Po trzech kwartałach 2021 roku Grupa Kapitałowa ZWC (ZYWIEC) wypracowała 2 733 mln złotych przychodów netto (3 kwartały 2020r.: 2 986 mln złotych). Skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej wyniósł 395 mln złotych (3 kwartały 2020r.: 257 mln złotych). Rok 2021 jest trudny dla branży piwnej, która wciąż odczuwa skutki ograniczeń pandemicznych z pierwszej połowy roku i znajduje się pod ogromną presją inflacyjną. Według danych firmy Nielsen od początku roku rynek piwa skurczył się o 3,8%.
Po trudnym pierwszym półroczu liczyliśmy na odbicie w sezonie letnim. Niestety po udanym początku lata, fatalna pogoda w drugiej połowie sezonu negatywnie wpłynęła na konsumpcję piwa, co doprowadziło do znaczącego spadku rynku. W raportowanym okresie Grupa Żywiec zwiększyła przychody z każdego hektolitra piwa dzięki kontynuacji wzrostu piw premium oraz sukcesom innowacji.
Żywiec Jasne Lekkie jest w czołówce najlepiej sprzedających się innowacji, co nas bardzo cieszy. Niestety zmiana preferencji i zwyczajów zakupowych konsumentów w znacznym stopniu dotknęła największy segment rynku, czyli lagery mainstream i economy, co skutkuje całościowym spadkiem wolumenu i przychodów - Simon AmorPrezes Grupy Żywiec S.A.
Odpowiadając na sytuację na rynku, Spółka działa w kierunku zwiększenia efektywności, co pozwala częściowo ograniczyć wpływ niższej sprzedaży na wysokość zysku operacyjnego. Na wynik operacyjny wpływa także rozpoznanie przez Grupę Żywiec należności dotyczącej nadpłaconego w latach 2007-2018 podatku akcyzowego od piw smakowych w wysokości 163 mln złotych, jednorazowo obniżając koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów.
Patrząc w przyszłość wyraźnie widać, że stoimy przed bezprecedensowymi wyzwaniami dla branży. Z jednej strony znacząco dotyka nas skokowy wzrost wszystkich kosztów działalności – od surowców, energii, gazu, opakowań po koszty pracy. Z drugiej strony ogłoszony przez rząd wzrost podatku akcyzowego o 10% w 2022 roku i o 5% w kolejnych latach spowoduje wzrost obciążeń podatkowych łącznie o ponad 50% do 2027 roku, podczas gdy branża nie zregenerowała się jeszcze po pandemii i ostatniej podwyżce w 2020 roku. Działając w sytuacji tak dużej niepewności, wynikającej zarówno z pandemii jak i czynników ekonomicznych, Grupa Żywiec będzie realizować strategię budowania wartości w rosnących segmentach rynku. Jednocześnie będziemy odpowiedzialnie zarządzać kosztami i działać w kierunku zrównoważenia rosnącej inflacji - Simon AmorPrezes Grupy Żywiec S.A.
Mając na uwadze trwającą pandemię i ryzyko rozwoju czwartej fali, Grupa Żywiec utrzymuje najwyższe standardy bezpieczeństwa i procedury przeciwdziałające wzrostowi zakażeń, zarówno wśród pracowników, jak i partnerów biznesowych. Spółka elastycznie dostosowuje metody pracy do bieżącej sytuacji.
Jestem bardzo dumny z tego w jaki sposób cały zespół Grupy Żywiec współpracuje i wspiera się wzajemnie oraz pomaga budować silniejszy biznes na przyszłość - Simon AmorPrezes Grupy Żywiec S.A.