Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

[wideo] Agnieszka Drzyżdżyk, Alumetal: Naszym celem jest walka o wzrost udziału w rynku, będziemy nadal opierać się na rynku aut

Udostępnij

Rejestracje pojazdów w UE i Wlk. Brytanii w pierwszym kwartale br. spadły o 26% rdr, a w drugim kwartale – aż o 52%. Załamała się również marża banchmarkowa, która na koniec czerwca miała wartość 252 EUR/t, czyli 27% poniżej średniej długoterminowej. W tym otoczeniu Grupa AML (ALUMETAL) sprzedała w I półroczu 70,2 tys. ton stopów (-33% rdr), generując 36,7 mln zł wyniku EBITDA (-27% rdr) i 19,5 mln zł znormalizowanego zysku netto (-42% rdr). Wiele firm z branży weszło w obszar strat.

- To był okres wyjątkowy, bo porównywany przez wiele osób do Wielkiego Kryzysu, chociaż wtedy nikt nie bał się przecież również o zdrowie swoje i swoich bliskich. Na tym tle bardzo sprawnie Alumetal przeszedł okres pandemiczny, czyli szczególnie drugi kwartał. Zgodnie z planem utrzymaliśmy pozytywne wyniki, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni – skomentowała Agnieszka Drzyżdżyk, Prezes Zarządu Alumetal S.A.

Sztab kryzysowy w Grupie Alumetal był bardzo aktywny, a bezpieczeństwo pracowników, produkcji i finansowe stało na pierwszym miejscu podejmowanych działań. W tym wymagającym czasie ważna w naturalny sposób była płynność finansowa, stąd decyzja o zatrzymaniu planowanej dywidendy z zysku roku 2019.

- Jesteśmy właśnie po Walnym Zgromadzeniu, na którym akcjonariusze podjęli uchwałę także w tej sprawie. Wypłacimy tę konkretną „dywidendę” w przyszłości lub trwale zachowamy w spółce, jest jeszcze za wcześnie na finalne decyzje. Na pewno jednak już teraz mogę podziękować zarówno zespołowi Alumetalu, jak również naszym klientom, którzy wykazali duże partnerstwo, dużą moralność płatniczą – powiedziała Prezes Drzyżdżyk.

Grupa Alumetal nawet po tak wymagającym półroczu może pochwalić się solidnym bilansem, niskim długiem i odnowionymi umowami kredytowymi z marżami na niskim poziomie.

- Tak jak wskazaliśmy przed kwartałem, w okresie styczeń-marzec dość intensywnie odbudowywaliśmy zapasy, stąd w oczywisty sposób ucierpiał na tym cash flow. Natomiast w okresie czterech kwartałów operacyjny cash flow przekroczył 103,3 mln zł, czyli jest 21 mln zł powyżej wartości EBITDA za ten okres. Podtrzymujemy jednocześnie nakłady inwestycyjne na rok 2020 w wysokości około 70 mln zł. Modernizacja zakładu w Kętach przebiega zgodnie z planem – wskazał Przemysław Grzybek, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy w Alumetal S.A.

Grupa Alumetal działała w minionym półroczu zgodnie z przyjętymi planami, zastosowała rotacyjny cykl pracy, krótkie postoje produkcji. W obszarze oszczędności dotknięte zostały wszystkie poziomy kosztów – w szczególności stałe. Grupa aktywnie zarządzała systemem pracy, przenegocjowała również umowy zakupowe. Ze względu na potrzebę elastyczności operacyjnej firma nie skorzystała jednak z Tarczy Antykryzysowej.

- Jedynym elementem było zmniejszenie podatku od nieruchomości o 115 tys. zł. W drugiej połowie roku skorzystamy już z Tarczy 4.0. W sierpniu  grupa uzyskała około 1 mln zł wsparcia. Można spodziewać się podobnego rzędu wniosków za kolejne dwa miesiące – wskazał Przemysław Grzybek, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy w Alumetal S.A.

W okresie pierwszego półrocza Grupa Alumetal zmniejszyła zatrudnienie o 9%, do 585 osób. Przed pandemią w zakresie HR dominowały działania ukierunkowane na zwiększanie jakość załogi. Koronawirus w oczywisty sposób zdopingował firmę do dalszych ruchów. Zarząd wskazuje, że nie planuje redukcji zatrudnienia w kolejnych okresach. 

Przedstawiciele Spółki wskazali, że przemysł motoryzacyjny należy do najbardziej dotkniętych pandemią. Załamanie produkcji stało się faktem. W Niemczech, największym ośrodku produkcji samochodów w UE zjechało z taśm w II kw. ponad 60% mniej aut niż przed rokiem. Reperkusjami dotknięty jest w naturalny sposób cały łańcuch dostaw. Dane ACEA (Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych) dla UE i Wlk. Brytanii wskazują na spadek sprzedaży nowych pojazdów w pierwszym półroczu o blisko 40%. Poziom sprzedaży za cztery kwartały jest przy tym najniższy w dekadzie, niższy niż najgorszy ostatnio rok 2013. ACEA prognozuje jednocześnie, że w całym 2020 roku zobaczymy w UE spadek sprzedaży pojazdów o 25%.

- Bieżące sygnały pokazują, że być może zobaczymy jednak mniejszy spadek. Oczywiście, pandemia jest wśród nas, ludzie chorują i możemy obserwować zaburzenia produkcji, dlatego z dużą uwagą przyglądamy się sytuacji. Trzeci kwartał w Alumetalu poprawia się wolumenowo, a w czwartym kwartale mamy szansę wrócić do poziomu sprzed roku – wskazała Prezes Drzyżdżyk.

Pani Prezes przytoczyła wyniki ankiety VDA (Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego) na temat prognozowanego czasu powrotu do wolumenów produkcyjnych sprzed pandemii. Połowa ankietowanych spodziewa się, że nastąpi to po dwóch latach, a tylko 10% obstawia okres trzyletni.

- Dla nas najważniejszy przekaz ankiety jest jednak taki, że aż 70% firm planuje relokację produkcji, że są one przygotowane finansowo do skutecznego przeprowadzenia tego procesu. Oznacza to duży potencjał dla Grupy Alumetal, gdyż rynek przybliża się do nas, a posiadamy moce, by ten nowy popyt obsłużyć – podkreśliła CEO Agnieszka Drzyżdżyk.

Patrząc bardziej krótkoterminowo, w oczy rzuca się brak przełożenia mocnego spadku marży bazowej (na bazie danych Metal Bulletin) – sentymentu rynku – na marże realizowane przez Grupę Alumetal.

- W drugim kwartale realizowaliśmy jeszcze zamówienia sprzed pandemii, a nowe zamówienia bieżące oczywiście były pod dużą presją, gdyż konkurencja za wszelka cenę chciała zawierać kontrakty. My z kolei prowadzimy rozsądną politykę na bazie wewnętrznie ustalonych limitów. Dlatego nasza rentowność jest dużo wyższa. Poza tym, marża bazowa dotyczy jednego stopu, a my produkujemy ich wiele. W trzecim kwartale realizujemy jeszcze zamówienia sprzed pandemii na około 40% wolumenów, jesteśmy też relatywnie dobrze nastawieni co do kolejnych miesięcy – powiedziała Prezes Drzyżdżyk.

- EBITDA 10,5 mln zł w tak trudnym czasie drugiego kwartału, poprawa wyniku rdr jednostkowo w półroczu. To pokazuje, jak skutecznie Alumetal dostosował się do sytuacji. Naszym celem jest walka o wzrost udziału w rynku, będziemy nadal opierać się na rynku automotive – podsumowała CEO Agnieszka Drzyżdżyk.