ZUE zanotowała po trzech kwartałach 2021 roku wyniki finansowe potwierdzające sukcesywną poprawę rentowności realizowanych kontraktów. Na poziomie operacyjnym Spółka wypracowała 6,1 mln zł zysku (wzrost r/r o 20,4%), a na poziomie netto: 4,3 mln zł (+25,1%). Wynik EBITDA wyniósł 15,4 mln zł (wzrost o 3,1%). Wyniki zostały wypracowane przy przychodach na zbliżonym poziomie – sięgnęły one w tym okresie 544,2 mln zł.
Skonsolidowane przychody Grupy ZUE po pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku wyniosły 593 mln zł. Wynik EBITDA wyniósł blisko 16 mln zł, co oznacza wzrost o 5,6%. Wynik operacyjny Grupy wyniósł 6,5 mln zł (wzrost o 27,3%), a zysk netto: 4 mln zł (+38%).
Wartość portfela zamówień Grupy to ok. 1,4 mld zł. Od początku 2021 roku Spółka pozyskała nowe kontrakty o wartości ok. 448 mln zł netto. Dodatkowo Spółka złożyła najkorzystniejsze oferty w przetargach, z których potencjalny przychód dla ZUE wynosi łącznie ok. 400 mln zł netto, z czego 2 kontrakty to zadania miejskie. W przypadku podpisania wszystkich umów w ww. wygranych przetargach, backlog wzrośnie do ok. 1,8 mld zł.
„Jesteśmy zadowoleni z wyników wypracowanych po trzech kwartałach 2021 roku i solidnych wzrostów na poziomie operacyjnym oraz zysku netto. Nasze wyniki pokazują, że wyraźnie spadł udział w portfelu trudnych zadań pozyskanych w latach 2016-2017, które po skokowym wzroście kosztów kończymy bez waloryzacji kontraktowej. Dzięki równoczesnemu pozyskiwaniu kontraktów nowych, marżowych, pozycja finansowa spółki jest dobra i stabilna. Generowane przepływy finansowe z działalności operacyjnej zapewniają obsługę inwestycji. Posiadamy bezpieczny portfel zamówień, co w obecnym okresie przedłużającego się kolejowego „dołka inwestycyjnego” pozwala nam na rozważne podejście do pozyskiwania nowych zleceń, bez presji wygrania przetargu za każdą cenę. Przy tak małym rynku inwestycyjnym na kolei, z czym mamy obecnie do czynienia, „wojna cenowa” na przetargach stała się faktem. Jednocześnie skutecznie wykorzystujemy dobrą na ten moment koniunkturę na rynku infrastruktury miejskiej i dywersyfikujemy portfel zamówień, zwiększając w nim udział kontraktów tramwajowych. Uważnie obserwujemy sytuację rynkową i dbamy o zabezpieczania kontraktów z podwykonawcami i dostawcami, co jest szczególnie istotne w okresach zmienności kosztów, z czym mają obecnie do czynienia wykonawcy. Spółka przygotowuje także oferty przetargowe na zadania infrastrukturalne m.in. w Rumunii i Bułgarii, widząc na tych rynkach możliwości pozyskania zleceń w branżach, w których się specjalizuje” – powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.
Szczegóły dotyczące wyników przedstawia tabela:
Przychody Grupy w trzech kwartałach 2021 roku zostały w 91% wygenerowane z działalności budowlanej.
KOMENTARZ DOTYCZĄCY SYTUACJI RYNKOWEJ
"Na rynku kolejowym wykonawcy nadal oczekują na nowe zlecenia zapowiadane przez zarządcę infrastruktury, PKP PLK. Na ten moment nie są ogłaszane przetargi na nowe inwestycje o istotnym z perspektywy generalnych wykonawców znaczeniu. Są natomiast obecnie rozstrzygane przetargi na mniejsze inwestycje. Zgodnie z informacjami z PKP PLK, są przygotowane kolejne projekty o wartości kilku miliardów złotych, jednak zarządca infrastruktury czeka na zatwierdzenie finansowania.
Jeśli chodzi o perspektywę długoterminową, PKP PLK informuje o planach ogłaszania w kolejnych latach przetargów za kilkanaście miliardów złotych rocznie i szacuje łączne potrzeby inwestycyjne polskiej sieci kolejowej na ok. 300 mld zł. Prace modernizacyjne mając być realizowane w ramach kontynuacji obecnie realizowanego Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, jak również m.in. w ramach programu Kolej Plus.
Głównym celem unijnej Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności jest redukcja emisji w UE z całego transportu o 90% do roku 2050. Jednym z kluczowych czynników do osiągnięcia tego celu ma być rozwój transportu kolejowego. Poza głównym budżetem UE środki na kolej będzie można pozyskać m.in. z nowo utworzonego Funduszu Odbudowy, który ma wesprzeć gospodarkę UE po pandemii. Środki będzie można pozyskać również z programu „Łącząc Europę”, którego znaczna większość zostanie przeznaczona na inwestycje kolejowe. W tym kontekście bardzo ważne dla branży jest szybkie zakończenie negocjacji Polski z Unią Europejską w sprawie zatwierdzenia Krajowego Planu Odbudowy, gdyż uruchomienie przewidzianych dla Polski środków pozwoli na ogłoszenie kolejowych postępowań przetargowych.
Obecnie, gdy rynek wykonawczy oczekuje na zapowiadane duże inwestycje kolejowe, głównym kierunkiem dywersyfikacji portfela zamówień pozostaje dla Grupy ZUE rynek miejski. Pozyskujemy w tym segmencie zarówno zlecenia typu „buduj”, jak i „utrzymaj”. Ostatnio złożyliśmy najkorzystniejszą ofertę na budowę zajezdni Annopol w Warszawie (na ZUE przypada ok. 266 mln zł netto), czy przebudowę infrastruktury tramwajowej w Dąbrowie Górniczej (61,8 mln zł netto). W przypadku podpisania wszystkich tych umów oraz zadań kolejowych, dla których mamy złożoną najlepszą ofertę, nasz backlog wzrośnie do ok. 1,8 mld zł, a łączna wartość pozyskanych w tym roku kontraktów miejskich wyniesie ok. 700 mln zł. Ofertujemy dalej na rynku tramwajowym, jest tutaj jeszcze sporo inwestycji do pozyskania. Perspektywy na kolejne lata również są dobre. Budowę lub modernizację nowych linii planują praktycznie wszystkie miasta z liniami tramwajowymi. Pandemia nie wyhamowała w znaczny sposób również dalekosiężnych planów ośrodków miejskich na rozbudowę tego typu infrastruktury. Chcemy wykorzystać naszą silną pozycję i doświadczenie na tym rynku.” - dodaje Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.