Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Przychody Allegro wzrosły w III kwartale o niemal 1/3 do 1,23 mld zł

Udostępnij
  • Wartość sprzedaży brutto (GMV), czyli ogółem towarów sprzedanych na ALE (ALLEGRO), wzrosła w III kwartale o 19,9% r/r do 9,9 mld zł, co oznacza, że klienci doceniają coraz szerszą ofertę.
  • Przychody wzrosły o 32,9% r/r do ponad 1,2 mld zł. Średnie roczne wydatki na aktywnego kupującego po raz pierwszy przekroczyły 3.000 zł.
  • Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 5,6% r/r do 13,3 mln i o 0,8% kw/kw, co oznacza powrót do kwartalnych wzrostów. Coraz większy wybór i konkurencyjne ceny przekonały do pozostania konsumentów, którzy skorzystali z oferty Allegro w czasie pandemii.
  • Wskaźnik jakości obsługi NPS, czyli miara zadowolenia klientów, utrzymuje się w III kwartale niezmiennie na najwyższym w branży poziomie 77,4.
  • Skorygowana EBITDA grupy, czyli wynik na działalności operacyjnej przed uwzględnieniem amortyzacji i zdarzeń jednorazowych, wyniosła w III kwartale 472 mln zł i była wyższa o 15,5% r/r.
  • Dźwignia finansowa spadła na koniec września do 1,8x.
  • Przyspieszenie ekspansji międzynarodowej – 4 listopada grupa podpisała Umowę Sprzedaży Akcji, czyli Umowę SPA, rozpoczynając proces przejęcia Grupy Mall. Klienci i sprzedawcy będą mogli mogą liczyć na korzyści z dostępu do regionalnej platformy e-commerce, której skalę Allegro i Grupa Mall będą zwiększać. Zakładając uzyskanie zgody UOKiK, przejęcie zostanie sfinalizowane w pierwszej połowie 2022 roku.
  • Wyznaczono nowy cel dla Allegro Pay – ponad 1,5 mld zł pożyczek udzielonych w tym roku. W zakresie odroczonych płatności i pożyczek ratalnych osiągnęliśmy poprzedni cel roczny w wysokości 1,0 mld zł już we wrześniu, do czego przyczyniło się udostępnienie tych produktów wszystkim konsumentom i rekordowa sprzedaż podczas Smart! Week.
  • Projekty Delivery Experience nabierają rozpędu. Rozpoczął się okres pilotażu kompleksowej usługi logistycznej One Fulfillment by Allegro w gronie wybranych sprzedawców. W ubiegłym tygodniu Allegro uruchomiło też własną sieć automatów paczkowych w ramach nowej marki – One by Allegro.
  • Allegro jest na dobrej drodze do osiągnięcia swoich rocznych założeń finansowych.

„Rok po naszym debiucie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie widzimy, że przedstawiony inwestorom plan innowacji dla sprzedawców i klientów przynosi dobre rezultaty, tworząc mocne fundamenty dla naszej działalności w przyszłości. W tym kwartale porównujemy okresy bez lockdownu zarówno w bieżącym, jak i w ubiegłym roku. Cieszę się, że także w takich warunkach nie tylko odnotowaliśmy dobre wyniki finansowe, ale pokazujemy znaczne postępy w rozwoju naszej działalności” – mówi prezes Allegro, François Nuyts. „Skupiamy się na nieustannym poprawianiu doświadczeń zakupowych, co w połączeniu z ekspansją programu Smart! pomogło po raz pierwszy w naszej historii zwiększyć średnie roczne wydatki do powyżej 3,000 zł na aktywnego kupującego. Od września One Fulfillment by Allegro przeprowadza testy w pełnej skali z wybranymi sprzedawcami, a w zeszłym tygodniu rozpoczęliśmy komercyjne dostawy do sieci automatów paczkowych One by Allegro, która liczy już ponad 600 gotowych lokalizacji. Co trzeci Polak jest aktywnym kupującym na Allegro, a każdy może skorzystać z ponad 250 mln ofert dostępnych na naszej platformie. Już teraz sprawiamy, że dla milionów konsumentów zakupy stają się wygodniejsze i właśnie na tym chcemy się oprzeć. Zaledwie kilka dni temu podpisaliśmy umowę dotyczącą przejęcia Grupy Mall, która jest ważnym krokiem w kierunku przyspieszenia planowanej przez nas międzynarodowej ekspansji i pozwoli połączonym spółkom rozwijać się dalej w przyszłości”.

GMV grupy wyniosło 9,9 mld zł w III kwartale 2021 r. (wzrost o 19,9% r/r), czego efektem było prawie 30 mld zł wartości sprzedaży brutto na platformie w tym roku do końca września (wzrost o 23,4% r/r). Udało się to dzięki licznym usprawnieniom w tzw. Retail Basics (wybór, ceny, wygoda – kluczowe czynniki wpływające na jakość robienia zakupów), które zwiększyły nasz wskaźnik NPS (Net Promoter Score) wśród konsumentów do 77,4 pkt. Allegro udostępniło wszystkim klientom usługę Allegro Pay typu „kup teraz, zapłać później”. Już we wrześniu osiągnęła ona swój poprzedni cel na rok 2021, czyli 1,0 mld zł w udzielonych pożyczkach, czego skutkiem było jego zwiększenie do 1,5 mld zł. Usługa w jeszcze większym stopniu zwiększyła komfort, jaki zapewnia Allegro Smart!, który stał się już na rynku synonimem wygodnych i przystępnych zakupów online oraz niekwestionowanym benchmarkiem. Dowodem może być tegoroczna rekordowa edycja festiwalu zakupów Smart! Week, podczas którego klienci kupowali około 3 mln produktów dziennie, oszczędzając ogółem prawie 70 mln zł. Sprzedawcy odnotowali w tym okresie wzrost sprzedaży o 72%. Smart! obejmuje już 160 mln ofert, z czego ponad 25 mln z możliwością dostawy następnego dnia, a kilka milionów jeszcze tego samego.

Klienci uwielbiają szybką dostawę, a krótszy czas oczekiwania przekłada się na większą sprzedaż, dlatego Allegro nieustannie wprowadza kolejne innowacje i inwestuje w nowe rozwiązania. Z tego względu Allegro zdecydowało się na przejęcie X-press Couriers oraz podjęło wiele innych projektów związanych z dostawą. We wrześniu grupa rozpoczęła pilotaż One Fulfillment by Allegro w gronie wybranych sprzedawców, a w zeszłym tygodniu uruchomiła własną sieć automatów paczkowych. Allegro w dalszym ciągu udowadnia, że jest kluczowym partnerem dla firm z branży detalicznej – nie tylko dla małych i średnich lokalnych sprzedawców, ale także dla dużych marek, firm handlowych czy międzynarodowych sprzedawców, polepszając tym samym ofertę produktową zarówno pod względem liczby towarów, jak i ich jakości. W tym kwartale na platformie zagościły, między innymi, Duka, Sprandi – marka największej polskiej sieci obuwniczej CCC, czy Dada – marka kosmetyków dla dzieci największej w Polsce sieci sklepów spożywczych Biedronka.

Przychody wzrosły o prawie jedną trzecią r/r i wyniosły 1,234 mld zł w III kwartale 2021 roku, przy czym przychody marketplace stanowił niemal 82% ogółu, same rosnąc o 31% r/r. W dalszym ciągu rozwijała się również działalność reklamowa Allegro, wyprzedzając tempo wzrostu GMV na poziomie 39,7% r/r w III kw. i odpowiadając za prawie 11% przychodów grupy w tym okresie. Współczynnik Take Rate wzrósł o 0,9 p.p. w III kwartale w ujęciu r/r, spadając o 0,17 p.p. kw/kw do 10,29% GMV, zgodnie z prognozami. EBilet zaczyna coraz bardziej partycypować we wzroście GMV dzięki ponownemu ożywieniu na rynku biletów na wydarzenia. Grupa potwierdza swoje roczne prognozy, oczekując wzrostu GMV o kilkanaście do dwudziestu kilku procent w całym bieżącym roku, zwiększenia przychodów netto o nieznacznie powyżej trzydzieści procent, oraz wzrostu skorygowanej EBITDA o od nieco poniżej do nieco powyżej dwudziestu procent. Allegro podtrzymuje również prognozy dotyczące nakładów inwestycyjnych na 2021 rok na poziomie 475–525 mln zł, obniżone kwartał wcześniej.

„Rok przebiega zgodnie z naszymi oczekiwaniami, a GMV zwiększa tempo wzrostu do 19,9% w III kwartale z 10,6% w II kwartale. Wzrost związany jest z tym, że konsumenci nie odeszli od robienia zakupów przez internet po lockdownach. Jest to również efektem nieustannych ulepszeń wprowadzanych przez Allegro w zakresie cen i oferty, rozwoju programu Smart! oraz nowych inicjatyw, takich jak Allegro Pay” – mówi Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro. „Nasze niedawno ogłoszone przejęcie Grupy Mall zapewnia ekscytujące nowe możliwości dalszego wzrostu dla powiększonej grupy na jeszcze większym rynku. Przewidujemy, że dźwignia finansowa po finalizacji transakcji osiągnie bardzo rozsądny poziom trzykrotności EBITDA, a sama transakcja umożliwi Allegro zainwestowanie 1,8 mld zł rezerw środków pieniężnych w przełomowy projekt, zapewniający inwestorom dodatkową wartość i budujący bardzo pozytywny wizerunek w oczach milionów konsumentów w regionie, którzy być może dopiero zaczynają przygodę z zakupami na platformie marketplace”.

Najważniejsze informacje biznesowe

Retail Basics

  • Liczba ofert przekroczyła 250 mln, a do platformy dołączają takie marki jak Duka, Sprandi, czy Dada.
  • Klienci Allegro mogą liczyć na najatrakcyjniejsze ceny, a liczba uczestników programu dla sprzedawców Allegro Ceny wzrosła 6-krotnie w ujęciu kwartalnym.
  • Allegro Family pomaga dotrzeć do nowych klientów, oferując korzyści programu lojalnościowego i możliwość udostępnienia pakietu Smart! innym członkom rodziny.
  • Allegro wprowadza płatność BLIK jednym kliknięciem we współpracy z największym polskim bankiem, umożliwiając tym samym łatwiejsze i bezpieczniejsze robienie zakupów.

 Jakość dostaw

  • Rozpoczął się okres pilotażu usługi One Fulfillment by Allegro w gronie wybranych sprzedawców, która będzie nową, kompleksową usługą logistyczną. Dalsze wdrożenie planowane jest na I kwartał 2022 r.
  • W zeszłym miesiącu udostępniliśmy One Box by Allegro w ramach nowej marki One by Allegro. Do użytku klientów oddano ponad 600 zielonych automatów paczkowych, a do końca 2022 roku planowane jest zwiększenie ich liczby do 3000. Sieć będzie się stopniowo rozrastać na całą Polskę, a jej zasięg zwiększy się w już w najbliższych miesiącach.
  • One Punkt by Allegro - sieć punktów nadań i odbiorów Allegro to obecnie 800 lokalizacji w całej Polsce.
  • Dzięki przejęciu X-press Couriers, Allegro zwiększa swoje możliwości w zakresie dostawy tego samego dnia, która jest atrakcyjnym uzupełnieniem obsługi realizacji zamówień i dostaw do automatów paczkowych.

 Allegro Smart! i Allegro Pay

  • Tegoroczny festiwal zakupowy Smart! Week ustanowił nowe rekordy – pojawiło się ponad 1.5 mln ofert promocyjnych dla klientów, którzy mogli skorzystać z cen niższych nawet o 70%, podczas gdy sprzedawcy odnotowali wzrost sprzedaży o około 72%.
  • Zmniejszenie o połowę minimalnej wartości zamówienia z darmową dostawą kurierem do 40 zł znalazło uznanie w oczach tych klientów, którzy nie mają łatwego dostępu do automatów paczkowych, pobudzając dodatkowo wzrost GMV.
  • Kontynuacja kampanii Smart! na Start przekłada się na wzrost liczby użytkowników programu Smart!, którzy mogą teraz wybierać spośród ponad 160 mln oferowanych w nim ofert.
  • Allegro Pay stało się dostępne dla wszystkich klientów, oferując odroczenie płatności na Allegro lub rozłożenie jej na maksymalnie 20 rat. Wygoda usługi i dostępność podczas Smart! Week pomogła Allegro Pay osiągnąć poprzedni cel całoroczny już pod koniec września.
  • Wskaźnik NPS dla Allegro Pay osiągnął w III kwartale wiodącą w branży wartość 93.
  • Umowa z AION Bankiem pozwala na wyłączenie części portfela pożyczek Allegro Pay z bilansu grupy oraz zapewnia rozwój usługi w przyszłości. Łączne saldo aktywnych pożyczek objętych umową wyniesie do 2 mld zł w okresie dwóch lat, przy czym pierwsza transza 100–200 mln zł ma zostać sprzedana AION Bankowi do końca 2021 roku.

 Preferowany pracodawca

  • Zespół Allegro.eu powiększył się do łącznie ponad 4,3 tys. Grupa rekrutuje do działów technologii, obszaru korporacyjnego, jak i na stanowiska operacyjne związane ze zwiększaniem skali działalności centrów logistycznych w Adamowie i Błoniu.
  • Grupa kontynuuje inwestycje w rozwój zespołów technologicznych w całej Polsce. W Katowicach, Łodzi, Gdańsku, Lublinie i Wrocławiu otwieramy nowe lokalizacje, a także rozwijamy infrastrukturę Allegro do realizacji zamówień.

Ekspansja międzynarodowa

  • Allegro planuje sfinalizować przejęcie Grupy Mall w pierwszym półroczu 2022 roku. W efekcie połączenia ponad 135 tys. sprzedawców uzyska dostęp do łącznej bazy aktywnych klientów liczącej ponad 18 mln użytkowników w Europie Środkowo-Wschodniej.
  • Przejęcie zapewni sprzedawcom i konsumentom najwyższą jakość obsługi, dzięki połączeniu uznanych marek konsumenckich, wykwalifikowanego i doświadczonego zespołu, wiodącej technologii i bogatego doświadczenia.
  • Zespół, który po połączeniu będzie tworzyć około 7,200 osób, na pierwszym miejscu stawia konsumenta i innowacje. Pracownicy będą mogli liczyć na większe możliwości rozwoju zawodowego w tętniącym życiem, międzynarodowym miejscu pracy.

ESG

  • Rating MSCI ESG Allegro.eu wzrósł we wrześniu z BB do A, wyróżniając Allegro jako Lidera ESG w zakresie ładu korporacyjnego oraz polityki prywatności i danych. Grupa opublikowała swój najnowszy Raport ESG, opracowany zgodnie z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości.
  • Allegro włączyło się w działania dekarbonizacyjne, angażując się w inicjatywę Science Based Targets (SBTi), skupiającą firmy dążące do ograniczenia emisji zgodnie z wiedzą naukową na temat zmian klimatu.
  • W październiku Allegro podpisało Deklarację Różnorodności i Inkluzywności. Podjęto również wewnętrzne działania ukierunkowane na zwiększanie świadomości pracowników na temat różnorodności i inkluzywności.

Wybrane wyniki operacyjne i finansowe Allegro.eu

Rachunek zysków i strat, w mln zł 

YTD 2021

YTD 2020

Zmiana w %

Q3 2021

Q3 2020

Zmiana w %

GMV (w mln zł)

29.933,2

24.259,7

23,4%

9.897,1

8.253,1

19,9%

Przychody

3.752,2

2.698,8

39,9%

1.233,9

928,7

31,0%

EBITDA

1.532,1

1.073,3

42,7%

457,1

284,7

60,5%

Skorygowana EBITDA

1.567,2

1.216,5

28,8%

471,7

408,5

15,5%

Zysk/strata netto

889,9

158,0

463.2%

324,4

(131,7)

N/A

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus