OPL (ORANGEPL) osiągnął w pierwszych trzech miesiącach bardzo dobre wyniki finansowe: przychody firmy wzrosły o ponad 4%, a EBITDAaL o ponad 5% rok do roku. Dużym zainteresowaniem cieszy się Orange Światłowód – w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku przybyło 54 tys. klientów superszybkiego internetu. W zasięgu sieci światłowodowej Orange jest już 5,2 mln gospodarstw domowych. Wyniki za 1 kwartał są zgodne z całorocznymi planami.
– Pomimo ograniczeń związanych z pandemią, które wpłynęły także na zakupy w naszych sklepach, osiągnęliśmy dobre wyniki komercyjne. Cieszy nas zainteresowanie światłowodem, powtórzyliśmy drugi najlepszy kwartalny wynik tej usługi. Rośnie zainteresowanie wyższymi prędkościami, a my widzimy, że światłowód w coraz większym stopniu wpływa na wyniki finansowe firmy. W pierwszym kwartale zwiększyliśmy zasięg tej usługi o kolejne 176 tys. gospodarstw domowych. Ogłosiliśmy też powstanie spółki Światłowód Inwestycje, która pozwoli nam budować superszybką sieć wspólnie z inwestorem, głównie tam, gdzie dziś brakuje infrastruktury. To istotny wkład w cyfryzację kraju, bo jak pokazał ostatni rok, potrzeby są wciąż bardzo duże – powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska. – Nowoczesne, zdecydowanie mniej energochłonne technologie takie jak światłowód wspierają także zieloną transformację naszego biznesu, m.in. ograniczanie emisji CO2. Odpowiedzialność klimatyczna jest jednym z naszym długoterminowych priorytetów – właśnie ogłosiliśmy nasze cele w tym zakresie na najbliższe lata. Będzie to też widoczne w naszej nowej strategii, którą planujemy przedstawić w czerwcu – dodał.
Solidne wyniki komercyjne: dalsze efekty strategii opartej na budowaniu wartości
W pierwszym kwartale przybyło 20 tysięcy indywidualnych klientów ofert konwergentnych, co oznacza 8% wzrost rok do roku. Klienci dokupują kolejne usługi do swoich pakietów, rośnie też udział klientów światłowodu, co przekłada się na wzrost ARPO (średni przychód na klienta) z ofert konwergentnych. Wynosi już 109,6 zł i wzrosło w ciągu roku o prawie 5%.
Na wzrost liczby klientów szerokopasmowego internetu (3,6% rok do roku) wpłynęło głównie duże zainteresowanie światłowodem: liczba klientów światłowodowych zwiększyła się aż o 38% rok do roku. Stanowią oni już 29% wszystkich klientów usług internetowych Orange Polska. ARPO z usług światłowodowych jest też zdecydowanie wyższe niż z pozostałych usług internetowych – klienci chętnie wybierają wyższe opcje prędkości (stanowiły one w pierwszym kwartale niemal 1/3 zawartych umów), częściej korzystają z usług telewizyjnych.
Dzięki kolejnym inwestycjom światłowód jest coraz bardziej dostępny – obecnie w zasięgu jest już 5,2 mln gospodarstw domowych, w 168 miastach. Około połowa tego zasięgu znajduje się w małych lub średnich miastach. Rośnie także wykorzystanie sieci przez klientów – wskaźnik ten sięga już 16% (na koniec 1 kwartału 2020 było to 13%), a w 10 miastach przekroczył 30%.
W pierwszym kwartale przybyło także 88 tysięcy klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych, co oznacza 5% wzrostu rok do roku. Na ARPO z usług mobilnych negatywnie wpłynęły niższe wpływy z roamingu spowodowane pandemią, niemniej trend w tym zakresie się poprawia: w pierwszym kwartale 2021 ARPO było niższe o 2,9% w porównaniu do 3,9% spadku rok wcześniej.
Liczba klientów usług prepaid nadal maleje, m.in. z powodu ograniczeń w podróżach spowodowanych pandemią, niemniej ARPO z tych usług wzrosło dzięki większemu korzystaniu przez klientów zarówno z usług głosowych, jak i transmisji danych.
Kluczowe wskaźniki finansowe: wzrost przychodów i EBITDAaL
Rentowność operacyjna EBITDAaL za pierwszy kwartał 2021 była wyższa o ponad 5% rok do roku. Co istotne, wynik ten – oprócz dalszych oszczędności kosztowych – w coraz większym stopniu odzwierciedla wzrost przychodów. To oznacza, że wzrost ma coraz bardziej solidne fundamenty.
Przychody Orange Polska za pierwszy kwartał wzrosły o 4,1% rok do roku. Na ten wynik wpłynęły przychody z konwergencji, które były wyższe o 14% rok do roku. Widać, że tempo tego wzrostu przyspiesza w porównaniu do poprzednich kwartałów – zarówno za sprawą rosnącej liczby klientów tych usług, a także wyższego ARPO. Drugim ważnym czynnikiem były przychody z usług IT i integratorskich, które wzrosły w minionym kwartale o 7% rok do roku. To zarówno efekt popytu na ten rodzaj usług, jak również wyniku należącej do Grupy spółki Craftware. Wyższe były także przychody ze sprzedaży sprzętu – o 12% rok do roku. Tegoroczny lockdown wpłynął na sprzedaż sprzętu już w nieco mniejszym stopniu niż w ubiegłym roku. W kategorii pozostałych przychodów firma odnotowała wzrost o 37% rok do roku, dzięki dobrym wynikom z odsprzedaży energii.
Wyniki Orange Polska za pierwszy kwartał tego roku potwierdzają, że firma jest na właściwej drodze do realizacji całorocznych planów.