Grupa CCC, lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, zakończyła trzeci kwartał 2020 roku wzrostem przychodów o 8%, któremu towarzyszył skokowy wzrost w segmencie e-commerce (+61%). Eobuwie, przy silnej dwucyfrowej dynamice sprzedaży (+51% r/r), poprawiło jeszcze wysoką rentowność w Q3’20 (8% marży EBITDA, tj. +1,2 pp. r/r). Jednocześnie, Grupa odnotowała bardzo dobre otwarcie czwartego kwartału 2020. W październiku dynamika przychodów przyspieszyła w stosunku do trzeciego kwartału, a przez większość miesiąca wpływ 2. fali pandemii na działalności biznesową był niewidoczny. Adaptując się do zmian otoczenia, Grupa kontynuuje dynamiczną rozbudowę kanału e-commerce, restrukturyzację powierzchni handlowej, silną dyscyplinę kosztową i utrzymuje bezpieczną sytuację płynnościową.
- Podobnie jak w przypadku pierwszej fali pandemii, do bieżącej sytuacji podchodzimy jak do wyzwania, które nas umocni i uodporni. Nasze strategiczne cele pozostają aktualne – cyfryzacja, wzmacnianie e-commerce, rozbudowa oferty produktowej i zrównoważony rozwój – mówi Dariusz Miłek, założyciel i Przewodniczący Rady Nadzorczej CCC.
Grupa CCC kontynuuje realizację strategii GO.22, koncentrując działalność na regionie CEE i rozwoju sprzedaży wielokanałowej. Jednocześnie, w odpowiedzi na dynamiczne zmiany otoczenia, Spółka zrewidowała plany ekspansji sieci sklepów CCC, decydując się na istotne ograniczenie rozwoju powierzchni (jedynie +9 tys. m2 na koniec Q3 od początku roku vs. początkowe plany +60 tys. m2). Ponadto, w tym roku Grupa CCC zamknie łącznie 108 sklepów. Dzięki relatywnie krótkim terminom umów najmu (2-3 lata), Grupa ma dużą elastyczność kształtowania przyszłych rozmiarów i struktury sieci.
- Wyższe rdr przychody Grupy w trzecim kwartale to w obecnych warunkach rynkowych rzecz nieoczywista. To bardzo potrzebny pozytywny impuls dla biznesu i dodatkowa motywacja do działania dla zespołu. Dzięki rozpisaniu konkretnego planu i jego konsekwentnej realizacji zwinnie zaadaptowaliśmy się do nowej rzeczywistości. Dziś jesteśmy bogatsi o to doświadczenie i znów mamy sprecyzowane plany funkcjonowania w różnych wariantach rozwoju sytuacji, w tym tego kryzysowego, zakładającego pełen lockdown. Mimo trudnego otoczenia, październik w CCC, w kanale stacjonarnym, nie pokazywał znaczącej podatności na drugą falę epidemii. Utożsamiamy to przede wszystkim z wyjątkowo dobrą ofertą kolekcji jesienno-zimowej i intensywną komunikacją z klientem. Nasz wielokanałowy model sprzedaży sprawdza się, w e-commerce każdy tydzień tego miesiąca to solidne, dwu- lub nawet trzycyfrowe wzrosty. Pandemia nie pozwala nam dzisiaj w pełni zmonetyzować efektów naszych działań z ostatnich dwóch lat, ale inwestycje w produkt, e-commerce i komunikację z klientem, pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość - mówi Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC S.A.
Sklepy stacjonarne CCC źródłem klienta e-commerce
Sklepy stacjonarne CCC coraz częściej stają się źródłem pozyskiwania klienta e-commerce. Grupa kontynuuje proces cyfryzacji sklepów: około 200 lokalizacji zostało już wyposażonych w tablety do zakupów internetowych (obecnie około 15% obrotów ccc.eu w Polsce pochodzi z tabletów). Planowane jest dalsze rozwinięcie tego rozwiązania we wszystkich sklepach w Polsce, Czechach i Węgrzech w ciągu najbliższych miesięcy, ponadto rozwijany jest koncept kas samoobsługowych. Spółka testuje również wysyłki e-commerce ze sklepów, z zamiarem pełnego uruchomienia tej funkcjonalności na przełomie Q1/Q2 2021 roku.
- Inwestujemy przede wszystkim w umacnianie segmentu e-commerce. W strategii GO.22 ustaliliśmy cel 35-40% udziałów online w łącznej sprzedaży Grupy w 2022. Dziś wiemy, że możemy ten cel zrealizować szybciej, de facto już w 2020 r. Sprzyjają temu z jednej strony gwałtowana zmiana zachowań konsumentów, a z drugiej dynamicznie rozwijane przez nas platformy cyfrowej sprzedaży. W świetle tego, będziemy adekwatnie dostosowywać powierzchnię handlową, redukować liczbę i średnią wielkość sklepu CCC, uelastyczniać umowy najmu, inaczej myśleć o rozwoju powierzchni. Jednocześnie, postępować będzie dalszy proces cyfryzacji istniejących sklepów i polepszania tam customer experience. Granica między offline a online już u nas nie istnieje. CCC to teraz CzynneCalyCzas - mówi Karol Półtorak, Wiceprezes Zarządu CCC S.A. ds. Rozwoju i Strategii.
Eobuwie wciąż pozostaje motorem napędowym sprzedaży internetowej w Grupie CCC, ale inne platformy coraz więcej ważą w łącznych przychodach (23%). W III kwartale udział CCC.eu w przychodach e-commerce Grupy wzrósł do 11% (z 3% rok wcześniej).
Przyspieszenie dynamiki eobuwie
Eobuwie kontynuuje solidne wzrosty na wszystkich poziomach. W III kwartale 2020 r. zanotowało wzrost sprzedaży o 51% r/r. Rentowność EBITDA w Q3 2020 utrzymała się na wysokim poziomie i wyniosła 8,0% (+1,2 pp. r/r). Grupa eobuwie dynamicznie rozwija także sklep online z modą premium Modivo, który dostępny jest już na 11 rynkach. W tym roku planowanie jest wejście do kolejnych dwóch krajów.
- Potencjał rozwoju e-commerce jest ogromny. Dzięki pandemii możliwość skalowania biznesu, zdobywania dalszych udziałów rynkowych zwiększyła się. Jako lider jesteśmy na świetnej pozycji, żeby tę sytuację wykorzystać. W tej chwili realizujemy plany sprzedażowe powyżej pierwotnych prognoz na ten rok. E-commerce z pewnością będzie głównym wygranym obecnych wydarzeń rynkowych - mówi Marcin Grzymkowski, założyciel i Prezes Zarządu eobuwie.
- Obecnie pracujemy nad zapewnieniem odpowiedniej bazy finansowania dla spółki eobuwie.pl. Jednym z analizowanych rozwiązań jest pozyskanie kapitału od mniejszościowego inwestora, który dodatkowo wspierałby nas w pełnym wykorzystaniu szans rynkowych - dodaje Karol Półtorak, Wiceprezes Zarządu CCC S.A. ds. Rozwoju i Strategii.
Eobuwie zakończyło budowę ogromnego centrum logistycznego, nowego sortera automatyki pakującej, systemu robotów pickingowych i wielu innych innowacyjnych rozwiązań wspierających logistykę.
Umacnianie logistyki
Grupa inwestuje w e-commerce i dba o wspierające go operacje logistyczne.
Pracujemy nad zwiększeniem mocy przerobowych za sprawą uruchomienia drugiego miejsca wysyłki e-commerce. Adaptujemy magazyn w Polkowicach do potrzeb rosnącej sprzedaży online. Dzięki temu, w razie szczytu zamówień online, będziemy w stanie obsługiwać je z dwóch miejsc - Polkowic i Zielonej Góry. W obliczu rosnącej liczby zakażeń w Polsce i Europie, pracujemy w trybie podwyższonego reżimu sanitarnego - mówi Mariusz Gnych, Wiceprezes Zarządu CCC S.A ds. Logistyki i Produkcji.
- Obecnie działamy w scenariuszu zakładającym lokalne ograniczenia sprzedaży stacjonarnej. Bez względu na rozwój wydarzeń, jesteśmy dziś nieporównywalnie lepiej przygotowani do ewentualnych dalszych restrykcji dotyczących handlu detalicznego. Sprzedaż kolekcji jesienno-zimowej we wrześniu i październiku pokazuje już nowy potencjał CCC. Dobra, szeroka oferta i nowa formuła komunikacji z klientem w połączeniu z bardzo silnym e-commerce, to kluczowe przewagi, które dobrze pozycjonują nas konkurencyjnie nawet w bardzo wymagającym otoczeniu - dodaje Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC S.A.
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec trzeciego kwartału 2020 roku wynosiła 688 tys. m2. Na koniec września 2020 roku Grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 22 sprzedaż prowadzona jest w 1053 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. Grupa posiada łącznie 66 platform online w całej Europie: eobuwie.pl, ccc.eu, MODIVO, DeeZee, Gino Rossi.