Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyniki finansowe Mediacap w pierwszym półroczu 2021 r. oraz list do akcjonariuszy

Udostępnij

Przychody MCP (MEDIACAP) za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosły 65,73 mln zł wobec 50,82 mln zł odnotowanych w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w zakończonym półroczu do 2,12 mln zł z -1,58 mln zł w porównywalnym okresie. W pierwszej połowie roku spółka odnotowała wynik netto na poziomie 1,56 mln zł w porównaniu do -2,45 mln zł osiągniętych w pierwszym półroczu 2020 r.

Poniżej pełna treść listu zarządu Mediacap do akcjonariuszy:

Szanowni Państwo,

Za nami solidny kwartał – bodajże pierwszy od ubiegłego roku, w którym pandemia zeszła na drugi plan. Jej oddziaływanie na nasze wyniki ograniczyło się do efektu bazy – polegającego na tym, że tegoroczne liczby odnosimy do okresu największego lockdownu covidowego – co naturalnie przełożyło się na mocne dynamiki we wszystkich segmentach.

W skali całego pierwszego półrocza udało nam się zwiększyć sprzedaż do 65,7 mln PLN (+29,3% r/r; +25,1% r/r like-for-like), co przełożyło się na wzrost EBITDA do 4,2 mln PLN (wobec 0,9 mln PLN rok temu). Szczególnie cieszy to, że wszystkie trzy linie biznesowe poprawiły przychody i wyniki. Równocześnie należy pamiętać, że wynik EBITDA został dodatkowo wzmocniony przez ok. 1,4 mln PLN jednorazowych umorzeń programów pomocowych, w tym tarcz PFR oraz, że utrzymanie takiej dynamiki w drugim półroczu nie będzie możliwe z racji efektu bazy.

Dla segmentu influencer & gaming marketing (LTTM) pierwsze półrocze było kolejnym okresem dynamicznego wzrostu przychodów. Osiągnęliśmy 36,3 mln PLN sprzedaży (+48,8% r/r; +39,0% r/r like for-like) i 1,11 mln PLN EBITDA (wobec 0,6 mln PLN rok temu). To sprawia, że po raz kolejny zwiększył się udział przychodów tego segmentu w ogólnej sprzedaży Grupy – wynosi on dla pierwszego półrocza 55,3%. Rozczarowała nas jedynie struktura wzrostu sprzedaży i poziom wypracowanej marży. Napędem wzrostów była bowiem głównie lepsza saturacja reklamami na YouTube, a nie produkty o wyższej wartości dodanej takie jak lokowanie produktów i branded content, bez których nie da się myśleć o istotnym wzroście marż. Na tym obszarze będziemy skupieni w Q4, gdyż Q3 według wstępnych estymacji nie przyniesie przełomu tej dynamiki.

Pierwsze półrocze 2021 było szczególnie korzystne dla naszego biznesu agencyjnego (Freundschaft). Dzięki utrzymującej się lepszej strukturze sprzedaży (mniej eventów, więcej kompleksowych kampanii) i dyscyplinie kosztowej, przy nieco wyższej sprzedaży (21,0 mln PLN; +10,6% r/r) udało nam się wypracować 1,8 mln PLN zysku EBITDA (wobec 0,7 mln PLN rok temu), co po umorzeniach pomocowych przełożyło się na 2,6mln PLN wyniku EBITDA. Należy pamiętać, że odnosimy się do ubiegłorocznego okresu lockdownów, i z tego powodu oraz ze względu na wystąpienie zdarzeń jednorazowych w H1 2021 nie przewidujemy utrzymania się tej dynamiki w drugim półroczu – wierzymy jednak, że w skali całego roku uda nam się osiągnąć wyraźnie lepsze wyniki niż w 2020. To ważne, ponieważ segment ten nadal stanowi ok. 32% naszego biznesu.

Nadal najwolniej odbija nasz segment badawczy (IQS), choć cieszy fakt, iż drugi kwartał był wyraźnie lepszy niż pierwszy. IQS wypracował 8,4 mln PLN sprzedaży w H1 (+13,3% r/r) i 0,1 mln PLN zysku EBITDA (wobec 0,35 mln PLN straty rok temu), co po uwzględnieniu 0,35 mln PLN umorzeń pomocowych przełożyło się na 0,5 mln PLN wyniku EBITDA. W kolejnych kwartałach (szczególnie Q3) będziemy mierzyć się ze zdecydowanie mniej korzystnym efektem bazy niż dotąd, ale nadal oczekujemy, że w 2021 IQS urośnie o co najmniej 10% r/r. Kluczowym celem w tej spółce jest powrót do historycznych poziomów sprzedaży – powyżej 25 mln PLN rocznie, przy których możliwa jest realizacja lepszych marż. To dlatego w IQS rozbudowujemy cały czas zespół, w nadziei na wzrosty w kontekście lepszej koniunktury rynkowej w Q4 – kiedy spodziewamy się wzmożonych „po-pandemicznych” potrzeb badawczych ze strony klientów.

Podsumowując, pierwsze półrocze 2021 było dla nas pozytywnym okresem, wspomaganym efektem odniesień do trudnego pandemicznego półrocza 2020 i jednorazowymi umorzeniami programów pomocowych. O ile punkt odniesienia będzie już zdecydowanie mniej korzystny w dalszej części roku (a szczególnie w Q3) to wierzymy, że korzystna koniunktura rynkowa oraz dobra sytuacja w spółkach grupy pozwoli nam na poprawę wyników w skali całego roku. W dłuższym okresie natomiast głównym czynnikiem ryzyka pozostają trudne do precyzyjnego określenia na tym etapie implikacje wprowadzenia „Polskiego Ładu”.

Z wyrazami szacunku,

Jacek Olechowski, Prezes Zarządu

Edyta Gurazdowska, Wiceprezes Zarządu

Marcin Jeziorski,  Wiceprezes Zarządu