Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Shoper w 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij
WYBRANE DANE FINANSOWE 2021 2020 dynamika
w tys. zł.      
Przychody ze sprzedaży  80 194 46 945 71%
Koszty działalności operacyjnej  58 401 30 140 94%
Zysk (strata) z działalności operacyjnej  21 610 16 584 30%
EBITDA  26 711 19 762 35%
Skorygowana EBITDA managerska  31 050 20 731 50%
Zysk netto  25 230 12 492 102%
       
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej  25 289 19 173 32%
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej  -7 670 -1 332  
Środki pieniężne netto z działalności finansowej  -14 102 -5 536  
Zmiana netto stanu środków pieniężnych  3 517 12 305 -71%
       
Aktywa trwałe  53 424 18 833 184%
Aktywa obrotowe  29 931 24 262 23%
Aktywa razem  83 355 43 095 93%
Kapitał własny  37 630 24 126 56%
Zobowiązania długoterminowe  18 025 4 904 268%
Zobowiązania krótkoterminowe  27 700 14 065 97%
Zobowiązania razem  45 725 18 969 141%
Pasywa razem  83 355 43 095 93%

 

Szanowni Klienci, Akcjonariusze, Pracownicy,

To był wyjątkowy rok. Dla rynku e-commerce, dla naszych klientów i dla Shopera.

W Shoper łączymy świetne produkty, technologię i doradztwo w zakresie e-commerce. To unikalna kompozycja, która pozwala małym i średnim firmom odnosić sukcesy w handlu internetowym, a nam budować trwałą przewagę konkurencyjną.

Fundamentem działalności Shoper jest skupienie się na sukcesie naszych klientów. Rozwijamy się razem z nimi i dzięki nim. Każdego dnia pomagamy rozwijać e-commerce w małych i średnich firmach, uważnie wsłuchujemy się w ich potrzeby i oczekiwania, dopasowujemy ofertę do zmieniającego się rynku. W ubiegłym roku dodaliśmy do platformy Shoper setki nowych usług ifunkcjonalności, dzięki którym wzmocniliśmy swoją pozycję jako platformy sklepowej pierwszego wyboru. Klienci wybierali ją ze względu na szerokość oferty usług e-commerce, ich innowacyjność i przede wszystkim wysokiej jakości wsparcie przed i posprzedażowe.

W 2021 roku kolejny raz pokazaliśmy swoją siłę jako lider rynku sklepów internetowych w modelu SaaS. Szybko zwiększaliśmy skalę naszej działalności przez zwiększanie przychodów, liczby klientów i świadczonych na ich rzecz usług. Dzięki świetnej pracy z klientami i efektywnemu poszukiwaniu szansa sprzedażowych dynamika naszego rozwoju była znacznie wyższa niż rynku e-commerce. Ubiegły rok był, dla rynku e-commerce i samej gospodarki, w dużej mierze nieprzewidywalny. Obostrzenia będące efektem trwającej pandemii COVID-19, zakłócenia w łańcuchach dostaw i wreszcie presja kosztowa i inflacyjna powodowały niemal nieustanną niepewność dla firm i konsumentów. Część z firm działających w rynku e-commerce, nie potrafiąc dostosować się do szybko zmieniających się warunków rynkowych, znacząco ograniczyła tempo swojego rozwoju. W Shoper, czas rynkowej zmienności, wykorzystaliśmy doskonale czego efektem był szybszy wzrost biznesu, dokładnie o 71%, niż w rekordowym roku 2020.

Sukces Shopera napędzają ludzie – rozsiani po niemal całej Polsce specjaliści od e-commerce. Shoper jest dobrym i modnym miejscem pracy, dlatego w każdym miesiącu przyciągamy kolejne talenty, które chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i kreatywnością z klientami, współpracownikami i partnerami biznesowymi. Szybki rozwój firmy sprawił, że w 2021 roku niemal podwoiliśmy zatrudnienie do 200 osób. W Shoper budujemy i pielęgnujemy unikalną kulturę firmową. W zespole mamy świetnych specjalistów, ale przede wszystkim dobrych ludzi. Wierzymy, że dobra kultura, korzystnie przekłada się na rozwój biznesu.

W ubiegłym roku zrealizowaliśmy też dwie świetne inwestycje – przejęliśmy Shoplo, gracza numer trzy na rynku sklepów internetowych w modelu SaaS oraz dynamicznie rozwijającą się platformę do sprzedaży wielokanałowej Apilo (dawniej Erpbox). Pierwsza z inwestycji korzystnie wpłynęła na wielkość bazy klienckiej korzystającej z platformy Shoper, osiągając 33 tysięcy użytkowników, druga pozwoliła wejść na perspektywiczny rynek omnichannel.

W lipcu 2021 roku zadebiutowaliśmy na parkiecie głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Status spółki publicznej korzystnie wpływa na nasz rozwój. Nasza marka stała się dobrze rozpoznawalna a firma jeszcze bardziej transparentna dla rynku kapitałowego. W swoim akcjonariacie mamy zarówno inwestorów indywidualnych jak i wielu prestiżowych inwestorów instytucjonalnych działających na globalnym rynku. Od dnia debiutu, niemal w każdym tygodniu, spotykamy się z inwestorami, aby przybliżać im nasz model biznesowy, dzielić się pomysłami na rozwój, odpowiadać na ich pytania i ale też korzystać z ich know-how i szukać kolejnych inspiracji do rozwoju.

Na rok 2022 patrzymy z optymizmem. Otoczenie makroekonomiczne, brak stabilności i przewidywalności w gospodarce generują nowe wyzwania z którymi się mierzmy, ale widzimy też nowe szanse rozwojowe i chcemy je dobrze wykorzystać. Powolne wychodzenie z pandemii COVID-19, wojna w Ukrainie czy szybko rosnąca inflacja w Polsce z pewnością wpłyną na niemal każdą firmę. Shoper cechuje się wysoką zwinnością i umiejętnością szybkiego dostosowywania do nowych okoliczności. W 2022 roku nadal będziemy koncentrować się na szybkim wzroście. Zwiększanie skali działalności pozwoli nam zdobywać kolejne segmenty rynku i budować pozycję wiodącego dostawcy rozwiązań e-commerce dla małych i średnich firm w Europie.

 

Z wyrazami szacunku,

Marcin Kuśmierz

Prezes Grupy Shoper

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus