Grupa PKP (PKPCARGO) w pierwszym kwartale 2021 roku wygenerowała niemal 1 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, EBITDA wyniosła 104,4 mln zł, a strata na działalności operacyjnej sięgnęła kwoty 71 mln zł.
W pierwszym kwartale 2021 roku nadal utrzymywała się wysoka wrażliwość w transporcie najważniejszych grup towarów na ogólne trendy w gospodarce. Duże znaczenie miał m.in. wzrost znaczenia produkcji energii elektrycznej w elektrowniach zawodowych opartych na węglu kamiennym, spadek znaczenia energetyki wiatrowej i gazowej, malejący udział importu energii elektrycznej oraz wstrzymanie realizacji niektórych inwestycji ze względu na panujące warunki atmosferyczne. Nadal istotny wpływ na sytuację rynku kolejowych przewozów towarowych miała także epidemia COVID-19.
Grupa PKP CARGO przewiozła w pierwszym kwartale 2021 roku 23,3 mln ton towarów, tym samym odnotowała wzrost przewozów r/r o 1,4 proc. Porównując pierwsze kwartały 2020 i 2021 roku zauważyć można również wzrost pracy przewozowej realizowanej przez Grupę, która w pierwszym kwartale 2021 roku wyniosła 5,9 mld tkm (+1,7 proc. r/r). Warto podkreślić także zwiększone przewozy, zarówno względem masy, jaki i pracy przewozowej, w segmencie przewozów intermodalnych realizowanych przez Grupę PKP CARGO. W pierwszym kwartale 2021 roku, w tej kluczowej dla Grupy kategorii, przewieziono ponad 2,3 mln ton towarów (przy prawie 2,1 mln ton w pierwszym kwartale ub.r.).
– Zaostrzająca się konkurencja na krajowym rynku towarowych przewozów kolejowych, powodowała spadek cen usług transportowych w niektórych segmentach. Tak więc mimo większej pracy przewozowej i przewiezionej masy odnotowaliśmy niewielki spadek przychodów na rynku krajowym. Z drugiej strony zauważalny był wzrost przewozów i przychodów na rynkach zagranicznych poza macierzystymi (Polska, Czechy), które to wzrosły o ok. 16 proc. w ujęciu wartościowym rok do roku. To pokazuje, że oferowany przez Grupę szeroki wachlarz usług szczególnie na rynkach zagranicznych jest właściwą odpowiedzią na jego zapotrzebowanie i wpisuje się w realizację strategii biznesowej Grupy – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.
Przewozy intermodalne mają coraz większe znaczenie dla całej Grupy – w pierwszym kwartale 2021 roku transport intermodalny stanowi już 18,1 proc. w sumie przewozów realizowanych przez Grupę. Wyraźnie potwierdza to założenia PKP CARGO, dotyczące przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w operatora logistycznego. Proces ten jest systematycznie realizowany m.in. dzięki działaniom związanym z rozbudową infrastruktury dedykowanej przewozom intermodalnym, jak np. rozbudowie terminala kontenerowego w Małaszewiczach, oraz dzięki rozszerzeniu oferty połączeń intermodalnych – pod marką CONNECT OPERATOR uruchomiono pociągi operatorskie m.in. na trasie Małaszewicze – Warszawa – Duisburg oraz Małaszewicze – Warszawa – Piacenza. Transformacja z przewoźnika węgla w przewoźnika intermodalnego realizowana jest także sukcesywnie przez czeską spółkę zależną PKP CARGO S.A. – PKP CARGO INTERNATIONAL.
– Przedstawione dane pokazują konsekwentną realizację strategii zakładającej przekształcanie się PKP CARGO w operatora logistycznego 3PL, ponieważ dziś przewozy intermodalne stanowią już ponad 18 proc. naszej działalności, a 5 lat temu było to zaledwie 6 proc. – dodaje prezes Warsewicz.
W pierwszym kwartale 2021 roku przychody z tytułu umów z klientami Grupy PKP CARGO wyniosły 996 mln zł (-3,8 proc. r/r). Na poziom przychodów w tym okresie wpływ miały m.in. skutki pandemii COVID-19 oraz związanych z nią obostrzeń natury ekonomicznej i społecznej, a także spadek jednostkowych cen przewozowych, który (pomimo wzrostu masy i pracy) spowodował spadek przychodów z usług przewozowych. EBIT w pierwszym kwartale 2021 roku wyniósł -71 mln zł. Poprawa efektywności kosztowej pozwoliła natomiast na wzrost wyniku EBITDA w relacji r/r – w pierwszym kwartale 2021 roku EBITDA Grupy PKP CARGO osiągnęła 104,4 mln zł. Główne powody, mające wpływ na poziom EBITDA w pierwszym kwartale 2021 roku, to zmniejszenie kosztów świadczeń pracowniczych w wyniku spadku poziomu zatrudnienia o 8 proc. r/r oraz zmniejszenie kosztów usług transportowych.