Kapitałowej Tarczyński S.A., który stanowi podsumowanie działalności oraz osiągnięć naszej organizacji, w zakończonym roku obrotowym 2022.
O ile poprzednie dwa lata naznaczone był piętnem pandemii Covid to rok 2022 usunął z areny problemy zdrowotne by zastąpić je wojną tuż za granicami Polski i jej wpływem na gospodarkę w Polsce i na Świecie.
Presja inflacyjna wynikająca z odreagowania pandemii i ograniczeń podażowych głównie w zakresie surowców energetycznych to kluczowy czynnik ryzyka z jakim mierzy się TAR (TARCZYNSKI). W skali naszych wyzwań to ponadprzeciętny wzrost cen mięsa i innych surowców wykorzystywanych w produkcji wymagający pilnych działań w zakresie dostosowania struktury cen produktów do nowych realiów. Dobra współpraca z naszymi partnerami biznesowymi zarówno po stronie handlowej jak i finansowej pozwoliła nam płynnie zarządzić tym procesem. Ponad 30 % dynamika wzrostu przychodów to jeden z efektów tych działań silnie wspierana przez wzrost skali sprzedaży osiągający w roku 2022 poziom ponad 18 % wzrostu wolumenu sprzedaży rok do roku. Dobre wyniki roku 2022 to również zasługa działań oszczędnościowych i optymalizacji procesów produkcyjnych.
Ciągła praca nad utrzymaniem jakości i wydajności oraz efektywności działalności operacyjnej stanowiła w roku 2022 amortyzator dla nieprzewidywanych i zmiennych w czasie negatywnych czynników rynkowych zagrażających realizacji celów biznesowych.
Pozostajemy konsekwentni w realizacji naszej strategii i będziemy kontynuować działania, które pozwolą nam na utrzymanie pozycji lidera rynkowego w Polsce w segmencie kabanosa wspierając sprzedaż eksportową tego produktu na rynki europejskie. Budujemy silną pozycję w kategorii parówek premium, która jest drugim filarem prowadzonej przez nas działalności. Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej wzrosły o 35,1% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły niemal 1 614 mln zł.
W roku 2022 osiągnęliśmy nadwyżkę EBITDA na poziomie blisko 175 mln zł, o 1,8% wyższą względem roku 2021 pomimo obciążenia wyników Grupy spółki skutkami zdarzenia pożarowego z października 2022 r. Poziom rentowności EBITDA odniesieniu do wielkości sprzedaży obniżył się z 14,4% w roku 2021 do 10,8% za rok 2022 lecz mimo to głównie ze względu na wzrost skali sprzedaży wypracowaliśmy w roku 2022 zysk netto w kwocie 101,9 mln zł, o blisko 6,3 mln zł poprawiając wynik roku 2021. Zysk przypadający na jedną akcję wyniósł za 2022 rok 8,98 zł.
Potwierdzając pozytywne efekty takich działań kontynuujemy aktywność w zakresie wydatków na badania i rozwój obejmujący rozwój innowacyjnych produktów zachowując ich najwyższą i powtarzalną jakość. Stale podnosimy kompetencje naszych pracowników będąc otwarci na zmieniający się rynek pracy.
Istotne środki angażujemy na marketing stanowiący podstawę budowy wartości marki oraz jej rozpoznawalności w Polsce a także poza jej granicami. W tym zakresie aktywne wejście w końcówce 2022 r w sponsoring reprezentacji Polski w piłce nożnej stanowi kolejny kamień węgielny naszej strategii budowy marki.
Utrzymanie statusu lidera na rosnącym rynku generuje konieczność ponoszenia istotnych wydatków inwestycyjnych. Działania inwestycyjne realizowane w roku 2022 kontynuować będziemy w latach kolejnych obejmując nimi zarówno rozwój zdolności produkcyjnych skorelowanych z prognozami sprzedaży opartymi o popyt rynkowy jak również rozwój zarządzanej infrastruktury z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska czy zabezpieczeń PPOŻ.
Koncentrując się na celach biznesowych tworzymy nowoczesną, odpowiedzialną społecznie organizację, która rozumie zachodzące w świecie zmiany i potrafi tworzyć innowacyjne produkty dostosowane do potrzeb i oczekiwań rynku.
Jacek Tarczyński
Prezes Zarządu Tarczyński S.A.