Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wyższy zysk Neuca w Ikw'21 mimo spadku przychodów

Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA S.A.
Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA S.A.
Udostępnij
  • W pierwszym  kwartale NEUCA uzyskała najwyższy w swojej historii wskaźnik NPS
    - 66 punktów. Grupa utrzymuje pozycję lidera w rankingu satysfakcji klienta we wszystkich badanych przez Monitor Apteczny kategoriach - dystansuje duże
    i jednocześnie wygrywa z większością średnich i małych hurtowni.
  • Grupa NEUCA zwiększyła udziały rynkowe w ujęciu rocznym o 0,7 pkt proc. do 31,5%*. W obszarze aptek niezależnych udziały wyniosły 36,4% (+2,4 pkt proc. r/r)**.
  • Rekordowy poziom zaufania do spółki ma wpływ na sukces programów partnerskich Partner+, Partner i IPRA. Grupa po raz pierwszy przekroczyła liczbę 3 tys. aptek uczestniczących w programach. W okresie styczeń-marzec do programów 183 nowe apteki.
  • NEUCA w pierwszym kwartale osiągnęła zysk netto na poziomie 50,2 mln zł, przewyższając bardzo dobre rezultaty wypracowane w analogicznym okresie 2020 roku (49,5 mln zł).

 

Pierwszy kwartał 2021 roku przyniósł spodziewane ochłodzenie rynku. W wyniku rosnącej fali zachorowań lockdown objął całą gospodarkę. Społeczna izolacja oraz przestrzeganie zasad DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka) przyczyniły się do istotnego spadku liczby zachorowań grypowo-przeziębieniowych. Znacznie mniej pacjentów odwiedziło apteki. W konsekwencji obroty na rynku spadły o 18% w porównaniu do bardzo wysokich obrotów ubiegłorocznych, ale były też niższe o niemal 5% w porównaniu do roku 2019*. NEU (NEUCA) w pierwszym kwartale wypracowała 2,3 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o 12,8% (r/r).

Wzorowa realizacja założeń strategii w czasie wyzwań pandemii COVID-19 pozwoliła efektywnie dostarczyć klientom NEUCA potrzebne im wsparcie. Skupienie Grupy na zabezpieczeniu ciągłości dostaw, bezpieczeństwie klientów i pracowników miało duży wpływ na poziom zaangażowania w obu tych grupach.

- NEUCA od lat działa w oparciu o sprawdzającą się strategię, a towarzysząca nam od ponad roku pandemia w niczym nie zmieniła jej założeń. Podstawą jest satysfakcja klienta, którą budujemy inwestując w poprawę oferty, serwisu i wsparcia. Od kilku lat prowadzimy w rankingu satysfakcji przygotowywanym przez Monitor Apteczny. Gdy rośnie satysfakcja, zwiększa się, mierzone wskaźnikiem NPS, zaufanie naszych klientów. Wskaźnik ten w 1Q br., po raz kolejny z rzędu, osiągnął rekordowy poziom 66 punktów. W efekcie rośnie zaangażowanie we wzajemną współpracę, rosną nasze udziały rynkowe i w konsekwencji dynamicznie rośnie zysk firmy

- mówi Piotr Sucharski, Prezes Zarządu NEUCA S.A.

Podstawowe wyniki finansowe NEUCA

Łączna sprzedaż Grupy NEUCA po trzech miesiącach 2021 roku wyniosła 2,3 mld zł, przy zysku operacyjnym w wysokości 64,7 mln zł. W efekcie zwiększenia udziałów w rynku ogółem (31,5% w 1Q 2021 wobec 30,8% w 1Q 2020*), spadek poziomu sprzedaży Grupy (-12,8%) jest znacznie niższy od rynkowego (-18,0% r/r*).  Wynik dodatkowo wspierają działania efektywnościowe. Konsekwentna realizacja strategii NEUCA pozwoliła w skali całej Grupy na osiągnięcie w I kwartale zysku netto przekraczającego 50 mln zł, tj. przewyższającego bardzo dobry rezultat z analogicznego okresu 2020 roku (49,5 mln zł). W segmencie biznesów pacjenckich w pierwszym kwartale Grupa zrealizowała  przychody z obszaru przychodni, badań klinicznych oraz telemedycyny na poziomie  63 mln zł (+58,7% r/r), przy zysku EBIT w wys. 10,3 mln zł (vs 1,5 mln zł r/r).

- Najważniejszym wydarzeniem inwestycyjnym w obszarze biznesów pacjenckich w I kwartale 2021 roku było podpisanie warunkowej umowy nabycia pakietu kontrolnego spółki Pomerania Investment – właściciela TU Zdrowie. Inwestycja pozwoli nam oferować usługi szerszej grupie pacjentów i wzmocnić ofertę dla B2B - uzupełnia Piotr Sucharski.

 

 

*Źródło: IQVIA, dane Sell-In

**Obliczenia własne spółki na bazie miesięcznych danych IQVIA Pharmascope (dane Sell-out) oraz bazy IQVIA OneKey (informacje o aptekach)

***W prezentowanych okresach nie wystąpiły zdarzenia jednorazowe

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus