Największy polski producent AGD odczuł w trzecim kwartale br. przybierającą na sile presję kosztową, która wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej sprzed roku istotnie pogorszyła dynamiki rezultatów finansowych w ujęciu rok do roku pomimo dwucyfrowego tempa wzrostu przychodów w okresie styczeń-wrzesień 2021 roku.
W okresie trzech kwartałów 2021 roku Grupa AMC (AMICA) zwiększyła przychody o 13,5% rdr, przekraczając poziom 2,4 mld zł i rosnąc we wszystkich obszarach geograficznych. Trudniejszy kosztowo dla branży trzeci kwartał sprawił jednak, że rezultaty za dziewięć miesięcy bieżącego roku znalazły się poniżej wysokiej bazy porównawczej sprzed roku. Niemniej, Grupa Amica wypracowała solidne wyniki finansowe – blisko 153 mln zł wyniki EBITDA, ponad 103 mln zł zysku brutto i 78 mln zł zysku netto.
- Wyszliśmy wzmocnieni z trudnego i nieprzewidywalnego roku 2020. Wypracowaliśmy wysokie wzrosty wyników w pierwszym kwartale 2021 roku, natomiast widoczna już w drugim kwartale presja kosztowa – zgodnie z przewidywaniami – przybrała na sile w trzecim kwartale m.in. ze względu na przesunięte w czasie i niepełne ze swej natury efekty działań kompensujących wzrost cen surowców – przede wszystkim stali, transportu – szczególnie frachtu morskiego, jak również komponentów. Niemniej, wypracowaliśmy nawet nieco lepsze rezultaty trzeciego kwartału niż zakładał konsensus rynkowy i pracujemy nad tym, abyśmy już w czwartym kwartale bieżącego roku mogli przekazać więcej pozytywnych informacji - komentuje Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.
Producenci inicjują działania optymalizacyjne w swoich organizacjach, jednocześnie trwa nieunikniony ogólnoeuropejski proces zwyżek cen sprzętu AGD, który odbywa się na tle powszechnej presji inflacyjnej. Ta okoliczność może złagodzić jego potencjalne efekty popytowe i konkurencyjne.