SES (SESCOM), spółka technologiczna, działająca głównie w obszarze usług Facility Management, mocno skoncentrowana na nowych technologiach do optymalizacji działalności własnej i klientów firmy, wypracowała według szacunkowych, niezaudytowanych danych w grudniu 2020 r. 11,95 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek rok do roku o 30,2 proc, jednak mimo pandemii - w porównaniu z listopadem 2020 r. - odnotowano 12,7 proc. wzrost obrotów.
- W nowy rok wchodzimy pełni optymizmu. Sytuacja epidemiczna w Europie powinna się normalizować, m.in. za sprawą realizowanych szczepień, co korzystnie wpłynie na otoczenie gospodarcze. Wymagające otoczenie potwierdza słuszność nowej strategii firmy, którą konsekwentnie realizujemy, jednocześnie wspierając naszych klientów w radzeniu sobie ze zmienną sytuacją rynkową - komentuje Sławomir Halbryt, prezes Sescomu.
Kluczowe czynniki, które miały wpływ na wielkość sprzedaży grupy Sescom w grudniu 2020 r.:
- utrzymanie dotychczasowych restrykcji handlowych w większości krajów Europy, tzw. lockdownów,
- wprowadzenie twardych obostrzeń handlowych w kolejnych dwóch krajach: Niemczech i Holandii, oznaczających zamknięcie sklepów modowych w galeriach handlowych,
- ponowne pełne otwarcie galerii handlowych w Polsce od 28 listopada do 24 grudnia, co wpłynęło na wznowienie realizacji prac przełożonych z ubiegłego miesiąca ze względu na lockdown.
Bieżąca sytuacja operacyjna w poszczególnych liniach biznesowych grupy Sescom:
Facility Management (FM)
Grudzień był dla polskich klientów FM okresem intensywnej sprzedaży świątecznej. W celu przygotowania obiektów handlowych do wzmożonego ruchu, odmrozili oni zaległe prace przeglądowe oraz bieżące zadania serwisowe. Prace poza galeriami handlowymi były realizowane zgodnie z planem, tak jak w poprzednich miesiącach. Dzięki ponownemu, pełnemu otwarciu galerii handlowych, ostatni miesiąc 2020 r. był czasem powrotu do normalnego trybu działania również w wielkopowierzchniowych obiektach komercyjnych. Zniesienie restrykcji wpłynęło pozytywnie na wolumen zleceń serwisowych w Polsce (jedynie -1 proc. względem grudnia 2019 r.).
Spadek liczby zleceń był zauważalny poza granicami Polski. Przedłużenie dotychczasowych restrykcji handlowych w większości krajów Europy oraz zintensyfikowanie obostrzeń w kluczowych krajach: Niemczech i Holandii (odpowiednio od 16 oraz 15 grudnia) wpłynęły na zmniejszenie liczby prac względem grudnia 2019 r. (-42 proc. r./r.). Zamknięta pozostaje m.in. Belgia. Należy jednak zaznaczyć, że w części krajów prace utrzymaniowe są realizowane zgodnie z planem, w zachowaniu obostrzeń sanitarnych. Do takich państw należą m.in. Wielka Brytania, Irlandia, kraje skandynawskie, a także Chorwacja i Rumunia. Od 3 grudnia 2020 r. czeski rząd ponownie zezwolił na pełne otwarcie galerii handlowych, co pozwoliło zrealizować prace bieżące oraz zaległe listopadowe przeglądy. Zgodnie z planem zrealizowano również prace w obiektach słowackich. Klienci, którzy nie mogą otworzyć sklepów dla klientów, wykorzystują placówki do obsługi zamówień internetowych, co z kolei przekłada się na realizację prac serwisowych zgodnie z dotychczasowym terminarzem. Taka sytuacja ma miejsce m.in. w Holandii, gdzie mimo zamknięcia galerii, usługi Sescom są realizowane nieprzerwanie. W Niemczech zaobserwowano wzrost zleceń związanych z zamykaniem placówek handlowych. W grudniu Sescom zrealizował pięć zamknięć dla trzech dotychczasowych klientów.
Sescom IT Infrastructure
Prace związane z utrzymaniem infrastruktury IT klientów przebiegają bez przeszkód. Działania operacyjne w ramach linii biznesowej IT Infrastructure koncentrują na rynku polskim, a głównymi odbiorcami usług pozostają klienci z branży: dyskontów spożywczych, drogerii i stacji paliw. Brak restrykcyjnych obostrzeń handlowych wśród tej grupy klientów pozwala Sescom na realizację usług zgodnie z pierwotnymi założeniami. Z nowych istotnych projektów, zgodnie z planem, w grudniu 2020 r. rozpoczęły się prace instalacji kas samoobsługowych w 35 lokalizacjach dla ogólnopolskiej sieci drogerii.
Sescom Store
Lina biznesowa Sescom Store realizowała w grudniu 2020 r. projekty dla dwóch klientów z branż: stacji paliw oraz hipermarketów. Pierwszy projekt polegał na przebudowaniu strefy kas i gastronomicznej na siedmiu stacjach. Drugi, rozpoczęty jeszcze w listopadzie, dotyczył wymiany oświetlenia w 17 hipermarketach. Z powodu niepewnej sytuacji w branży odzieżowej, odczuwalne jest wyhamowanie popytu na modernizacje placówek handlowych wewnątrz galerii.
Sescom Energy
Usługi optymalizacji energetycznej były w grudniu 2020 r. realizowane bez przeszkód. Na wszystkich obiektach klientów trwały prace analityczne. Dodatkowo zespół Energy potwierdził nowe zlecenie pilotażowe - po raz pierwszy usługi optymalizacji zostaną przetestowane przez ogólnopolską sieć kin.
Sescom Logistics Processes Support (LPS)
Linia świadcząca usługi utrzymania technicznego, wynajmu i sprzedaży wózków widłowych wykonała w grudniu 2020 r. prace przewidziane harmonogramem. Zgodnie z tendencją z poprzednich miesięcy w sektorach: produkcyjnym oraz logistycznym, do których należy większość klientów linii LPS, inwestycje związane z utrzymaniem pojazdów magazynowych utrzymują się na niezmienionym poziomie.