Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Dino Polska w 2022 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 2022 2021 dynamika
tys. PLN      
Przychody ze sprzedaży 19 801 622 13 362 012 48%
Zysk z działalności operacyjnej 1 537 819 1 023 993 50%
Zysk brutto 1 401 618 978 409 43%
Zysk netto 1 132 087 805 303 41%
Liczba akcji (w szt.) 98 040 000 98 040 000  
Podstawowy / rozwodniony zysk na akcję 11,55 8,21 41%
       
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej 1 253 422 1 326 331 -5%
Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej -1 434 563 -1 330 728  
Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej 145 244 -57 406  
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów -35 897 -61 803  
       
Aktywa razem 9 003 059 7 168 531 26%
Aktywa trwałe razem 6 296 353 5 183 347 21%
Aktywa obrotowe razem 2 706 706 1 985 184 36%
Kapitał własny 4 203 783 3 070 190 37%
Kapitał podstawowy 9 804 9 804  
Zobowiązania długoterminowe 1 109 149 1 092 804 1%
Zobowiązania krótkoterminowe 3 690 127 3 005 537 23%

 

Szanowni Państwo, drodzy Pracownicy, Akcjonariusze

W 2022 r. kontynuowaliśmy rozwój geograficzny sieci Dino, uruchamiając 344 nowe markety. Na koniec roku posiadaliśmy 2156 sklepów, o 19% więcej w porównaniu do 2021 r. W rozwój zainwestowaliśmy 1,4 mld zł, a skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych #Dino za ostatnich 5 lat zwiększyła się do 5,4 mld zł. Równocześnie stworzyliśmy 5 tys. nowych miejsc pracy w 2022 r. i 24,3 tys. w latach 2018-2022, umacniając się w gronie ważnych podmiotów polskiej gospodarki. Rosnącą część wydatków inwestycyjnych przeznaczamy na ograniczanie naszego wpływu na środowisko naturalne. Można to dostrzec na dachach 1700 marketów Dino, które są wyposażone we własne instalacje fotowoltaiczne (o 900 więcej niż na koniec 2021 r.). Ich łączna moc wyniosła 64 MW. Jest to wynik, jakiego nie powstydziłyby się firmy zawodowo trudniące się produkcją energii elektrycznej. W 2023 r. planujemy dalsze inwestycje w tym obszarze – zarówno na dachach sklepów, jak i na terenach centrów dystrybucyjnych.

Zarządzając naszą siecią skupiamy się na konsekwentnym wsłuchiwaniu się w potrzeby konsumentów. W obecnym otoczeniu gospodarczym, charakteryzującym się wysoką inflacją, turbulencjami w łańcuchu dostaw i ogólną niepewnością potęgowaną przez wojnę w Ukrainie, wrażliwość na potrzeby konsumenta wymaga szczególnej uwagi. Dla Dino Polska oznaczało to w 2022 r. więcej wysiłków na rzecz zapewnienia wysokiej dostępności produktów i możliwie najlepszych cen. W związku z istotną inflacją cen, po których jako sieć nabywamy produkty od ich producentów, w celu zamortyzowania skutków skali podwyżek dla konsumentów, staraliśmy się ograniczać wzrosty cen sprzedaży oraz organizować wiele atrakcyjnych promocji. Podejmowane działania negatywnie wpłynęły na naszą rentowność na sprzedaży, ale przyniosły pozytywne rezultaty w postaci dynamicznie rosnącej sprzedaży.

W 2022 r. sprzedaż like-for-like (LfL; w sklepach istniejących od ponad roku) zwiększyła się o 28,5%, a całkowita sprzedaż, uwzględniająca nowo otwarte markety Dino wzrosła o 48,2% do 19,8 mld zł. Skala naszego biznesu rosła zatem jeszcze szybciej niż we wcześniejszych latach, a przez ostatnie dwa lata praktycznie się podwoiła (w 2020 r. sprzedaż Dino wyniosła 10,1 mld zł).

Jest to dla nas dużą motywacją do dalszego otwierania nowych marketów Dino. Podobnie jak we wcześniejszych latach, w 2023 r. zamierzamy przeznaczać na to całość wypracowywanych zysków. Z większą ostrożnością niż dotychczas będziemy jednak podchodzić do finansowania zewnętrznego w związku z wysokimi stopami procentowymi, oraz do procesu wyboru nowych lokalizacji i budowy sklepów, by minimalizować wpływ inflacji na nasze koszty rozwoju. Oczekujemy, że w 2023 r. przełoży się to na wzrost ogólnej liczby sklepów Dino o niskich kilkanaście procent. Ponadto, na podstawie trendów z początku roku i naszych działań w obszarze oferty produktowo-cenowej, liczymy, że drugi rok z rzędu będziemy w stanie zaraportować silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LfL, choć zapewne nie tak duży jak w 2022 r.

Równocześnie będziemy utrzymywać wysoką dyscyplinę kosztową naszej organizacji. Pozwoli to kontynuować atrakcyjną dla konsumentów politykę cenową sklepów Dino. Z drugiej strony, w obliczu silnej inflacji i zakłóceń w łańcuchach dostaw, które cały czas wywierają presję na wyniki, będzie to pomagać w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r. W dłuższej perspektywie możliwości, które widzimy przed naszą siecią pozostają korzystne. Mamy dużo miejsca do dalszego rozwoju w Polsce, który powinien przynosić wymierne korzyści w postaci większej siły zakupowej i efektu skali, co w połączeniu z dojrzewaniem sieci, powinno stanowić solidny fundament do poprawy rentowności. Z wyrazami szacunku

Michał Krauze

Członek Zarządu „DINO POLSKA” S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus