WYBRANE DANE FINANSOWE | 2021 | 2020 | dynamika |
---|---|---|---|
w tys. zł. | |||
Przychody ze sprzedaży | 80 194 | 46 945 | 71% |
Koszty działalności operacyjnej | 58 401 | 30 140 | 94% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | 21 610 | 16 584 | 30% |
EBITDA | 26 711 | 19 762 | 35% |
Skorygowana EBITDA managerska | 31 050 | 20 731 | 50% |
Zysk netto | 25 230 | 12 492 | 102% |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | 25 289 | 19 173 | 32% |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -7 670 | -1 332 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | -14 102 | -5 536 | |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych | 3 517 | 12 305 | -71% |
Aktywa trwałe | 53 424 | 18 833 | 184% |
Aktywa obrotowe | 29 931 | 24 262 | 23% |
Aktywa razem | 83 355 | 43 095 | 93% |
Kapitał własny | 37 630 | 24 126 | 56% |
Zobowiązania długoterminowe | 18 025 | 4 904 | 268% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 27 700 | 14 065 | 97% |
Zobowiązania razem | 45 725 | 18 969 | 141% |
Pasywa razem | 83 355 | 43 095 | 93% |
Szanowni Klienci, Akcjonariusze, Pracownicy,
To był wyjątkowy rok. Dla rynku e-commerce, dla naszych klientów i dla Shopera.
W Shoper łączymy świetne produkty, technologię i doradztwo w zakresie e-commerce. To unikalna kompozycja, która pozwala małym i średnim firmom odnosić sukcesy w handlu internetowym, a nam budować trwałą przewagę konkurencyjną.
Fundamentem działalności Shoper jest skupienie się na sukcesie naszych klientów. Rozwijamy się razem z nimi i dzięki nim. Każdego dnia pomagamy rozwijać e-commerce w małych i średnich firmach, uważnie wsłuchujemy się w ich potrzeby i oczekiwania, dopasowujemy ofertę do zmieniającego się rynku. W ubiegłym roku dodaliśmy do platformy Shoper setki nowych usług ifunkcjonalności, dzięki którym wzmocniliśmy swoją pozycję jako platformy sklepowej pierwszego wyboru. Klienci wybierali ją ze względu na szerokość oferty usług e-commerce, ich innowacyjność i przede wszystkim wysokiej jakości wsparcie przed i posprzedażowe.
W 2021 roku kolejny raz pokazaliśmy swoją siłę jako lider rynku sklepów internetowych w modelu SaaS. Szybko zwiększaliśmy skalę naszej działalności przez zwiększanie przychodów, liczby klientów i świadczonych na ich rzecz usług. Dzięki świetnej pracy z klientami i efektywnemu poszukiwaniu szansa sprzedażowych dynamika naszego rozwoju była znacznie wyższa niż rynku e-commerce. Ubiegły rok był, dla rynku e-commerce i samej gospodarki, w dużej mierze nieprzewidywalny. Obostrzenia będące efektem trwającej pandemii COVID-19, zakłócenia w łańcuchach dostaw i wreszcie presja kosztowa i inflacyjna powodowały niemal nieustanną niepewność dla firm i konsumentów. Część z firm działających w rynku e-commerce, nie potrafiąc dostosować się do szybko zmieniających się warunków rynkowych, znacząco ograniczyła tempo swojego rozwoju. W Shoper, czas rynkowej zmienności, wykorzystaliśmy doskonale czego efektem był szybszy wzrost biznesu, dokładnie o 71%, niż w rekordowym roku 2020.
Sukces Shopera napędzają ludzie – rozsiani po niemal całej Polsce specjaliści od e-commerce. Shoper jest dobrym i modnym miejscem pracy, dlatego w każdym miesiącu przyciągamy kolejne talenty, które chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i kreatywnością z klientami, współpracownikami i partnerami biznesowymi. Szybki rozwój firmy sprawił, że w 2021 roku niemal podwoiliśmy zatrudnienie do 200 osób. W Shoper budujemy i pielęgnujemy unikalną kulturę firmową. W zespole mamy świetnych specjalistów, ale przede wszystkim dobrych ludzi. Wierzymy, że dobra kultura, korzystnie przekłada się na rozwój biznesu.
W ubiegłym roku zrealizowaliśmy też dwie świetne inwestycje – przejęliśmy Shoplo, gracza numer trzy na rynku sklepów internetowych w modelu SaaS oraz dynamicznie rozwijającą się platformę do sprzedaży wielokanałowej Apilo (dawniej Erpbox). Pierwsza z inwestycji korzystnie wpłynęła na wielkość bazy klienckiej korzystającej z platformy Shoper, osiągając 33 tysięcy użytkowników, druga pozwoliła wejść na perspektywiczny rynek omnichannel.
W lipcu 2021 roku zadebiutowaliśmy na parkiecie głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Status spółki publicznej korzystnie wpływa na nasz rozwój. Nasza marka stała się dobrze rozpoznawalna a firma jeszcze bardziej transparentna dla rynku kapitałowego. W swoim akcjonariacie mamy zarówno inwestorów indywidualnych jak i wielu prestiżowych inwestorów instytucjonalnych działających na globalnym rynku. Od dnia debiutu, niemal w każdym tygodniu, spotykamy się z inwestorami, aby przybliżać im nasz model biznesowy, dzielić się pomysłami na rozwój, odpowiadać na ich pytania i ale też korzystać z ich know-how i szukać kolejnych inspiracji do rozwoju.
Na rok 2022 patrzymy z optymizmem. Otoczenie makroekonomiczne, brak stabilności i przewidywalności w gospodarce generują nowe wyzwania z którymi się mierzmy, ale widzimy też nowe szanse rozwojowe i chcemy je dobrze wykorzystać. Powolne wychodzenie z pandemii COVID-19, wojna w Ukrainie czy szybko rosnąca inflacja w Polsce z pewnością wpłyną na niemal każdą firmę. Shoper cechuje się wysoką zwinnością i umiejętnością szybkiego dostosowywania do nowych okoliczności. W 2022 roku nadal będziemy koncentrować się na szybkim wzroście. Zwiększanie skali działalności pozwoli nam zdobywać kolejne segmenty rynku i budować pozycję wiodącego dostawcy rozwiązań e-commerce dla małych i średnich firm w Europie.
Z wyrazami szacunku,
Marcin Kuśmierz
Prezes Grupy Shoper