Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Ferro zwiększa zyski przy niższych przychodach

Udostępnij
  • zysk netto w 2024 wyższy o blisko 8% r/r: 72,6 mln zł, EBITDA porównywalna r/r: 119 mln zł i przychody Grupy na poziomie 783,4 mln zł (wobec 803,2 mln zł rok wcześniej) – pozytywne efekty wysokiej efektywności biznesu
  • bezpieczna sytuacja finansowa: wysoki poziom cash flow operacyjnego +109,1 mln zł, dług netto obejmujący kredyty i leasingi/EBITDA na poziomie 0,67x
  • udział sprzedaży zagranicznej w przychodach na poziomie blisko 60% dzięki silnej pozycji rynkowej Grupy w regionie, wspieranej przez selektywnie podejmowane działania marketingowe i eksplorację nowych kierunków geograficznych
  • z zysku za rok 2023 wypłacona dywidenda w wysokości 67,1 mln zł, tj. 3,16 zł na akcję

Grupa FRO (FERRO), wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 2024 r. 72,6 mln zł zysku netto, co oznacza wzrost o 8% r/r. EBITDA w omawianym okresie wyniosła 119 mln zł i była porównywalna r/r (+1%), a skonsolidowane przychody sięgnęły 783,4 mln zł wobec 803,2 mln zł w roku 2023.

Wartość sprzedaży zagranicznej Grupy w 2024 r. sięgnęła 461,7 mln zł (udział blisko 60%
w przychodach ogółem; widoczny negatywny wpływ przeliczenia walut lokalnych na PLN). Przychody w Polsce wyniosły w omawianym okresie 321,6 mln zł. Sprzedaż Grupy
w segmencie armatury sanitarnej wyniosła w 2024 r. 370,3 mln zł i była nieznacznie niższa
w ujęciu r/r. Sprzedaż segmentu armatury instalacyjnej wyniosła 263,2 mln zł (wobec 280,5 mln zł w 2023 r.) a przychody segmentu źródeł ciepła były porównywalne r/r i wyniosły 130,5 mln zł. W wynikach finansowych 2024 r. widoczny był pozytywny wpływ bardzo dobrej efektywności biznesu i dyscypliny kosztowej przy utrzymującej wymagającej sytuacji od strony popytowej.

- Pomimo utrzymujących się licznych rynkowych wyzwań, uznajemy 2024 rok za udany dla FERRO. Podejmowane w ostatnich latach kluczowe decyzje strategiczne i działania dotyczące optymalizacji działalności oraz dyscypliny kosztowej przyniosły wymierne korzyści. Skorzystaliśmy także z synergii wypracowanych w Grupie w ostatnich latach oraz efektów wdrożenia sprawdzonych rozwiązań biznesowych na poszczególnych rynkach - mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

Dzięki temu, przy nieznacznie niższych przychodach rok do roku osiągnęliśmy nieco wyższy poziom EBITDA. Za sprawą efektywności operacyjnej i konsekwentnej optymalizacji kosztów zamknęliśmy 2024 rok zyskiem netto na poziomie 72,6 mln zł, co oznacza wzrost o blisko
8% r/r. Tym samym już drugi rok z rzędu poprawiamy rentowność, mimo nieco niższych przychodów. Jest to efekt naszej długofalowej strategii, która nie tylko przygotowała Grupę do działania w okresie spowolnienia gospodarczego, ale także stanowi mocny fundament do dalszego dynamicznego rozwoju w momencie wyczekiwanej przez wszystkich poprawy koniunktury. Nieustannie dbamy o optymalizację poziomu zapasów i kapitału obrotowego, aby zapewnić efektywne zarządzanie zasobami. Dzięki stabilnej pozycji finansowej mogliśmy bezpiecznie realizować kluczowe inicjatywy oraz kontynuować naszą politykę dywidendową - w ubiegłym roku wypłaciliśmy Akcjonariuszom 67,1 mln zł dywidendy z zysku za 2023 rok, co odpowiada 3,16 zł na akcję –
dodaje Olga Panek, CFO, Wiceprezes Zarządu FERRO.

Za sprawą naszej efektywności, elastyczności oraz silnych relacji z partnerami biznesowymi nie tylko utrzymaliśmy, ale także wzmocniliśmy pozycję na kluczowych rynkach. Konsekwentnie zwiększamy rozpoznawalność naszych marek oraz dywersyfikujemy i unifikujemy ofertę,
a także eksplorujemy sprzedażowo nowe kierunki geograficzne – np. kraje Europy Południowo-Zachodniej. W wybranych regionach pod koniec roku zintensyfikowaliśmy działania marketingowe, aby jeszcze mocniej zaznaczyć tam naszą obecność. Rok 2024 był także czasem dalszej realizacji priorytetowych, strategicznych inwestycji Grupy FERRO – kontynuowaliśmy m.in. montaż linii produkcyjnej baterii w Czechach, która będzie uruchomiona w połowie tego roku, wdrażaliśmy system ERP w Grupie oraz rozwijaliśmy nowe rozwiązania produktowe i systemowe, szczególnie w segmencie nowoczesnych źródeł ciepła –
podsumowuje Wojciech Gątkiewicz.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus