Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Banku Handlowy miał 479,5 mln zł zysku netto w IV kwartale 2022 r.

Udostępnij

Bank Handlowy w Warszawie S.A. (BHW (HANDLOWY)) przedstawia wstępne niezaudytowane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Banku Handlowego w Warszawie S.A. za 2022 rok.

W 2022 roku Grupa wypracowała wstępny zysk netto w wysokości 1 545,7 mln zł, który był wyższy o 828,2 mln zł (tj. 115,4%) w stosunku do zysku za 2021 rok. Za wzrost zysku netto odpowiadały wyższe przychody, które urosły o 1 293,4 mln zł (tj. 54,9% r./r.) do poziomu 3 647,5 mln zł. Motorem wzrostu przychodów był wyższy wynik odsetkowy, zrealizowany głównie w obszarze działalności skarbcowej na skutek bezprecedensowego tempa wzrostu stóp procentowanych, podnoszonych przez Radę Polityki Pieniężnej (stopa referencyjna wzrosła z 1,75% na koniec 2021 roku do 6,75% na koniec 2022 roku). W ujęciu segmentowym, przychody segmentu Bankowości Instytucjonalnej wzrosły o 879,5 mln zł (tj. 50,8% r./r.), natomiast segment Bankowości Detalicznej zanotował wzrost przychodów o 413,9 mln zł (tj. o 66,6% r./r.).

Wstępny jednostkowy zysk netto Banku (zysk do podziału) za 2022 rok wyniósł 1 569,3 mln zł i był wyższy o 853,3 mln zł od zysku za 2021 rok.

Najważniejsze osiągnięcia biznesowe Grupy za 2022 rok przedstawiają się następująco:

  • Bank udzielił łącznie 5,7 mld zł finansowania klientom Bankowości Instytucjonalnej, z tego 2,8 mld zł dla klientów Bankowości Przedsiębiorstw, 1,6 mld zł dla Klientów Korporacyjnych i 1,4 mld zł dla Klientów Globalnych – w efekcie tego wolumeny kredytowe w tym segmencie urosły o 8% r./r.;
  • Bank wspierał klientów w skutecznym zarządzaniu ryzykiem walutowym na zmiennych rynkach - w konsekwencji wolumen wymiany walutowej w segmencie klientów Bankowości Instytucjonalnej urósł o 30% r./r.;
  • Bank wspierał również inicjatywy z obszaru zrównoważonego rozwoju, m.in poprzez udzielenie finansowania dla lidera w branży recyclingu i obrotu surowcami wtórnymi, a także poprzez udzielenie linii gwarancyjnej dla firmy z branży sprzedaży detalicznej, uwzgledniającej realizację celów z obszaru odpowiedzialnego biznesu. Tym samym Bank zrealizował w 2022 roku 38% celu określonego w Strategii Banku na lata 2022-2024 dotyczącego pozyskania 1 mld zł zielonych aktywów;
  • W segmencie Bankowości Detalicznej, Grupa kontynuowała wzrost w obszarze Bankowości Prywatnej, czego dowodem jest wzrost liczby klientów zamożnych (Citigold Private Client) o 8% r./r. W efekcie depozyty klientów indywidualnych zanotowały wzrost o 6% r./r. (dynamika wyższa niż w sektorze bankowym), co pokazuje że Bank zbudował atrakcyjną ofertę dla klientów;
  • Bank również skupiał się na poprawie doświadczeń klientów, m.in. poprzez cyfrowe narzędzia takie jak CitiKantor. Wolumeny transakcji FX w Segmencie Bankowości Detalicznej wzrosły o 75% r./r., a liczba transakcji FX wzrosła o 31% r./r.

Jednocześnie, w 2022 roku, Grupa zachowała silną i bezpieczną pozycję kapitałową, osiągając współczynnik wypłacalności na poziomie 17,6% według stanu na 31 grudnia 2022 roku.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus