- Przychody ENT (ENTER) wzrosły o 11,8 proc. i wyniosły w I kw. 2020 r. 207,1 mln zł
- Negatywne, niegotówkowe różnice kursowe o wartości -79,6 mln zł zaburzyły EBITDA, która wyniosła -39,3 mln zł (wobec 49,5 mln zł rok wcześniej) i wynik netto na poziomie -77 mln zł (wobec -9 mln w I kw. 2019 r.)
- Bez uwzględniania różnic kursowych Enter Air miał 40,3 mln zł EBITDA i 2,6 mln zł zysku netto
- Pandemia Covid-19 drastycznie ograniczyła liczbę operacji od połowy marca tego roku
- Maksymalne ograniczenie kosztów stałych i zahibernowanie działalności na okres lockdown-u
– Pierwszy kwartał 2020 r. pod względem operacyjnym był bardzo dobry dla spółki. Pomimo wybuchu pandemii Covid-19 i drastycznego ograniczenia liczby operacji od połowy marca, w I kw. zwiększyliśmy liczbę lotów i przychody. Wynik netto przeliczony na złotówki dla celów raportowania był jednak pod istotnym, niekorzystnym wpływem różnic kursowych spowodowanych osłabieniem złotego do dolara na koniec marca. Wpływ kursów walutowych jest czysto księgowy i jeśli obecny kurs dolara utrzyma się na koniec bieżącego kwartału, to niekorzystne wyniki będą odwrócone na plus. Jest to niedoskonałość płynąca jedynie z zasad raportowania zgodnie z MSR - mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. – Pandemia istotnie wpłynęła na naszą działalność. Zawiesiliśmy 97% lotów, ale wynegocjowaliśmy przesunięcie terminów płatności rat leasingowych za wszystkie samoloty i ograniczyliśmy inne koszty stałe do minimum. Enter Air powstał w okresie kryzysu i dyscyplina kosztowa jest wpisana w nasz model biznesu. To pomogło nam przetrwać najtrudniejszy okres w historii branży lotniczej - dodaje Grzegorz Polaniecki.
Wyniki finansowe Grupy Enter Air w I kw. 2020 r.:
|
I kw. 2020 r. |
I kw. 2019 r. |
zmiana r/r |
Przychody (mln zł) |
207,1 |
185,2 |
+11,8% |
Zysk operacyjny (mln zł) |
2,1 |
20,2 |
-89,8% |
Marża operacyjna |
1,0% |
10,9% |
-9,9pp |
EBITDA (mln zł)* |
(39,3) |
49,5 |
- |
marża EBITDA |
(19%) |
26,7% |
-45,7pp |
Strata netto (mln zł) |
(77,0) |
(9,0) |
- |
Marża netto |
(37,2%) |
(4,9%) |
-32,3pp |
Wyniki z pominięciem różnic kursowych |
|||
EBITDA (mln zł)* |
40,3 |
64,0 |
-37,1% |
marża EBITDA |
19,5% |
34,6% |
-15,1pp |
Zysk / strata netto (mln zł) |
2,6 |
5,5 |
-54% |
Marża netto |
1,2% |
3,0% |
-1,8pp |
*EBITDA = zysk przed opodatkowaniem + koszty odsetek + koszty amortyzacji
Przychody Enter Air, największej polskiej prywatnej linii lotniczej, wyniosły 207,1 mln zł w I kw. 2020 r. i były o 11,8% wyższe od 185,2 mln zł osiągniętych w I kw. 2019 r. Spółka miała 2,1 mln zł wyniku operacyjnego i -77 mln zł wyniku netto. Wynik EBITDA w I kw. 2020 r. ukształtował się na poziomie -39,3 mln zł.
Decydujący wpływ na prezentację wyniku Grupy miały „wirtualne” różnice kursowe, które nie mają charakteru gotówkowego i nie są skutkiem zawieranych transakcji. Grupa prowadzi swoją działalność w oparciu o waluty obce, w tym głównie w oparciu o dolara, jednak zgodnie z MSR raporty finansowe musi przeliczać na złote po kursie z końca danego okresu. Grupa musi więc przeliczać wszystkie aktywa, w tym wartości umów leasingowych, wyrażone w dolarach i euro na złote. Jest to księgowane na 31 grudnia 2019, a następnie jeszcze raz na 31 marca 2020. Jeśli złoty spada znacząco w tym okresie powoduje to duże wahania wyceny aktywów i w efekcie różnice wyników. W pierwszym kwartale mieliśmy do czynienia z poważnym umocnieniem się dolara wobec złotego, co negatywnie wpłynęło na przeliczoną na naszą walutę wartość księgową aktywów. Zmiany te mają charakter czysto księgowy i nie wpływają na bieżącą działalność spółki. Oczyszczając wyniki za I kw. z wpływu różnic kursowych Enter Air miał 40,3 mln zł dodatniej EBITDA i 2,6 mln zł zysku netto.
Enter Air współpracuje z największymi i posiadającymi stabilną pozycję touroperatorami. Przewoźnik posiada umowy obowiązujące w najbliższych sezonach turystycznych z: Itaka Holdings, Rainbow Tours, Coral Travel i TUI Poland. Ze względu na zawirowania wywołane pandemią, Enter Air w porozumieniu z touroperatorami na bieżąco dostosowuje program przewozów.
- Ze względu na ograniczenia lotów z powodu pandemii Covid-19 cały 2020 r. będzie pod względem wyników znacząco słabszy niż lata wcześniejsze. Skala kryzysu jest bezprecedensowa, wiele linii lotniczych już wypadło z rynku, a w kolejnych miesiącach możemy się spodziewać kolejnych upadłości. Konserwatywne podejście do biznesu, jakie od ponad dziesięciu lat stosujemy w Enter Air, pomaga nam przejść przez ten okres. Poprzednie kryzysy w branży lotniczej pokazały, że potrafimy wykorzystać szansę i wzmocnić pozycję na rynku. Wierzę, że tym razem będzie podobnie – mówi Grzegorz Polaniecki.
Aktualnie flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 oraz dwóch Boeingów 737 MAX 8, które decyzją producenta i władz lotniczych, pozostają uziemione od marca 2019 roku. Spółka planuje odroczenie dostaw kolejnych dwóch zamówionych Boeingów 737 MAX 8 o kilka lat.